AR449 Prehistorik Arkeolojide Kazı ve Araştırma Yöntemleri I

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AR449
Ad Prehistorik Arkeolojide Kazı ve Araştırma Yöntemleri I
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. CHRISTOPHER MEDWIN EDENS


Dersin Amacı

Üç madde arasındaki ilişkileri kavratmak: (1) arkeolojik yerlerin oluşma yolları, (2) araştırma soruları, (3) yerleşimleri bulma ve kazmaya uygun metotlar.

Dersin İçeriği

Prehistorik arkeolojinin temel içerik ve hedefleri; arkeolojik yerlerin oluşumundaki jeomorfolojik, tafonomik, antropojenik ve diğer faktörler; farklı yerleşimlerin bulunuşu ve kazılışı için farklı yöntemler.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Tavsiye edilmiş makaleler okunsun.

Notlar

Tavsiye edilmiş makaleler okunsun.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Prehistorik Arkeolojinin temel yöntemleri ve hedeflerini kavrar
ÖÇ02 Yerleşim formasyonu, stratigrafi, bağlam ve buluntu topluluğu (assemblage) fikirlerini açıklar
ÖÇ03 Yerleşimin doğal güçlerce biçimlenişini (depolanma, erozyon, diyajenez, biyoturbasyon...) açıklar
ÖÇ04 Yerleşimin insan zorunca biçimlenişini (inşaat, çöp depoları, çukur kazmak...) açıklar
ÖÇ05 Yerleşimin bulunuşunun farklı metodlarını (höyük yüzey araştırması, sistematik yüzey taraması, uzaktan algılama...) kavrar
ÖÇ06 Diyognastik buluntuların bağlamı ve bölgesel yerleşim örüntülerini yorumlar
ÖÇ07 Farklı çeşitteki arkeolojik yerlere uygun kazı metotları ve tekniklerini seçer
ÖÇ08 Yerleşimin biçimlenişi, stratigrafi ve bağlam çeşitlerini açıklar
ÖÇ09 Prehistorik yerlerin kazı ve analizleri için farklı uzmanların gerekliliği kavrar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin bilimsel ve uygulama alanlarına yönelik ileri düzey bilgileri ile bilimsel sonuçlarını ve problemlerini açıklar 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeolojinin güncel ders materyallerine, uygulamalı ders araç ve gereçlerine ulaşarak bilimsel araştırma yöntem ve ilkeleri hakkında bilgi sahibi olur 5
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Arkeolojinin alan çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini bilir 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel inceleme ve araştırmaları yapacak mesleki yeterlilik düzeyine ulaşır 5
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Arkeolojinin uygulama alanlarına yönelik bilgi sahibi olur ve kazandığı bilgileri yorumlar ve uygular 5
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bilimsel düşünce anlayışı, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahip olur. Arkeoloji mesleği içinde bu becerileri uygun yöntem ve teknikler içinde kullanarak evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır 5
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki alanda edindiği sosyal ve uygulamalı bilgileri en iyi şekilde kullanır 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Teorik ve uygulamalı Arkeoloji araştırmalarını yürütür 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Disiplinlerarası ekip çalışmalarına ilişkin yöntem ve teknikleri planlar, uygulama becerileri geliştirir ve bu kazanımlarını topluma hizmet için kullanır 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendisinin ve ekip elemanlarının çalışma ve bilimsel etkinliklerini planlayarak kişisel gelişimler kazanır 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili kazanımlarını değerlendirmelerden geçirerek kendini geliştirir 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme ve araştırma bilincine sahip olur 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sorumlu olduğu çalışanların öğrenme gereksinim ve süreçlerini yönetir 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanındaki bilgi ve becerilerini etkili bir şekilde uzman ve uzman olmayan kişiler ve kurumlarla paylaşır 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak alanıyla ilgili çözüm önerilerini kişi ve kurumlarla paylaşır
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bireysel ve ekip çalışmalarında belgeleme materyallerini (alçı-lateks kopya kalıp malzemelerini, fotoğraf makinaları, teknik çizim ve ölçüm malzemeleri, Gps uzay tabanlı uydu navigasyonları, nivo, teodolit vb. cihazları), iletişim becerilerini, bilişim ve bilgi teknolojilerini, profesyonel düzeyde kullanır
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Düşüncelerini ve duygularını sözlü ve yazılı olarak (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde) etkili şekilde ifade edebilir
PÖÇ19 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için de bilimsel, sosyal, sanatsal, kültürel ve sportif alanlarda yaşam boyu gelişim prensibi ile kendini sürekli geliştirir
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili problemleri araştırır, yorumlar, çözer, etik değerleri de gözeterek ilgili kurumlarla paylaşır ve yayınlar


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dönemin hedefleri; prehistorik arkeolojinintemel hedefleri tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
2 Temel kavramlar; zaman ve mekan; obje/yer/bölge tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
3 Obje ve diğer buluntular (fona, botaniksel, vs.) tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
4 Arkeolojik yerler nasıl oluşur: jeomorfoloji, tafonomi, insan faaliyetleri tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
5 Arkeolojik yerler nasıl oluşur: sedimantasyon ve erozyon tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
6 Arkeolojik yerler nasıl oluşur: karışıklık, alterasyon, diyagenez tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
7 Arkeolojik yerler nasıl oluşur: stratigrafi ve bağlam tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
8 Ara Sınav sınava çalışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Arkeolojik yerleri buluş: farklı çeşitte yerleşimler, farklı yüzey araştırması metotları tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
10 Arkeolojik yerleri buluş yüzey araştırmaları ve uzaktan algılama teknikleri tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
11 Bölgeler ve yerleşim örüntüleri tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
12 Arkeolojik yerleri kazmak: ekipler, ekipman, stratejiler tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
13 Arkeolojik yerleri kazmak: farklı çeşitte yerleşimler, farklı kazı teknikleri tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
14 Arkeolojik yerleri kazmak: yaşam tabakası, yerleşimin yapısı tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
15 Arkeolojik yerleri kazmak: çıkarma teknikleri - eleme, yüzdürme, örnekleme tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınava çalışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınava çalışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS