Genel Bilgi
Kod | EE659 |
Ad | Random Variables and Processes For Electrical Engineering |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET FATİH AKAY |
Dersin Amacı
Bu ders, iletişim, sinyal işleme, bilgisayar bilimi ve diğer disiplinlerdeki mühendislik problemlerini çözmek için araçlar sağlayarak öğrencilerin olasılık ve rastgele süreçler hakkındaki bilgilerini geliştirmeyi amaçlar.
Dersin İçeriği
Olasılık Teorisinin Temel Kavramları, Ayrık Rastgele Değişkenler, Rastgele Tek Değişkenler, Rastgele Değişken Çiftleri, Uzun Vadeli Ortalamalar, Bernoulli ve Poisson Rastgele Süreçler, Rastgele İşaretlerin Analizi ve İşlenmesi, Markov Zincirleri.
Dersin Ön Koşulu
Kaynaklar
Probability, Statistics, and Random Processes For Electrical Engineering (3rd Edition), by Alberto Leon-Garcia
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Olasılık ve koşulluk olasılık tanımlarını öğrenir. |
ÖÇ02 | Bernulli denemelerini öğrenir. |
ÖÇ03 | Rastgele değişken kavramını ve rastgele değişken türlerini öğrenir. |
ÖÇ04 | Beklenen değer ve varyans kavramlarını öğrenir. |
ÖÇ05 | Rastgele fonksiyon kavramını öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik-elektronik mühendisliğinin temellerini oluşturan dalların en az birinde, bilgi düzeyini lisans düzeyinin ötesine çıkararak uzmanlaşabilme. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alanın içerdiği tüm konuların birlikte oluşturduğu bütünlüğü kavrayabilme. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alandaki mevcut bilimsel literatüre hakim olabilme ve takip edebilme | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının, ilişkili olduğu diğer dallarla olan disiplinlerarası etkileşimini kavrayabilme | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuramsal veya deneysel çalışma yapma becerisine sahip olabilme | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma sonucunda edinilen bilgileri derleyerek bütünlüklü bir bilimsel metin oluşturabilme | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel veri tabanlarında literatür araştırması yapabilme; özelde, veri tabanlarını uygun ve doğru şekilde tarama ve listelenen unsurları değerlendirme, kategorize edebilme. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanında İngilizce olarak yazılmış bir bilimsel metni rahatlıkla okuyup anlayacak düzeyde İngilizce bilme | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlıştığı konudaki bilgileri, bir sunum formatında derleyip, anlaşılır ve etkin bir şekilde sunabilme. | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bildiği bir programlama dilinde genelde belirli bir amaca yönelik, özelde uzmanlık alanı ile ilgili olan bir bilgisayar programı yazabilme | 1 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda yol gösterici olabilme, insiyatif alabilme | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uygun bir dil ve tarz ile insanlarla iletişim kurabilme | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili konularda proje, politika, süreç üretebilme ve bu öğeleri değerlendirme | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mevcut araştırma deneyimine dayanarak yeni konularda da araştırma yapabilme | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Olasılığa giriş | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
2 | Küme teorisi ve şartlı olasılık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
3 | Bernoulli denemeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
4 | Rastgele değişkenler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
5 | Kümülatif dağılım fonksiyonu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
6 | Olasılık yoğunluk fonksiyonu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
7 | Özel rastgele değişkenler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Ayrık rastgele değişkenler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
10 | Koşullu dağılımlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
11 | Asimptotik yaklaşımlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
12 | Bir rastgele değişkenin fonksiyonları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
13 | Beklenen değer hesabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
14 | İki rastgele değişken | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
15 | Örnek problemler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |