DERS BİLGİLERİ
Ders Kodu Yarıyıl Ders Süresi Kredi AKTS
Öğretim İlke ve Yöntemleri MB   201 3 3 3 4

Ön Koşul Dersleri
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar None

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr. Gör. Tugay AKBULUT
Dersi Verenler
Öğr. Gör.TUGAY AKBULUT1. Öğretim Grup:A
 
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Öğretim İlke ve Yöntemleri dersinde öğrenci merkezli, etkili ve anlamlı öğrenme temelli, çağdaş öğretim yöntem ve teknikleri üzerinde durulacaktır. Bu amaçla ders içeriği, yapılandırmacı öğrenme kuramı ile anlamlı öğrenme için yöntem ve teknikleri kapsamaktadır.
Dersin İçeriği
Ders içeriği Yapılandırmacı öğrenme kuramı, Çoklu zeka kuramı, Öğretimde yöntem ve teknik kavramları, Mikro öğretim, Beyin fırtınası, Altı şapkalı düşünme tekniği, Gösteri tekniği, Benzetim tekniği, Kavram Haritası, Üst düzey düşünme becerileri, Anlatım yöntemi, Soru cevap yöntemi,Tartışma yöntemi, Rol oynama ve drama yöntemi, Sunuş Yoluyla öğretme, İşbirlikçi (kubaşık) öğrenme, Problem çözme yöntemi, Örnek olay yöntemi, Buluş yoluyla öğrenme, Sorgulamaya (Araştırmaya) Dayalı Öğrenme, Probleme dayalı öğrenme, Proje tabanlı öğrenme konularını kapsar.

Dersin Öğrenme Kazanımları
1) Eğitim programının tanımını, öğelerini ve önemini açıklayabilir.
2) Bilişsel/Duyuşsal/Devinimsel alanda, belirtilen bir konuda istenen düzeye uygun kazanımlar oluşturur.
3) İçeriği öğretim için düzenlemenin temel ilkelerini ve önemini anlar.
4) Öğretim sürecinde dikkat edilmesi gereken temel ilkeleri açıklar.
5) Sunuş yoluyla öğretim, buluş yoluyla öğretim, araştırma-inceleme yoluyla öğretim gibi öğrenme-öğretme strateji ve modellerini tanır.
6) Eğitimde kullanılan belli başlı öğretim yöntem ve tekniklerini açıklar.
7) Düz anlatım, soru-cevap, rol oynama ve drama, işbirlikli öğrenme, problem çözme yöntemlerini uygular.
8) Örnek olaya dayalı öğrenme, sorgulamaya dayalı öğrenme, probleme dayalı öğrenme, proje tabanlı öğrenme yöntemlerini uygular.
9) Öğretim tekniklerini (mikro öğretim, beyin fırtınası, altı şapkalı düşünme tekniği, gösteri ve benzetim) tanır.
10) Yapılandırmacı yaklaşım ve çoklu zeka kuramı gibi öğretimde kullanılan çağdaş yaklaşımları açıklar.
11) Üst düzey düşünme becerilerinin neden ve nasıl kazandırılması gerektiğini açıklar.
12) Öğretimde araç kullanmanın gerekçelerini ve önemini ifade eder.
13) Öğretimin planlanması ve uygulanması sürecinde dikkat edilecek ilkeleri kullanır.
14) Öğretim strateji ve yöntemlerini, alandaki konuların öğretiminde kullanır.
15) Edindiği öğretim becerileri doğrultusunda, öğretim ilkelerini dikkate alarak uygun bir ders planlar ve uygular.


DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI
NoTemel öğrenme KazanımlarıKatkı Düzeyi
12345
1
Türkçe ses, şekil, cümle, metin bilgisi, tarihi ve çağdaş Türk lehçeleri ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklama.
X
2
Temel dil becerileri (okuma, dinleme, konuşma ve yazma) ile dil bilgisi öğrenme alanının kavram ve ilkelerini açıklama.
X
3
Türk edebiyatının dönemlerini ve dönemlerde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları değerlendirme.
X
4
İlköğretim 5-8. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirme.
X
5
İlköğretim 5-8. sınıf Türkçe dersi öğretim programını ve bu programın öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kullanabilme.
X
6
Felsefe, edebiyat ve diğer sanat ürünlerinin eleştirisini yapabilme, niteliklerini açıklayabilme.
X
7
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma.
X
8
Öğrencilerde okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanma.
X
9
Uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanma.
X
10
Geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerinin yanında alternatif ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini izleme.
X
11
Sınıf yönetiminde karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alma.
X
12
Kendi performansını nesnel olarak değerlendirme ve varılan yargılar doğrultusunda varsa eksiklikleri tamamlama.
X
13
Kendi kendine öğrenme becerisi kazanma.
X
14
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurma.
X
15
Kültürel ve sosyal açıdan kendini geliştirme.
X
16
Alanın gerektirdiği bilgi ve becerilere sahip olma.
X
17
Eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulama.
X

DERS AKIŞI
HaftaKonularÖn Hazırlık Yöntem
1 Tanışma ve ders kapsamı hakkında bilgilendirme Yok Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
2 Yapılandırmacı öğrenme kuramı İlgili bölümlerin okunması Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Grup Çalışması
3 Kavram Haritası, Üst Düzey Düşünme Becerileri İlgili bölümlerin okunması Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Grup Çalışması
4 Üst Düzey Düşünme Becerileri, Çoklu zeka kuramı, Mikro öğretim, Beyin fırtınası Ödev: Yapılandırmacılık hakkında kavram haritası çizimi Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Grup Çalışması
Ödev
5 Öğretimde yöntem ve teknik kavramları, Öğretim teknikleri (Mikro öğretim, Beyin fırtınası) Ödev: Çoklu Zeka kuramı hakkında kavram haritası çizimi Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Grup Çalışması
Ödev
6 Altı şapkalı düşünme tekniği, Gösteri tekniği, Benzetim (simülasyon) tekniği Ödev: Üst düzey düşünme becerileri hakkında kavram haritası çizimi Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Grup Çalışması
Ödev
7 Anlatım Yöntemi ve Soru-Cevap yöntemi, Tartışma yöntemi ve Argümantasyon Ödev: Argümantasyon hakkında kavram haritası çizimi Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Grup Çalışması
Ödev
Performans Değerlendirmesi
8 Ara Sınav Kaynakların okunması Anlatım
Performans Değerlendirmesi
9 Rol oynama ve drama yöntemi, Sunuş Yoluyla (sergileyici ) öğretim - Ausubel Ödev: Rol Oynama ve Drama Yöntemi hakkında kavram haritası çizimi Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Grup Çalışması
Ödev
Performans Değerlendirmesi
10 İşbirlikli (kubaşık) öğrenme Ödev: İşbirlikli (kubaşık) öğrenme hakkında kavram haritası çizimi Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Grup Çalışması
Ödev
Performans Değerlendirmesi
11 Problem Çözme Yöntemi Ödev: Problem Çözme Yöntemi hakkında kavram haritası çizimi Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Grup Çalışması
Ödev
Performans Değerlendirmesi
12 Örnek olay yöntemi, buluş yoluyla öğrenme stratejisi Ödev: Buluş yoluyla öğrenme hakkında kavram haritası çizimi Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Grup Çalışması
Ödev
Performans Değerlendirmesi
13 Sorgulamaya (Araştırmaya) dayalı öğrenme Ödev: Sorgulamaya (Araştırmaya) dayalı öğrenme hakkında kavram haritası çizimi Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Grup Çalışması
Ödev
Performans Değerlendirmesi
14 Probleme dayalı öğrenme Ödev: Probleme dayalı öğrenme hakkında kavram haritası çizimi Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Grup Çalışması
Ödev
Performans Değerlendirmesi
15 Proje tabanlı öğrenme Ödev: Proje tabanlı öğrenme hakkında kavram haritası çizimi Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Grup Çalışması
Ödev
Performans Değerlendirmesi
16-17 Yarıyıl Sonu Sınavları Öğrenilen strateji, yöntem ve tekniklerin tekrar edilmesi Soru-Cevap
Yazılı Sınav

KAYNAKLAR
Ders Notu
Diğer Kaynaklar
Sönmez, Veysel (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık