Genel Bilgi
Kod | PM586 |
Ad | Kentsel Mekan Kimliği ve Peyzaj Mimarlığı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET FARUK ALTUNKASA |
Dersin Amacı
Kentlerde mekansal kimlik kavram ve oluşumu, kent imgesi ve bunu belirleyen temel ögeler ile kullanıcıların mekansal kimlik algılamaları arasındaki ilişki ve etkileşimleri çözümleyebilmek, ulaşılan bulguları amaç ve kapsam yönünde peyzaj tasarımlarına yansıtabilmek için gerekli olan kavramsal, kuramsal ve uygulamaya dönük bilgilerin verilmesine, becerilerin kazandırılmasına çalışılacaktır.
Dersin İçeriği
Giriş ve temel kavramlar, Farklı dönemler, ekolojiler, sosyal ve ekonomik karakteristiklerde mekansal kimlik oluşumu, Kent imgesi ve bunu belirleyen temel ögeler; yollar, sınırlar, bölgeler, nirengi noktaları, odaklar, Kentsel mekan kimliği bağlamında binalar-açık alanlar-yeşil alanlar arasındaki ilişki ve bağıntılar-örüntüler, Yapılar ve dış mekanlar arası süreklilik, kademelenme ve ölçek değişmeleri, Kentsel doku; kent peyzajı, yapı kitleleri, kent boşluğu, kent duvarları, Kamusal alan kavramı ve özgün çevre, Kentsel ve çevresel tasarım kavram ve kuramları; algısal, görsel ve içeriksel kavramlar, Biçim ve mekanla ilgili kavramlar ve yaklaşımlar; yeni tasarım anlayışları, Kentsel niteliklerin sürdürülebilirlik ve denetlenebilirliği, Çok yönlü örneklerle irdeleme ve sorgulamalar; Genel bir değerlendirme ve tartışma.
Dersin Ön Koşulu
Kaynaklar
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. |
ÖÇ02 | Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
ÖÇ03 | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. |
ÖÇ04 | Lisansüstü eğitimde mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır. |
ÖÇ05 | Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme. |
ÖÇ06 | Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme. |
ÖÇ07 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. |
ÖÇ08 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. |
ÖÇ09 | Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilme ve denetleyebilme. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında elde ettiği bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini geliştirir. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının ilke, süreç ve araçları konusundaki bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Peyzaj Mimarlığı alanında yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yaptığı bütün çalışmalarda bilimsel ve etik değerlere uymayı ilke edinir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş ve temel kavramlar | Kentsel mekan kimliği üzerinde gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlar, kullanıcıların mekansal kimlik algılamalarını belirlemeye yönelik anket formları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
2 | Farklı dönemler, ekolojiler, sosyal ve ekonomik karakteristiklerde mekansal kimlik oluşumu | Kentsel mekan kimliği üzerinde gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlar, kullanıcıların mekansal kimlik algılamalarını belirlemeye yönelik anket formları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
3 | Kent imgesi ve bunu belirleyen temel ögeler; yollar, sınırlar, bölgeler | Kentsel mekan kimliği üzerinde gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlar, kullanıcıların mekansal kimlik algılamalarını belirlemeye yönelik anket formları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
4 | Kent imgesi ve bunu belirleyen temel ögeler; nirengi noktaları, odaklar | Kentsel mekan kimliği üzerinde gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlar, kullanıcıların mekansal kimlik algılamalarını belirlemeye yönelik anket formları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
5 | Kentsel mekan kimliği bağlamında binalar-açık alanlar-yeşil alanlar arasındaki ilişki ve bağıntılar-örüntüler | Kentsel mekan kimliği üzerinde gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlar, kullanıcıların mekansal kimlik algılamalarını belirlemeye yönelik anket formları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
6 | Yapılar ve dış mekanlar arası süreklilik, kademelenme ve ölçek değişmeleri | Kentsel mekan kimliği üzerinde gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlar, kullanıcıların mekansal kimlik algılamalarını belirlemeye yönelik anket formları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
7 | Kentsel doku; kent peyzajı, yapı kitleleri, kent boşluğu, kent duvarları | Kentsel mekan kimliği üzerinde gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlar, kullanıcıların mekansal kimlik algılamalarını belirlemeye yönelik anket formları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
|
9 | Kamusal alan kavramı ve özgün çevre | Kentsel mekan kimliği üzerinde gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlar, kullanıcıların mekansal kimlik algılamalarını belirlemeye yönelik anket formları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Kentsel ve çevresel tasarım kavram ve kuramları; algısal, görsel ve içeriksel kavramlar | Kentsel mekan kimliği üzerinde gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlar, kullanıcıların mekansal kimlik algılamalarını belirlemeye yönelik anket formları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
11 | Biçim ve mekanla ilgili kavramlar ve yaklaşımlar | Kentsel mekan kimliği üzerinde gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlar, kullanıcıların mekansal kimlik algılamalarını belirlemeye yönelik anket formları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
12 | Biçim ve mekanla ilgili kavramlar ve yaklaşımlar; yeni tasarım anlayışları | Kentsel mekan kimliği üzerinde gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlar, kullanıcıların mekansal kimlik algılamalarını belirlemeye yönelik anket formları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Kentsel niteliklerin sürdürülebilirlik ve denetlenebilirliği | Kentsel mekan kimliği üzerinde gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlar, kullanıcıların mekansal kimlik algılamalarını belirlemeye yönelik anket formları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Kentsel niteliklerin sürdürülebilirlik ve denetlenebilirliği | Kentsel mekan kimliği üzerinde gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlar, kullanıcıların mekansal kimlik algılamalarını belirlemeye yönelik anket formları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Çok yönlü örneklerle irdeleme ve sorgulamalar; Genel bir değerlendirme ve tartışma | Kentsel mekan kimliği üzerinde gerçekleştirilmiş örnek proje ve raporlar, kullanıcıların mekansal kimlik algılamalarını belirlemeye yönelik anket formları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |