DERS BİLGİLERİ
Ders Kodu Yarıyıl Ders Süresi Kredi AKTS
Öğretim İlke ve Yöntemleri EFMZ   202 4 2 2 3

Ön Koşul Dersleri
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar None

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. Özgecan TAŞTAN KIRIK
Dersi Verenler
Dr. Öğr. ÜyesiÖZLEM KAF1. Öğretim Grup:A
Arş.Gör.Fatma KARAKUŞ1. Öğretim Grup:B
 
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Öğretim İlke ve Yöntemleri dersinde öğrenci merkezli, etkili ve anlamlı öğrenme temelli, çağdaş öğretim yöntem ve teknikleri üzerinde durulacaktır. Bu amaçla ders içeriği, yapılandırmacı öğrenme kuramı ile anlamlı öğrenme için yöntem ve teknikleri kapsamaktadır.
Dersin İçeriği
Ders içeriği Yapılandırmacı öğrenme kuramı, Çoklu zeka kuramı, Öğretimde yöntem ve teknik kavramları, Mikro öğretim, Beyin fırtınası, Altı şapkalı düşünme tekniği, Gösteri tekniği, Benzetim tekniği, Kavram Haritası, Üst düzey düşünme becerileri, Anlatım yöntemi, Soru cevap yöntemi,Tartışma yöntemi, Rol oynama ve drama yöntemi, Sunuş Yoluyla öğretme, İşbirlikçi (kubaşık) öğrenme, Problem çözme yöntemi, Örnek olay yöntemi, Buluş yoluyla öğrenme, Sorgulamaya (Araştırmaya) Dayalı Öğrenme, Probleme dayalı öğrenme, Proje tabanlı öğrenme konularını kapsar.

Dersin Öğrenme Kazanımları
1) Yapılandırmacılık ve çoklu zeka kuramlarını açıklar.
2) Öğretim tekniklerini (mikro öğretim, beyin fırtınası, altı şapkalı düşünme tekniği, gösteri ve benzetim) tanır.
3) Anlamlı öğrenme kuramını açıklar.
4) Bir kavram haritası çizer.
5) Fen eğitiminde kavram haritası kullanım amaçlarını açıklar.
6) Üst düzey düşünme becerilerini tanır.
7) Eğitimde kullanılan belli başlı öğretim yöntemleri olan anlatım, soru-cevap, tartışma, rol oynama ve drama, sunuş yoluyla öğretim, işbirlikli öğrenme, problem çözme, örnek olay yöntemi, buluş yoluyla öğrenme, sorgulamaya dayalı öğrenme, probleme dayalı öğ
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)


DERSİN PROGRAM KAZANIMLARINA KATKISI
NoTemel öğrenme KazanımlarıKatkı Düzeyi
12345
1
Okul öncesi dönem çocuklarına ilişkin gelişim, öğrenme ve eğitim kuramlarını açıklar
2
Okul öncesi eğitim mevzuatını, yönetmeliğini ve eğitim programını açıklar
3
Fen ve matematik konularına ilişkin temel kavramları açıklar
4
Okul öncesi dönem çocuklarının gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını, ilgi ve gereksinimlerini göz önünde bulundurarak yıllık-günlük plan hazırlar
5
Aile katılım stratejilerini aktif olarak kullanır
6
Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bir bilimsel araştırma projesini planlar, yürütür ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlar
7
Eğitim ortamını çocukların gelişimsel gereksinimlerine, fiziksel koşullara ve etkili sınıf yönetimi ilkelerine uygun olarak düzenler
8
Çocukların gelişimlerini desteklemek ve eğitimin kalıcılığını sağlamak amacıyla çok yönlü ölçme ve değerlendirme kullanır
9
Çocukların gelişimini her yönden desteklemek amacıyla uygun yöntem ve teknikleri uygular
10
Çocukların gelişim düzeylerine ve bireysel özelliklerine uygun materyal seçer, hazırlar ve kullanır.
11
Özel gereksinimli çocukların gelişimsel özellikleri ve öğretimsel gereksinimlerini karşılamak için eğitim ortamında gerekli düzenlemeler yapar ve kaynaştırma eğitimini uygular
12
Eğitim amaçlarına ulaşmak için bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanır
13
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları tarihsel, felsefi ve sosyolojik bakış açısından değerlendirir
14
Bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir
15
Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir.
16
Etkin dinleme, empati kurma, kendini ifade etme ve teknolojiyi kullanarak etkili iletişim becerisine sahiptir
17
Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir.
18
Müzik, sanat, oyun ve drama alanlarında uygulama bilgi ve becerisine sahiptir
19
Mesleki, toplumsal ve kültürel konularda eleştirel, yaratıcı ve çok boyutlu bakabilme becerisine sahiptir.
20
Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki ve gündelik yaşamında kullanır.

DERS AKIŞI
HaftaKonularÖn Hazırlık Yöntem
1 Tanışma ve ders kapsamı hakkında bilgilendirme YOK Anlatım
Soru-Cevap
2 Yapılandırmacı öğrenme kuramı İlgili bölümlerin okunması Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
3 Kavram Haritası, Üst Düzey Düşünme Becerileri İlgili bölümlerin okunması Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Grup Çalışması
4 Çoklu zeka kuramı Ödev: Yapılandırmacılık hakkında kavram haritası çizimi Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
5 Öğretimde yöntem ve teknik kavramları, Öğretim teknikleri (Mikro öğretim, Beyin fırtınası) Ödev: Çoklu Zeka kuramı hakkında kavram haritası çizimi Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
6 Altı şapkalı düşünme tekniği, Gösteri tekniği, Benzetim (simülasyon) tekniği Ödev: Üst düzey düşünme becerileri hakkında kavram haritası çizimi Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Grup Çalışması
7 Anlatım Yöntemi, Soru-Cevap yöntemi, Tartışma yöntemi Ödev: Tartışma yöntemi hakkında kavram haritası çizimi Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Grup Çalışması
Performans Değerlendirmesi
8 Ara Sınav Performans Değerlendirmesi
9 Rol oynama ve drama yöntemi, Sunuş Yoluyla (sergileyici ) öğretim - Ausubel Ödev: Rol Oynama ve Drama Yöntemi hakkında kavram haritası çizimi Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Grup Çalışması
Performans Değerlendirmesi
10 İşbirlikli öğrenme Ödev: İşbirlikli öğrenme hakkında kavram haritası çizimi Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Grup Çalışması
Performans Değerlendirmesi
11 Problem Çözme Yöntemi Ödev: Problem Çözme Yöntemi hakkında kavram haritası çizimi Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Grup Çalışması
Performans Değerlendirmesi
12 Örnek olay yöntemi, buluş yoluyla öğrenme stratejisi Ödev: Buluş yoluyla öğrenme hakkında kavram haritası çizimi Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Grup Çalışması
Performans Değerlendirmesi
13 Sorgulamaya (Araştırmaya) dayalı öğrenme Ödev: Sorgulamaya (Araştırmaya) dayalı öğrenme hakkında kavram haritası çizimi Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Grup Çalışması
Performans Değerlendirmesi
14 Probleme dayalı öğrenme Ödev: Probleme dayalı öğrenme hakkında kavram haritası çizimi Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Grup Çalışması
Performans Değerlendirmesi
15 Proje tabanlı öğrenme Ödev: Proje tabanlı öğrenme hakkında kavram haritası çizimi Anlatım
Soru-Cevap
Tartışma
Grup Çalışması
Performans Değerlendirmesi
16-17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı Sınav

KAYNAKLAR
Ders Notu
Diğer Kaynaklar