DERS BİLGİLERİ
Ders Kodu Yarıyıl Ders Süresi Kredi AKTS
Özel Eğitim * MB   417 7 2 2 3

Ön Koşul Dersleri
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar None

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Özgül AKIN ŞENKAL
Dersi Verenler
Yrd.Doç.Dr.İSKENDER ÖZGÜR1. Öğretim Grup:A
Yrd.Doç.Dr.İSKENDER ÖZGÜR1. Öğretim Grup:B
Yrd.Doç.Dr.İSKENDER ÖZGÜR1. Öğretim Grup:C
Yrd.Doç.Dr.İSKENDER ÖZGÜR2. Öğretim Grup:Z
 
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu üniteyi çalıştıktan sonra; özel gereksinimi olan çocuklarla çalışmaya ilgi duyabilecek, özel eğitim hizmetlerinde üstlenebileceği görevi görebilecek, özel gereksinimi olan çocuklara ve özel eğitime ilişkin temel kavramları ve bunlar arasındaki ilişkileri açıklayabilecek, özel gereksinimi olan çocuklara ilişkin gerçeği yansıtmayan ön yargılardan arınabilecek, özel gereksinimi olan çocukları sınıflandırabilecek, özel gereksinimi olan çocukların ülke ve bölge düzeylerinde tahmini sayısını hesaplayabilecek, özel eğitimi genel eğitimden farklılaştıran etmenleri açıklayabilecek, özel eğitimin bir müdahale olarak işlevlerini sıralayabilecek, ülkemizde özel eğitim hizmetlerini tarihi gelişimi içerisinde ele alabilecek, ülkemizde yürütülmekte olan özel eğitim hizmetlerini değerlendirebilmektir.
Dersin İçeriği
Temel kavramlar; özel eğitim ihtiyacı olan bireyler; dil ve konuşma bozukluğu; fiziksel yetersizlik/süreğen hastalık; çoklu yetersizlik; duygu/davranış bozukluğu; sınıflandırma; yaygınlık ve görülme sıklığı; nedenler; tarama/tanılama; ekip; eğitim-öğretim ortamları; bilimsel dayanaklı uygulamalar; aile kavramı ve özel eğitim ihtiyacı olan çocuğa sahip ailelerin özellikleri; özel eğitim ihtiyacı olan çocuğa ve ailelerine yönelik tutumlar; ailelere sunulan hizmetler, destekler ve yasal haklar.

Dersin Öğrenme Kazanımları
-


DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI
NoTemel öğrenme KazanımlarıKatkı Düzeyi
12345
1
Sınıf öğretmenliği alanını oluşturan konu alanları (Matematik, Türkçe, Fen ve Teknoloji, Hayat Bilgisi ve sosyal bilgiler Görsel Sanatlar, Müzik, Beden Eğitimi vb.) ile ilgili kavram ve ilkeleri açıklar
2
İlköğretim 1-5. sınıf öğrencilerinin gelişim özelliklerini ve bu özelliklerin öğrenmedeki rolünü değerlendirir.
3
Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları eğitim uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir.
4
İlköğretim 1-5. sınıf öğretim programlarını (Türkçe, matematik, fen ve teknoloji, sosyal bilgiler, hayat bilgisi, beden eğitimi, müzik, görsel sanatlar vb.) ve bu programların öğretiminde kullanılan belli başlı öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini kul
5
Sanatsal bilgilerin ışığında sanat ürünlerinin kritiğini yapar, niteliklerini açıklar
6
Bilimsel bilgi üretme sürecini sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde kullanır
7
Öğrencilerde eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme gibi üst düzey düşünme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır
X
8
Öğretme öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir.
X
9
Farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri kullanarak öğrencilerin öğrenme sürecini değerlendirir.
10
Etkili öğretme öğrenme süreçleri oluşturmak için uygun öğrenme materyalleri geliştirme ve bu süreçte bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili olarak kullanır.
X
11
Sınıf öğretmenliği uygulamalarında karşılaşılan sorunların çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır
12
Kendi performansı üzerinde düşünür ve mesleki bilgi - becerilerini sürekli olarak geliştirmek için girişimde bulunur.
13
Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
14
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
15
Öğretmenlik alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şeklide paylaşır.
X
16
Öğrencileriyle, öğretmen arkadaşlarıyla, okul yönetimi ve ailelerle etkili iletişim kurar ve aile katılımı ve desteğini almak için stratejiler geliştirir.
X
17
Eğitim sistemi ve okul yönetimi kapsamında eğitimin genel amaçlarını ve temel ilkelerini uygulamada kullanır.
18
Sosyal çevreyi yaşanabilir kılmak için proje ve etkinlikler geliştirir.
X
19
Çevresinde olup biten sanatsal ve bilimsel etkinlikler ile ulusal ve uluslararası güncel olayları izleyerek kişisel değerlendirmeler yapar/kişisel görüşünü ifade eder
X

DERS AKIŞI
HaftaKonularÖn Hazırlık Yöntem
1 Terimler Tanımlamalar Sınıflandırma Anlatım soru cevap tartışma
2 Türkiye de özel eğitim ve dünyada özel eğitim Anlatım soru cevap tartışma
3 entellektüel gelişimsel engellilik Anlatım soru cevap tartışma
4 özgül öğrenme güçlüğü Anlatım soru cevap tartışma
5 işitme engelliler Anlatım soru cevap tartışma
6 görme engelliler Anlatım soru cevap tartışma
7 bedensel engelliler Anlatım soru cevap tartışma
8 Ara Sınav ara sınav
9 sözel konuşma ve dil bozukluğu Anlatım soru cevap tartışma
10 özel yetenekli çocuklar Anlatım soru cevap tartışma
11 duygu ve davranış bozukluğu Anlatım soru cevap tartışma
12 otizm spektrum bozukluğu Anlatım soru cevap tartışma
13 dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu Anlatım soru cevap tartışma
14 erken çocukluk özel eğitimi Anlatım soru cevap tartışma
15 çocuk ihmal ve istismarı Anlatım soru cevap tartışma
16-17 Yarıyıl Sonu Sınavları Seminer

KAYNAKLAR
Ders Notu
Diğer Kaynaklar