Genel Bilgi
Kod | BYEPM3 |
Ad | Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisansüstü Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. CENGİZ USLU |
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, bilimsel etik kavramını, bilimsel araştırma etiğine ilişkin temel ilkeleri, Etiğe aykırı eylemler ve nedenlerini, bilimsel bilginin özelliklerini, Bilimsel araştırmaların önemini, gerekliliğini, aşamalarını, veri analizi ve araştırma hipotezi test yöntemlerini, bazı yayın türlerini, etik dışı davranışlarla mücadele ve önleyici yaptırım konularını öğretmektir.
Dersin İçeriği
Bu derste, Etik kavramı, bilimsel araştırma etiğine ilişkin temel ilkeler, Etiğe aykırı eylemler ve nedenleri, Bilimin ve bilginin tanımı, bilimsel bilginin özellikleri, Bilimsel bilgiye ulaşmada araştırmanın gerekliliği ve önemi, Bilimsel araştırmalarda aşamalar, Bazı deneme desenlerinin tanıtımı, veri analiz yöntemleri, Araştırma hipotezinin testi, bulgular ile sonuç ve önerilerin hazırlanması, Yayınlanması, Etik dışı davranışlarla mücadele, etik ihlallerine karşı önleyici yaptırım konuları verilmektedir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Ders notları
Notlar
Daşdemir, İ., 2016. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel araştırmalarda etik kuralları öğrenir. |
ÖÇ02 | Bilimsel araştırmaya ilişkin temel kavramları bilir. |
ÖÇ03 | Bir araştırma tasarlayıp gerçekleştirebilecek bilgi ve donanıma sahip olur. |
ÖÇ04 | Bilimsel yayın türlerini öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında elde ettiği bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini geliştirir. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının ilke, süreç ve araçları konusundaki bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanır. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Peyzaj Mimarlığı alanında yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yaptığı bütün çalışmalarda bilimsel ve etik değerlere uymayı ilke edinir. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilimin ve bilginin tanımı, bilimsel bilginin özellikleri | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Bilimsel bilgiye ulaşmada araştırmanın gerekliliği ve önemi | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Bilimsel araştırmalarda aşamalar; literatür taraması, bilimsel bilgiye erişim: kütüphane, veri tabanları | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
4 | Sorunun ve araştırma konusunun belirlenmesi, hipotezin ifade edilmesi | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Araştırmanın tasarlanması; araştırma amacı ve öneminin ortaya konulması, kaynak gösterme, atıf yöntemleri | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
6 | Materyal ve yöntemin hazırlanması, uygulamaların yapılması | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
7 | Veri toplama, bilimsel araştırmalarda istatistiğin yeri | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara sınav | sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Bazı deneme desenlerinin tanıtımı, veri analiz yöntemleri | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
10 | Araştırma hipotezinin testi, bulguların yorumu ve tartışılması | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Sonuç ve önerilerin verilmesi, kaynaklar listesi hazırlama | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
12 | Yayın türleri; Tez (Lisans, Yüksek Lisans, Doktora), araştırma makalesi, derleme, mektup, kısa rapor | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
13 | Etik kavramı, bilimsel araştırma etiğine ilişkin temel ilkeler | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
14 | Etiğe aykırı eylemler ve nedenleri | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
15 | Etik dışı davranışlarla mücadele, etik ihlallerine karşı önleyici yaptırımlar. Çukurova Üniversitesi Bilimsel Araştırma Ve Yayın Etiği Yönergesi, YÖK Bilimsel Araştırma Ve Yayın Etiği Yönergesi, Etik Kurulları | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
16 | Final Sınavı | Sınava Hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Final Sınavı | Sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Ödev |