DERS BİLGİLERİ
Ders Kodu Yarıyıl Ders Süresi Kredi AKTS
Kişilerarası Şiddet ve Ruhsal Travma ABL   626 1 2 2 5

Ön Koşul Dersleri
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar None

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Sunay FIRAT
Dersi Verenler
 
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Kişilerarası şiddet ve bunun sonucunda gelişen ruhsal travma konusundaki farkındalıklarının ve mağdura ve faile yaklaşım ve değerlendirme süreçleri konusunu bilme.
Dersin İçeriği
Kişilerarası şiddetin tanımı, yaygınlığı, nedenleri, türleri, ruhsal travmanın tanımı, yaygınlığı, travma sonrası ruhsal sorunların ortaya çıkmasında etkili olan faktörler, travma sonrası oluşan ruhsal sorunlar, çocuk ve yetişkin mağdurla görüşme teknikleri ve bireysel şiddete yönelik önleme çalışmaları dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları
1) Etik ilkelerin ve etik kuralların birey ve toplum için önemini bilir
2) Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek Adli Sosyal Bilimler alanı
3) Etik ilkelerin ve etik kuralların birey ve toplum için önemini bilir.
4) Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir.
5) Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak alıştırmalar yapar.
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)


DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI
NoTemel öğrenme KazanımlarıKatkı Düzeyi
12345
1
Adli Bilimler alanında gerekli bilgileri sistematik biçimde kavrar.
X
2
Adli Bilimler alanı ile ilgili araştırma metodlarını uzmanlık düzeyinde bilir.
X
3
Etik ilkelerin ve etik kuralların birey ve toplum için önemini bilir
X
4
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek Adli Bilimler alanındaki i
X
5
Adli Bilimler alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilir.
X
6
Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir.
X
7
Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak alıştırmalar yapar.
X
8
Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunabilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurabilir.
X
9
Toplumla, Bilimsel camiayla ve meslektaşları ile Adli Bilimler alanına giren konularda iletişim kurabilir, bilgi aktarabilir ve alabilir.
X
10
Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilir ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilir.
X

DERS AKIŞI
HaftaKonularÖn Hazırlık Yöntem
1 Kişilerarası şiddetin türleri, tanımları, yaygınlığı, nedenleri Konuya ilişkin kaynakların okunması Anlatım
Soru-Cevap
Gösteri
2 Ruhsal travmanın tanımı, tarihçesi, yaygınlığı, travmaya gösterilen reaksiyonlar Konuya ilişkin kaynakların okunması
3 Travma sonrası ruhsal sorunların ortaya çıkmasında etkili faktörler, risk faktörleri Konuya ilişkin kaynakların okunması
4 Travma sonrası oluşan ruhsal sorunlar: Spesifik sorunlar; Akut stres bozukluğu, Travma sonrası stres bozukluğu Konuya ilişkin kaynakların okunması
5 Travma ile ilişkili sorunlar; Dissosiyatif bozukluklar, borderline kişilik bozukluğu Konuya ilişkin kaynakların okunması
6 Travma sonrası oluşan genel ruhsal sorunlar, Travma sonrası oluşan sosyal sorunlar Konuya ilişkin kaynakların okunması
7 Kendini yaralama davranışı Konuya ilişkin kaynakların okunması
8 Ara Sınav Konuya ilişkin kaynakların okunması Yazılı Sınav
9 Yeniden mağduriyet Konuya ilişkin kaynakların okunması
10 Cinsel istismar mağduru çocukta istismara ilişkin sinyaller Konuya ilişkin kaynakların okunması
11 Cinsel istismar mağduru çocukla görüşme teknikleri Konuya ilişkin kaynakların okunması
12 Cinsel istismara yönelik çocuğun eğitimi Konuya ilişkin kaynakların okunması
13 Yetişkin cinsel saldırı mağduruyla görüşme teknikleri, debriefing Konuya ilişkin kaynakların okunması
14 Kişilerarası şiddete yönelik önleme çalışmaları Konuya ilişkin kaynakların okunması
15 Genel değerlendirme Konuya ilişkin kaynakların okunması
16-17 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuya ilişkin kaynakların okunması Yazılı Sınav

KAYNAKLAR
Ders Notu
Diğer Kaynaklar