RSMS402 Sanat Eleştirisi

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod RSMS402
Ad Sanat Eleştirisi
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NİMET KESER


Dersin Amacı

Öğretmen adaylarının farklı sanat eleştirisi modellerini öğrenmelerini ve bu modelleri çağdaş sanat eserlerine uygulayabilme becerilerini geliştirmek.

Dersin İçeriği

Bu ders, sanat kuramları çerçevesinde sanat eserlerini inceleyerek eleştirel düşünmeyi geliştirme, sözlü ve yazılı olarak sanat eserini yorumlayabilme ve değerlendirebilme etkinliklerini ve derslerini içerir. Ayrıca öğrencilerin çağdaş sanat eserlerine ilişkin felsefi düşüncelerini geliştirmeleri teşvik edilir. Sanat eleştirisinin görsel sanatlar eğitimindeki yeri ve önemi üzerinde durmayı içerir.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur

Kaynaklar

Nimet Keser, Sanat tarihi ve Sanat Eleştirisi Metodolojileri. Terry Barrett, Öğrenciler İçin Bir Eleştiri Rehberi

Notlar

Sanat eleştirisi makaleleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sanat eleştirisini tanımlar.
ÖÇ02 Sanat eleştirisi ile sanat tarihi arasındaki farkları açıklar.
ÖÇ03 Sanat eleştirisinin bir disiplin olarak biçimlenme sürecini açıklar.
ÖÇ04 Önde gelen sanat eleştirmenlerini tanır.
ÖÇ05 Farklı sanat eleştirisi metodolojilerini açıklar.
ÖÇ06 Görsel sanatlar dersinde kullanabilecek sanat eleştirisi modellerini açıklar.
ÖÇ07 Farklı yaş gruplarına uygun sanat eleştirisi modellerini belirler.
ÖÇ08 Bir sanat eserini incelerken hangi sanat eleştirisi metodolojisinin/modelinin tercih edilmesi gerektiğini tartışır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı tarihi ve çağdaş bağlamlardaki önemli sanatçıları, sanat hareketlerini ve sanat eserlerini tanır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanına özel öğretim materyalleri geliştirir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel sanatlar alanının temel teori, kavram ve ilkelerini açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise öğrencilerinin gelişim özelliklerini açıklar.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sanatın öğretilmesi süreçlerini etkileyebilecek ulusal ve uluslararası kültürel unsurları tanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanat öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve stratejilerini kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel sanatların temel alanlarında üretici etkinlikler için edindiği bilgisini uygulama çalışmalarında kullanır.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarihi ve çağdaş kültür-sanat ürünlerinin sergilendiği mekânları öğrenme ve öğretme amacıyla etkin bir biçimde kullanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki ve etik ilkelere uygun davranır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sınıf yönetimiyle ilgili bilgi ve becerileri etkin bir biçimde kullanır.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı sanat alanlarından eserleri biçimsel, sosyal-kültürel bağlamlar kapsamında analiz eder. 4
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı yaş grubundaki öğrencilerin bilme ve anlama becerilerine uygun sanat etkinlikleri tasarlar.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel sanatlara yönelik üretim süreçlerini farklı disiplinlerle ilişkilendirir.
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı yaş grubu öğrencilerin duygularını ifade edebilme, bağımsız düşünebilme ve sosyal duyarlılık oluşturabilme becerisini destekleyecek yaklaşımları açıklar..
PÖÇ15 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Faklı çağdaş bilgi teknolojilerini kullanır.
PÖÇ16 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı yaş gruplarından çocukların sanatsal başarılarını teşvik edecek öğretim ve değerlendirme stratejilerini kullanır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Programın öngördüğü düzeyde yabancı dil kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Karşılaştığı görsellerin ilettiği mesajları açıklar. 3
PÖÇ19 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanat eğitimi alanında çağdaş ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını açıklar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Dinleme, işbirliği kurma, empati kurma, kendini ifade etme becerilerini etkin bir biçimde kullanır. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sanat eleştirisinin tanımı. Sanat eleştirisi ile sanat tarihi arasındaki ilişki: benzerlikler ve farklılıklar. Literatür taraması, PPT sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Sanat tarihi ve sanat eleştrisinin erken örneklerinin incelenmesi Literatür taraması, PPT sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Antik dönemden 20. Yüzyıla sanat eleştirisinin gelişimi ve öncüleri. Literatür taraması, PPT sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Profesyonel eleştirmenler tarafından kullanılan sanat eleştirisi metodolojileri: Biyografik, üslupsal, formalist metodolojiler. Literatür taraması, PPT sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Profesyonel eleştirmenler tarafından kullanılan sanat eleştirisi metodolojileri: İkonografik-ikonolojik, sosyal-tarihsel, feminist metodolojiler. Literatür taraması, PPT sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Okul çocukları tarafından kullanılabilecek sanat eleştirisi modelleri: Feldman ve Taylor modelleri Literatür taraması, PPT sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Okul çocukları tarafından kullanılabilecek sanat eleştirisi modelleri: Anderson ve Barrett modelleri Literatür taraması, PPT sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Eleştiri etkinliği: Bir sanat eserinin Feldman modeliyle analizi Örnek eleştiri metinleri hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Eleştiri etkinliği: Bir sanat eserinin Taylor modeliyle analizi Örnek eleştiri metinleri hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Eleştiri etkinliği: Bir sanat eserinin Anderson modeliyle analizi Örnek eleştiri metinleri hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Eleştiri etkinliği: Bir sanat eserinin Barrett modeliyle analizi Örnek eleştiri metinleri hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Öğrencilerin ilkokul öğrencilerine yönelik hazırlamış oldukları eleştiri etkinliğinin tartışılması Eleştiri formu hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması
14 Eleştiri modellerinin karşılaştırılması Eleştiri formu hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması
15 Öğrencilerin ortaöğretim öğrencilerine yönelik hazırlamış oldukları eleştiri etkinliğinin tartışılması Eleştiri formu hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS