PM585 Peyzaj Tasarımında Algılama ve Davranış

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PM585
Ad Peyzaj Tasarımında Algılama ve Davranış
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MEHMET FARUK ALTUNKASA


Dersin Amacı

Peyzaj tasarımında mekansal düzen ile kullanıcı algılama ve davranışları arasındaki ilişki ve etkileşimleri çözümleyebilmek ve ulaşılan bulguları amaç ve kapsam yönünde peyzaj tasarımlarına yansıtabilmek için gerekli olan kavramsal, kuramsal ve uygulamaya dönük bilgilerin verilmesine, becerilerin kazandırılmasına çalışılacaktır.

Dersin İçeriği

Temel kavramlar ve kuramlar; iletişim ve algı, algılama kuramları, Duyuya dayalı ve bilgiye dayalı modeller, algısal düzenler; geometrik düzenler, Bağıntılı ayırdetme, biçim ve yüzey ilişkileri, Algı psikolojisi, algılama ve peyzaj algısı, Peyzaj tasarımı ve bilişsel çalışmalar, Peyzajda davranış kavram ve kuramları, Davranış kalıpları; bireysel, sosyo-kültürel kalıplar, Eylem örüntüleri, uyum, davranış ve peyzaj tasarımı, Peyzajda mekan-form-geometri kavramları ve davranış ilişkileri, Mekan ve tasarım; kişisel mekan, yakınlaşma kuramı, mahremiyet, psikososyal alan, benimseme, sahiplenme, savunma, peyzajda gerilim, Çok yönlü örneklerle irdeleme ve sorgulamalar.

Dersin Ön Koşulu

-

Kaynaklar

-

Notlar

-


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.
ÖÇ02 Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir.
ÖÇ03 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
ÖÇ04 Lisansüstü eğitimde mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır.
ÖÇ05 Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme.
ÖÇ06 Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme.
ÖÇ07 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
ÖÇ08 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme.
ÖÇ09 Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilme ve denetleyebilme.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında elde ettiği bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini geliştirir.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj Mimarlığının ilke, süreç ve araçları konusundaki bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Peyzaj Mimarlığı alanında yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yaptığı bütün çalışmalarda bilimsel ve etik değerlere uymayı ilke edinir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Temel kavramlar ve kuramlar; iletişim ve algı, algılama kuramları Farklı tema ve tasarım düzenlerinin uygulandığı örnek peyzaj tasarımları, kullanıcı algı ve davranışlarını belirlemeye yönelik anket formları, kullanıcı araştırması için tasarımları üç boyutlu görselleştirmeye yönelik yazılım programları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
2 Duyuya dayalı ve bilgiye dayalı modeller, algısal düzenler; geometrik düzenler Farklı tema ve tasarım düzenlerinin uygulandığı örnek peyzaj tasarımları, kullanıcı algı ve davranışlarını belirlemeye yönelik anket formları, kullanıcı araştırması için tasarımları üç boyutlu görselleştirmeye yönelik yazılım programları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
3 Bağıntılı ayırdetme, biçim ve yüzey ilişkileri Farklı tema ve tasarım düzenlerinin uygulandığı örnek peyzaj tasarımları, kullanıcı algı ve davranışlarını belirlemeye yönelik anket formları, kullanıcı araştırması için tasarımları üç boyutlu görselleştirmeye yönelik yazılım programları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
4 Algı psikolojisi, algılama ve peyzaj algısı Farklı tema ve tasarım düzenlerinin uygulandığı örnek peyzaj tasarımları, kullanıcı algı ve davranışlarını belirlemeye yönelik anket formları, kullanıcı araştırması için tasarımları üç boyutlu görselleştirmeye yönelik yazılım programları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
5 Algı psikolojisi, peyzajda bilişim ve algı Farklı tema ve tasarım düzenlerinin uygulandığı örnek peyzaj tasarımları, kullanıcı algı ve davranışlarını belirlemeye yönelik anket formları, kullanıcı araştırması için tasarımları üç boyutlu görselleştirmeye yönelik yazılım programları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
6 Peyzaj tasarımı ve bilişsel çalışmalar Farklı tema ve tasarım düzenlerinin uygulandığı örnek peyzaj tasarımları, kullanıcı algı ve davranışlarını belirlemeye yönelik anket formları, kullanıcı araştırması için tasarımları üç boyutlu görselleştirmeye yönelik yazılım programları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
7 Peyzajda davranış kavram ve kuramları, Farklı tema ve tasarım düzenlerinin uygulandığı örnek peyzaj tasarımları, kullanıcı algı ve davranışlarını belirlemeye yönelik anket formları, kullanıcı araştırması için tasarımları üç boyutlu görselleştirmeye yönelik yazılım programları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi
9 Davranış kalıpları; bireysel, sosyo-kültürel kalıplar Farklı tema ve tasarım düzenlerinin uygulandığı örnek peyzaj tasarımları, kullanıcı algı ve davranışlarını belirlemeye yönelik anket formları, kullanıcı araştırması için tasarımları üç boyutlu görselleştirmeye yönelik yazılım programları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
10 Eylem örüntüleri, uyum, davranış ve peyzaj tasarımı Farklı tema ve tasarım düzenlerinin uygulandığı örnek peyzaj tasarımları, kullanıcı algı ve davranışlarını belirlemeye yönelik anket formları, kullanıcı araştırması için tasarımları üç boyutlu görselleştirmeye yönelik yazılım programları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
11 Peyzajda mekan-form-geometri kavramları ve davranış ilişkileri Farklı tema ve tasarım düzenlerinin uygulandığı örnek peyzaj tasarımları, kullanıcı algı ve davranışlarını belirlemeye yönelik anket formları, kullanıcı araştırması için tasarımları üç boyutlu görselleştirmeye yönelik yazılım programları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
12 Mekan ve tasarım; kişisel mekan, yakınlaşma kuramı, mahremiyet Farklı tema ve tasarım düzenlerinin uygulandığı örnek peyzaj tasarımları, kullanıcı algı ve davranışlarını belirlemeye yönelik anket formları, kullanıcı araştırması için tasarımları üç boyutlu görselleştirmeye yönelik yazılım programları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
13 Mekan ve tasarım; psikososyal alan, benimseme, sahiplenme, savunma, peyzajda gerilim Farklı tema ve tasarım düzenlerinin uygulandığı örnek peyzaj tasarımları, kullanıcı algı ve davranışlarını belirlemeye yönelik anket formları, kullanıcı araştırması için tasarımları üç boyutlu görselleştirmeye yönelik yazılım programları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
14 Çok yönlü örneklerle irdeleme ve sorgulamalar Farklı tema ve tasarım düzenlerinin uygulandığı örnek peyzaj tasarımları, kullanıcı algı ve davranışlarını belirlemeye yönelik anket formları, kullanıcı araştırması için tasarımları üç boyutlu görselleştirmeye yönelik yazılım programları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme
15 Çok yönlü örneklerle irdeleme ve sorgulamalar Farklı tema ve tasarım düzenlerinin uygulandığı örnek peyzaj tasarımları, kullanıcı algı ve davranışlarını belirlemeye yönelik anket formları, kullanıcı araştırması için tasarımları üç boyutlu görselleştirmeye yönelik yazılım programları. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi