Genel Bilgi
Kod | SD0496 |
Ad | Türkiye'nin Demokrasi Tarihi |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Öğretim Şekli | Uzaktan Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ERDEM ÇANAK |
Dersin Amacı
Türk Demokrasisinin Gelişiminin Tarihi ve Türk Tarihinde kurulan Siyasal Partilerin faaliyetleri, amaçları, ideolojileri ve demokrasi tarihindeki yerlerini akademik ölçüler içinde dersi alan öğrencilere kavratmak. Dersi alan öğrencilerin siyasal düşünce ve davranışlarında olumlu, çoğulcu, ülkesinin ve halkının geleceğini düşünen bir davranış değişikliği meydana getirmek.
Dersin İçeriği
Türk Demokrasisinin Gelişiminin Süreci
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Tevfik Çavdar, Türkiye'nin Demokrasi Tarihi Tarık Zafer Tunaya, Türkiye'de Siyasal Partiler
Notlar
Ahmet Demirel, Tek Partinin İktidarı Emre Kongar, 21. Yüzyılda Türkiye
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrencilerde demokrasi kavramı, siyasal düşünce ve ideolojilerin temel ilkeleri ve tarihsel gelişimi ile bilgilerin kavranması gerçekleşir. |
ÖÇ02 | Öğrencilerde çoğulcu ve hoşgörülü demokrasi kültürüne sahip olma davranışı kazandırılır. Siyasal düşünce ilkeleri ve akımları öğrenilir. |
ÖÇ03 | Türk Demokrasisinin tarihsel başlangıcı ve uygulamalarının alt yapısının kavranması sağlanır. |
ÖÇ04 | Osmanlı Döneminde demokrasi hareketlerinin nedenleri ve etkilerinin kavranması sağlanır. |
ÖÇ05 | II. Meşrutiyet Döneminde demokrasinin kurumsallaşması ve siyasal temsil / parti yoluyla yönetim sürecinin başlaması kavratılır. |
ÖÇ06 | Cumhuriyet Döneminde aşamasında demokrasinin kurumsallaşması süreci öğrenilir. |
ÖÇ07 | Türk Demokrasisinde Anayasal ve meclis sistemine geçiş, siyasal partiler yoluyla yönetime katılma süreci ve ve sonuçları öğrenilir. |
ÖÇ08 | Dönemsel olarak ders ile ilgili öğrenimlerin ve bilgilerin kavratılması sınav yoluyla değerlendirilir. |
ÖÇ09 | Atatürk dönemi demokrasi kazanımlarının ve sonuçlarının kavranması sağlanır. |
ÖÇ10 | Cumhuriyet devrimleriyle vatandaşlık kavramı ve bunun kurumsallaşması sürecinin kavranması sağlanır. |
ÖÇ11 | Atatürk sonrası siyasal olaylar ve demokratik gelişmeler öğrenilir. |
ÖÇ12 | Türkiye'de çok partili sisteme geçiş sonrası gelişmeler ve ülkeyi yöneten siyasal partiler ve ideolojilerinin temel özellikleri kavranır. |
ÖÇ13 | Yakın dönem Türkiye'deki demokrasi tarihi, siyasal toplumsal değişimler, gelişmeler ve bunun günümüzün siyasal yaşamına ve demokrasiye olan etkileri kavranır. |
ÖÇ14 | Dersin süresi içinde öğrenme kazanımlarının dersi alan öğrencilerdeki meydana getirdiği davranış değişikliği kavranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin İceriği ile ilgili temel kavramların acıklanması, kaynakların tanıtımı ve dersin işlenişi ve değerlendirmesi ile ilgili bilgilendirme | Dersin iceriğine uygun kitap, dokuman ve gorsel kaynaklardan tarama ve on bilgilenme yapılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Demokrasi ve siyasal kavramlar; yonetim bicimleri ve yonetim bicimlerinin tarihsel gelişimi | Dersin iceriğine uygun kitap, dokuman ve gorsel kaynaklardan tarama ve on bilgilenme yapılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Osmanlı Reformları; Osmanlı Devlet ve Toplum yapısında demokrasinin oluşumu ve demokrasinin gelişmesine katkıda bulunan ic ve dış etkenler; Osmanlı Monarşisinin guc paylaşımına gitmek zorunda kalması. | Dersin iceriğine uygun kitap, dokuman ve gorsel kaynaklardan tarama ve on bilgilenme yapılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Osmanlı Refomları; Reformların getirdiği Demokratik kazanımlar; Sened- i İttifak, Bab-ı Ali, Danışma Meclisleri, Tanzimat Fermanı, Islahat Fermanı ve sonucları.. | Dersin iceriğine uygun kitap, dokuman ve gorsel kaynaklardan tarama ve on bilgilenme yapılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Osmanlı Devlet ve Yonetim Yapısında Anayasal Parlamento Duzenine Geciş; I. Meşrutiyet ( 1876 - 1878), Osmanlı Monarşisinin Gucunu paylaşmak zorunda kalması ve İc ve Dış Gelişmeler | Dersin iceriğine uygun kitap, dokuman ve gorsel kaynaklardan tarama ve on bilgilenme yapılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | II. Meşrutiyet Donemi (1908 - 1918), Osmanlı Monarşisinin Gucunu kaybetmesi; Devletin Yıkılışı. Turk demokrasi tarihinde devlet yonetiminin siyasal partiler tarafından yonetilmesi surecinin başlaması; Demokratik temel hakların ve siyasal faaliyetlerin kurumsal vatandaşa verilmeye başlaması. İttihat ve Terakki partisi ve diğer partiler. | Dersin iceriğine uygun kitap, dokuman ve gorsel kaynaklardan tarama ve on bilgilenme yapılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Ataturk Doneminde / Cumhuriyet Doneminde ( 1920 - 1938) Demokratik Gelişmeler ve Sonucları; T.B.M.M. nin acılması, Cumhuriyet yonetimine gecış, donemin siyasal partileri ve vatandaşlık konumun guclendirmesi. | Dersin iceriğine uygun kitap, dokuman ve gorsel kaynaklardan tarama ve on bilgilenme yapılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Çoktan seçmeli test sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ataturk Doneminde / Cumhuriyet Doneminde ( 1920 - 1938) Demokratik Gelişmeler ve Sonucları, Siyasal partiler; Cumhuriyet Halk Partisi, Terakkiperver (İlerici) Cumhuriyet Partisi, Serbest Cumhuriyet Partisi; Partilerin programları, ideolojileri, uygulamaları ve sonuçları | Dersin iceriğine uygun kitap, dokuman ve gorsel kaynaklardan tarama ve on bilgilenme yapılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Ataturk sonrası (1938 - 1960) Turkiye de demokrasi hareketleri ve cok partili yaşama geciş; II. Dunya savaşı sırasında ve sonrasında Turkiye nin İc ve dış politikasında gelişmeler ve sonucları | Dersin iceriğine uygun kitap, dokuman ve gorsel kaynaklardan tarama ve on bilgilenme yapılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Ataturk sonrası (1938 - 1960) Turkiye de demokrasi hareketleri ve cok partili yaşama geciş; Demokrat parti Doneminde (1950 - 1960) demokrasi hareketleri, Donemin ic ve dış gelişmeleri, iktidar - muhalefet rekabeti, toplumsal muhalefetin gelişmesi, birey ve toplumsal alanda sosyo - ekonomik değişimler. | Dersin iceriğine uygun kitap, dokuman ve gorsel kaynaklardan tarama ve on bilgilenme yapılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Turkiye de Coğulcu Demokrasi Donemi (1960 - 1980 ), 27 mayıs 1960.. demokrasiye askeri mudahale ve sonucları; bireysel ve orgutsel hakların yeni anayasayla verilmesi, donemin etkin olan siyasal partileri, CHP, Adalet Partisi, ve diğer partiler. | Dersin iceriğine uygun kitap, dokuman ve gorsel kaynaklardan tarama ve on bilgilenme yapılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Turkiye de Coğulcu Demokrasi Donemi (1960 - 1980 ), ulkede ic siyasal gelişmeler, farklı siyasal hareketlerin meclis ve sokaklarda yarattığı gergin siyasal ortam, aşırı sağ ve sol orgutlerin silahlı mucadele metodu kullanarak yaptıklar eylemler, bunun siyasal partilere ve icraatlarına etkileri. | Dersin iceriğine uygun kitap, dokuman ve gorsel kaynaklardan tarama ve on bilgilenme yapılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Turkiye de Demokrasiye Yeniden askeri mudahale ve sonucları( 12 Eylul 1980 askeri darbesi); Askeri mudahaleye zemin hazırlayan koşullar, Yeni anayasa ve yeni siyasal partiler, Anavatan partisi iktidarları, diğer partiler, bireysel ve orgutsel hakların kısıtlanması ve sonucları. | Dersin iceriğine uygun kitap, dokuman ve gorsel kaynaklardan tarama ve on bilgilenme yapılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Soğuk Savaş sonrası Du;nyada ve Turkiye de Gelişmeler ( 1991 - 2001); Dunyada ve Turkiyede değişen ve gelişen sosyo - ekonomik ve teknolojik koşullar ve bunun birey ve toplumdaki yarattığı değişimler. Yeni siyasal partiler ( Adalet ve Kalkınma Partisi - AKP) ve toplumsal karşılıkları. Dersin oğrenme cıktılarının değerlendirmesi.. | Dersin iceriğine uygun kitap, dokuman ve gorsel kaynaklardan tarama ve on bilgilenme yapılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Coktan secmeli Test Sınavı ile tum donemin Değerlendirmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Coktan secmeli Test Sınavı ile tum donemin Değerlendirmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,20 | ||
AKTS | 3 AKTS |