DERS BİLGİLERİ
Ders Kodu Yarıyıl Ders Süresi Kredi AKTS
Sebze ve Süs Bitkileri Zararlıları BKP   403 7 2 3 3

Ön Koşul Dersleri
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar None

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. Mehmet Rifat ULUSOY
Dersi Verenler
Prof.Dr.MEHMET RİFAT ULUSOY1. Öğretim Grup:A
 
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Sebze ve Süs bitkileri yetiştiriciliğinde önemli problemlerden biri de zararlılardan kaynaklan problemlerdir. Ürün kaybına neden olan etmenler karşı başarılı bir mücadele yapabilmek için bunların tanınmaları, yayılışları, ekolojik istekleri, biyolojileri, davranışları, bitkinin hangi organında ve nasıl bir zarar oluşturdukları, zararın ekonomik olma derecesi ve önemi ile zararı önlemede yapılması gereken temel mücadele yöntemleri üzerinde durulur. Zararlıların doğal düşmanlarının bilinmesinde zorunluluk vardır. Bu derste zararlılar bitki gruplarına göre bir düzen içerisinde sıralanmışlardır.
Dersin İçeriği
Çevre ve insan sağlığı açısından Organik ve Entegre tarımın ön plana çıktığı günümüz koşullarında sebzelerde (Domates, Biber, Patlıcan, Kabak, Kavun, Karpuz, Hıyar, Lahana, Karnabahar, Brokoli gibi kültür bitkilerinde) zarar oluşturan böcekler ile diğer hayvansal kökenli zararlılar ve bunların mücadeleleri Tüm Savaş ilkeleri doğrultusunda bu ders kapsamında anlatılmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları
1) Bitki sağlığı alanında sorun olan hastalık, zararlı ve yabancı otlarla ilgili sorunların belirlenmesi ve etmenlerin tanınması için gerekli donanıma sahip olur.
2) Bitki Koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliği ön planda tutarak en uygun ekonomik mücadele yöntemini seçer.
3) Mesleki bilgilerini tarımın ilgili paydaşlarına aktarabilme, üretici ve uygulayıcı kuruluşlarla iletişim kurabilme becerisi kazanma
4) avaş yöntemlerinin pratikte doğru uygulanmasını sağlar ve sonuçlarını değerlendirerek yorumlar; kimyasal savaş yönteminin kullanılması gerektiği durumlarda talimatlara göre uygulanabilecek pestisitleri belirleyerek reçete yazar.
5) Bitki koruma alanında teknoloji uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma
6) Laboratuar kullanma, bitki koruma alanında laboratuarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhis, araştırma amaçlı üretim vb. analizlerini yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor etme becerisi
7) Meslek etiğine saygılı olma, Bitki Koruma ile ilgili ortaya çıkan sorunları yasal mevzuat ve yönetmelikler çerçevesinde anlama ve çözüm yöntemleri geliştirme yeteneği kazanma.
8) Gerekli teknolojileri kullanarak Bitki Koruma ile bilgilere ulaşır kendi bilgileri ile sentezleyerek yazılı ve sözlü sunumlar yapar.
9) Bilimsel araştırmanın temel yöntemlerini kavrama, bilimsel yöntemlerle çözümleyebilme becerisi kazanır.
10) Mesleğiyle ilgili konularda bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanır, uygulamalarda işe ilişkin güvenliği gözetir; mesleki etik sorumluluğu kazanır
11) Kültür bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan etmenlerin biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri vb. Bitki Korumanın genel konularını öğrenir.
12) Genelde Ziraat Mühendisliği, özelde de Bitki Koruma alanında yeterli altyapıya sahip olur
13) Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
14)
15)


DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI
NoTemel öğrenme KazanımlarıKatkı Düzeyi
12345
1
Kültür bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan etmenlerin biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri vb. Bitki Korumanın genel konularını öğrenir.
X
2
Genelde Ziraat Mühendisliği, özelde de Bitki Koruma alanında yeterli altyapıya sahip olur
X
3
Bitki sağlığı alanında sorun olan hastalık, zararlı ve yabancı otlarla ilgili sorunların belirlenmesi ve etmenlerin tanınması için gerekli donanıma sahip olur.
X
4
Savaş yöntemlerinin pratikte doğru uygulanmasını sağlar ve sonuçlarını değerlendirerek yorumlar; kimyasal savaş yönteminin kullanılması gerektiği durumlarda talimatlara göre uygulanabilecek pestisitleri belirleyerek reçete yazar.
X
5
Bitki Koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliği ön planda tutarak en uygun ekonomik mücadele yöntemini seçer.
X
6
Bilimsel araştırmanın temel yöntemlerini kavrama, bilimsel yöntemlerle çözümleyebilme becerisi kazanır.
X
7
Bitki koruma alanında teknoloji uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma
X
8
Laboratuar kullanma, bitki koruma alanında laboratuarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhis, araştırma amaçlı üretim vb. analizlerini yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor etme becerisi
X
9
Mesleğiyle ilgili konularda bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanır, uygulamalarda işe ilişkin güvenliği gözetir; mesleki etik sorumluluğu kazanır
X
10
Gerekli teknolojileri kullanarak Bitki Koruma ile bilgilere ulaşır kendi bilgileri ile sentezleyerek yazılı ve sözlü sunumlar yapar.
X
11
Mesleki bilgilerini tarımın ilgili paydaşlarına aktarabilme, üretici ve uygulayıcı kuruluşlarla iletişim kurabilme becerisi kazanma
X
12
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
X
13
Meslek etiğine saygılı olma, Bitki Koruma ile ilgili ortaya çıkan sorunları yasal mevzuat ve yönetmelikler çerçevesinde anlama ve çözüm yöntemleri geliştirme yeteneği kazanma.
X

DERS AKIŞI
HaftaKonularÖn Hazırlık Yöntem
1 Sebze ve Süs bitkilerindeki Genel Zararlılar Ders notundaki ilgili konular Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Deney / Laboratuvar
Sözlü Sınav
Ödev
2 Sebze ve Süs bitkilerindeki Genel Zararlılar (Devam) Ders notundaki ilgili konular Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Deney / Laboratuvar
Sözlü Sınav
Ödev
3 Sebze ve Süs bitkilerindeki Genel Zararlılar (Devam) Ders notundaki ilgili konular Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Deney / Laboratuvar
Sözlü Sınav
Ödev
4 Sebze ve Süs bitkilerindeki Genel Zararlılar (Devam) Ders notundaki ilgili konular Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Deney / Laboratuvar
Sözlü Sınav
Ödev
5 Yaprakları yenen sebzelerin zararlıları Ders notundaki ilgili konular Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Deney / Laboratuvar
Sözlü Sınav
Ödev
6 Kök ve yumrusu yenen sebzelerin zararlıları Ders notundaki ilgili konular Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Deney / Laboratuvar
Sözlü Sınav
Ödev
7 Meyvesi yenen sebzelerin zararlıları Ders notundaki ilgili konular Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Deney / Laboratuvar
Sözlü Sınav
Ödev
8 Meyvesi yenen sebzelerin zararlıları (Devam) Ders notundaki ilgili konular Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Deney / Laboratuvar
Sözlü Sınav
Ödev
9 ARASINAV Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. Yazılı Sınav
10 Çiçek, tohum ve diğer organları yenen sebzelerin zararlıları Ders notundaki ilgili konular Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Deney / Laboratuvar
Sözlü Sınav
Ödev
11 İştah açıcı ve salatası yapılan aromalı sebzelerin zararlıları Ders notundaki ilgili konular Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Deney / Laboratuvar
Sözlü Sınav
Ödev
12 Mantar zararlıları Ders notundaki ilgili konular Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Deney / Laboratuvar
Sözlü Sınav
Ödev
13 Kesme çiçek zararlıları Ders notundaki ilgili konular Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Sözlü Sınav
Ödev
14 Park ve Peyzaj bitkileri zararlıları Ders notundaki ilgili konular Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Sözlü Sınav
Ödev
15 Park ve Peyzaj bitkileri zararlıları (Devam) Ders notundaki ilgili konular Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Sözlü Sınav
Ödev
16-17 YILSONU SINAVI Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. Yazılı Sınav

KAYNAKLAR
Ders Notu
Diğer Kaynaklar