DERS BİLGİLERİ
Ders Kodu Yarıyıl Ders Süresi Kredi AKTS
Türk Eğitim Tarihi EFMZ   207 3 2 2 3

Ön Koşul Dersleri
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar None

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Ömer Tuğrul KARA
Dersi Verenler
KÜRŞAT KARASOLAK1. Öğretim Grup:A
 
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Türk Eğitim Tarihinin dönemlere göre temel özelliklerini irdeleme, Cumhuriyetin ilk yıllarından itibaren okul öncesi eğitim, ilköğretim, orta öğretim, yüksek öğretim ve öğretmen eğitimi alanındaki yasal, yapısal ve eğitsel düzenlemeleri inceleyebilme.
Dersin İçeriği
Türk Eğitim Tarihinin dönemlere göre temel özelliklerini açıklayabilecektir. Türk Eğitim Tarihindeki yasal ve yapısal düzenlemeleri açıklayabilecektir. Cumhuriyetin kuruluşundan itibaren eğitim basamaklarındaki gelişmeleri tartışabilecektir. Eğitim basamaklarına göre öğretmen yetiştirme uygulamalarını açıklayabilecektir. Türk Eğitim Sisteminde yaşanan sorunları ve gelişmeleri tarihsel süreç içerisinde analiz edebilecektir

Dersin Öğrenme Kazanımları
1) Öğrenciler Türk eğitim sisteminin tarihi sürecinde kaydedilen değişmeleri ve gelişmeleri idrak eder.
2) Öğrenciler Türk eğitim tarihindeki önemli eğitimcileri ve bu kişilerin eğitim sistemine katkılarını açıklar.
3) Öğrenciler Osmanlı eğitim sisteminin genel özelliklerini kavrar.
4) Öğrenciler İslamiyet öncesi Türk eğitim sistemini İslamiyet sonrasındaki sistemle karşılaştırır.
5) Öğrenciler eğitim ve öğretimin anlamını, dersin kapsam ve içeriğini kavrar.
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)


DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI
NoTemel öğrenme KazanımlarıKatkı Düzeyi
12345
1
Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar
2
Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler
3
Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar
4
Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir
5
Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur
6
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar
7
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir
8
Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar
9
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır
10
İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır
11
Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir
12
Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur
13
Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir
14
Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir
15
Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar
16
Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır
17
Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır

DERS AKIŞI
HaftaKonularÖn Hazırlık Yöntem
1 Bir Sosyal Bilim Olarak Tarih ve Eğitim Bilimi Tarih derslerinden hatırlananlar Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
2 Türk Eğitim Tarihinin Amacı, Dönemleri, Konuları Ders içeriğinin tanıtımı Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
3 Türk Eğitim Tarihinin Eğitim Olgusu Açısından Önemi İlgili ders notları Anlatım
Alıştırma ve Uygulama
Gösteri
4 Türk Eğitim Tarihinin Amacı, Dönemleri, Konuları Yapılan hazırlık çalışmaların incelenmesi Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
5 Orta Asya Türk Devletlerinden, Hunlarda, Göktürklerde ve Uygurlarda Eğitim uygulamaları Hazırlanan çalışmaların sunumu Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
6 İç Asya Türk Devletlerinden Karahanlılar, Selçuklular ve Anadolu Selçuklularında Eğitim uygulamaları Karahanlılar Selçuklular ve Anadolu Selçukluları döneminde yetişen eğitim ve bilim adamları Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
7 Osmanlılarda Eğitim uygulamaları I Ders kitabındaki ilgili konular Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
8 Ara Sınav Genel Tekrar Yazılı Sınav
9 Osmanlılarda Eğitim uygulamaları II İlgili ders notları ve eğitimde yenileşme çalışmaları Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
10 Cumhuriyetin Kuruluş Yıllarında Eğitim ve Eğitimin Temel Özellikleri İlgili ders notları ve sayısal veriler Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
11 Cumhuriyet Dönemi Eğitim Politikaları, Eğitim alanında yapılan İnkılaplar ve uygulamaları Eğitim reformları ve uygulamaları Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
12 Cumhuriyet Döneminde Eğitimle ilgili yasal düzenlemeler Eğitimin yasal dayanakları Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
13 Türkiye Cumhuriyeti Eğitim Sisteminin Dayandığı Temel İlkeler Milli Eğitim Temel Kanunu ve kapsamı Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
14 Yakın Dönem Türk Eğitim Alanındaki Gelişmeler I İlgili Ders notları Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
15 Yakın Dönem Türk Eğitim Alanındaki Gelişmeler II İlgili Ders notları Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
16-17 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel Tekrar Yazılı Sınav

KAYNAKLAR
Ders Notu
Diğer Kaynaklar