PM586 Kentsel Mekan Kimliği ve Peyzaj Mimarlığı

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PM586
Ad Kentsel Mekan Kimliği ve Peyzaj Mimarlığı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MEHMET FARUK ALTUNKASA


Dersin Amacı

Kentlerde mekansal kimlik kavram ve oluşumu, kent imgesi ve bunu belirleyen temel ögeler ile kullanıcıların mekansal kimlik algılamaları arasındaki ilişki ve etkileşimleri çözümleyebilmek, ulaşılan bulguları amaç ve kapsam yönünde peyzaj tasarımlarına yansıtabilmek için gerekli olan kavramsal, kuramsal ve uygulamaya dönük bilgilerin verilmesine, becerilerin kazandırılmasına çalışılacaktır.

Dersin İçeriği

Giriş ve temel kavramlar, Farklı dönemler, ekolojiler, sosyal ve ekonomik karakteristiklerde mekansal kimlik oluşumu, Kent imgesi ve bunu belirleyen temel ögeler; yollar, sınırlar, bölgeler, nirengi noktaları, odaklar, Kentsel mekan kimliği bağlamında binalar-açık alanlar-yeşil alanlar arasındaki ilişki ve bağıntılar-örüntüler, Yapılar ve dış mekanlar arası süreklilik, kademelenme ve ölçek değişmeleri, Kentsel doku; kent peyzajı, yapı kitleleri, kent boşluğu, kent duvarları, Kamusal alan kavramı ve özgün çevre, Kentsel ve çevresel tasarım kavram ve kuramları; algısal, görsel ve içeriksel kavramlar, Biçim ve mekanla ilgili kavramlar ve yaklaşımlar; yeni tasarım anlayışları, Kentsel niteliklerin sürdürülebilirlik ve denetlenebilirliği, Çok yönlü örneklerle irdeleme ve sorgulamalar; Genel bir değerlendirme ve tartışma.

Dersin Ön Koşulu

Kaynaklar

Notlar



Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.
ÖÇ02 Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir.
ÖÇ03 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
ÖÇ04 Lisansüstü eğitimde mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır.
ÖÇ05 Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme.
ÖÇ06 Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme.
ÖÇ07 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
ÖÇ08 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme.
ÖÇ09 Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilme ve denetleyebilme.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında elde ettiği bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini geliştirir.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj Mimarlığının ilke, süreç ve araçları konusundaki bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Peyzaj Mimarlığı alanında yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yaptığı bütün çalışmalarda bilimsel ve etik değerlere uymayı ilke edinir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş ve temel kavramlar Kentsel mekan kimliği üzerinde gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlar, kullanıcıların mekansal kimlik algılamalarını belirlemeye yönelik anket formları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
2 Farklı dönemler, ekolojiler, sosyal ve ekonomik karakteristiklerde mekansal kimlik oluşumu Kentsel mekan kimliği üzerinde gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlar, kullanıcıların mekansal kimlik algılamalarını belirlemeye yönelik anket formları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
3 Kent imgesi ve bunu belirleyen temel ögeler; yollar, sınırlar, bölgeler Kentsel mekan kimliği üzerinde gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlar, kullanıcıların mekansal kimlik algılamalarını belirlemeye yönelik anket formları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
4 Kent imgesi ve bunu belirleyen temel ögeler; nirengi noktaları, odaklar Kentsel mekan kimliği üzerinde gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlar, kullanıcıların mekansal kimlik algılamalarını belirlemeye yönelik anket formları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
5 Kentsel mekan kimliği bağlamında binalar-açık alanlar-yeşil alanlar arasındaki ilişki ve bağıntılar-örüntüler Kentsel mekan kimliği üzerinde gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlar, kullanıcıların mekansal kimlik algılamalarını belirlemeye yönelik anket formları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
6 Yapılar ve dış mekanlar arası süreklilik, kademelenme ve ölçek değişmeleri Kentsel mekan kimliği üzerinde gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlar, kullanıcıların mekansal kimlik algılamalarını belirlemeye yönelik anket formları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
7 Kentsel doku; kent peyzajı, yapı kitleleri, kent boşluğu, kent duvarları Kentsel mekan kimliği üzerinde gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlar, kullanıcıların mekansal kimlik algılamalarını belirlemeye yönelik anket formları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi
9 Kamusal alan kavramı ve özgün çevre Kentsel mekan kimliği üzerinde gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlar, kullanıcıların mekansal kimlik algılamalarını belirlemeye yönelik anket formları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
10 Kentsel ve çevresel tasarım kavram ve kuramları; algısal, görsel ve içeriksel kavramlar Kentsel mekan kimliği üzerinde gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlar, kullanıcıların mekansal kimlik algılamalarını belirlemeye yönelik anket formları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
11 Biçim ve mekanla ilgili kavramlar ve yaklaşımlar Kentsel mekan kimliği üzerinde gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlar, kullanıcıların mekansal kimlik algılamalarını belirlemeye yönelik anket formları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
12 Biçim ve mekanla ilgili kavramlar ve yaklaşımlar; yeni tasarım anlayışları Kentsel mekan kimliği üzerinde gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlar, kullanıcıların mekansal kimlik algılamalarını belirlemeye yönelik anket formları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
13 Kentsel niteliklerin sürdürülebilirlik ve denetlenebilirliği Kentsel mekan kimliği üzerinde gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlar, kullanıcıların mekansal kimlik algılamalarını belirlemeye yönelik anket formları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
14 Kentsel niteliklerin sürdürülebilirlik ve denetlenebilirliği Kentsel mekan kimliği üzerinde gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlar, kullanıcıların mekansal kimlik algılamalarını belirlemeye yönelik anket formları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
15 Çok yönlü örneklerle irdeleme ve sorgulamalar; Genel bir değerlendirme ve tartışma Kentsel mekan kimliği üzerinde gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlar, kullanıcıların mekansal kimlik algılamalarını belirlemeye yönelik anket formları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi