Genel Bilgi
Kod | BED604 |
Ad | Spor Eğitimi İçin Nörokinezyolojik Anatomi |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 0 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. BEHİCE DURGUN |
Dersin Amacı
Hareketin kontrolünde yer alan nöral yapıların ve işleyişin, en basit hareketlerden üst merkezler tarafından denetlenen hareketlere ve emosyonel-bilişsel- davranışsal örüntülere kadar olan entegrasyonundaki etkisinin anlaşılması için nöroanatomi, kinezyoloji ve davranış bilimleri arasındaki disiplinlerarası ilişkileri değerlendirmektir.
Dersin İçeriği
Nöroanatomi, kinezyoloji ve spor arasındaki ilişkiler. Hareketin kontrolünde yer alan nöral yapıların ve işleyişin anlaşılması için ana konular: Suprasegmental organizasyon, sinir ağları (devreler), motor sistemin adaptasyonu, tüm vücuttaki dinamik ve postural reflekslerin entegrasyonu, PNF yöntemi ve hareket stratejileri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
B. Durgun. Spor Eğitimi için Nörokinezyolojik Anatomi Ders Notları (Ders slaytlarının basılı materyali)
Notlar
İnternet. Kütüphane Veritabanları Neurokinesiologic Anatomy for Sports Education
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sporda hareketin sinirsel denetiminin genel ilkelerini açıklar. |
ÖÇ02 | Sinir sisteminde segmental ve suprasegmental organizasyonu çözümler. |
ÖÇ03 | Duyu-motor ilişkisini kavrar. |
ÖÇ04 | Postüral ve dinamik refleksleri ayırt eder. |
ÖÇ05 | Egzersizde nöromuskular yanıtlar ve PNF’ u açıklar ve uygular. |
ÖÇ06 | Spor hareketlerinde sinir sistemindeki devreleri kinezyoloji ile bağdaştırır. |
ÖÇ07 | Motor sistemin egzersize adaptasyonunu açıklar. |
ÖÇ08 | Otonom sinir sistemi organizasyonu ile spor hareketi stratejilerini ilişkilendirir. |
ÖÇ09 | Hareketin emosyonel, bilişsel ve davranışsal örüntüler ile ilişkisini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Belirsiz | Disiplinlerarası alanlarda çalışma becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ02 | Belirsiz | Antrenörlük, sağlık, spor yönetimi alanlarında, sporda beceri öğretimi, turizm ve diğer sektörlerde sporun gelişmesine katkı sağlayacak mesleki bilgi ve beceriler kazanır. | 4 |
PÖÇ03 | Belirsiz | Spor bilimleri alanına özgü temel konular ve bunların dayandığı kuram, kavram, ilke ve yöntemlerde ileri düzeyde uzmanlaşır. | 5 |
PÖÇ04 | Belirsiz | Spor bilimleri ile ilgili konularda yetkinlik kazanır. | 5 |
PÖÇ05 | Belirsiz | Ulusal ve uluslararası düzeyde spor bilimleri alanıyla ilgili literatürü takip eder. | 4 |
PÖÇ06 | Belirsiz | Bağımsız ve özgün bilimsel araştırma yaparak yeni sentezlere ulaşabilme yetisi kazanır. | 3 |
PÖÇ07 | Belirsiz | Bilgisini paylaşabilir, öğrendiklerini aktarabilir. | 3 |
PÖÇ08 | Belirsiz | Bilgi ve yetkinliklerini etik ilkeler çerçevesinde toplum yararına kullanabilir. | 5 |
PÖÇ09 | Belirsiz | Alanın sorunlarını tanımlayabilir, analitik çözümler üretebilir. | 5 |
PÖÇ10 | Belirsiz | Spor bilimlerine yenilik getirebilecek özgün çalışmalar yapabilir. | 4 |
PÖÇ11 | Belirsiz | Spor bilimleri ile ilgili konularda teknolojik gelişmeleri takip edebilir, bu gelişmeleri alanında uygulayabilir. | 4 |
PÖÇ12 | Belirsiz | Spor bilimlerinin farklı alanlarında projelerde görev alabilir, sorunlara bütüncül yaklaşabilir. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sporda Hareketin Sinirsel Denetiminde Genel İlkeler | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Sinir Sisteminin Segmental Organizasyonu | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Sinir Sisteminin Suprasegmental Organizasyonu | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | İnsanda Basit ve Karmaşık Hareketin Gelişimi ve Transisyonel Harekete Geçiş | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Postüral Refleksler | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Dinamik Refleksler | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Egzersizde Nöromuskular Yanıtlar ve PNF | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Öğrenilen bilgilerin bütünleştirilerek tekrarlanması | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Stereotip Hareketlerin Denetimi | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Duyu-Motor Entegrasyonu | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Sinir Sisteminde Kinezyolojik Denetimi Sağlayan Devreler | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Hareket Koordinasyon Sistemleri | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Motor Sistemin Adaptasyonu | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Otonom Sinir Sistemi Organizasyonu ve Hareket Stratejileri | Önerilen kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Sporda Hareketin Emosyonel, Bilişsel ve Davranışsal Örüntülerle İlişkisi | Bilgilerin bütünleştirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenilen bilgilerin bütünleştirilerek tekrarlanması | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları |