MED403 Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları

14 AKTS - 1-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MED403
Ad Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları
Yıl 4. Yıl
Süre (Hafta) 9 Hafta
AKTS 14 AKTS
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Tıp - Staj
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. FARUK İNCECİK


Dersin Amacı

Doğum öncesi dönemden başlayarak 18 yaş sonuna kadar çocuk ve ergenlerin bedensel, ruhsal, sosyal iyilik halini korumak, geliştirmek ve sık görülen hastalıklarını iyileştirmek için yeni bilgi ve teknolojiyi izlemek, üretmek ve bunları toplumun gereksinimleri, beklentileri doğrultusunda kullanabilir hekim yetiştirmektir

Dersin İçeriği

Pediatrik öykü alma ve temel muayene eğitimi ve pratik uygulaması, serviste yatan hasta dosyasının hazırlanması, hasta başı eğitimi, çocuk poliklinik çalışmalarında muayene ve öykü almayı gözlemlemek, yenidoğan döneminden başlayarak 18 yaşına kadar çocukluk çağında normal büyüme ve gelişmenin izlenmesi ve çocukların sağlık durumunun korunması yanında sık görülen hastalıkları ve ayırıcı tanıları hem teorik hem pratik derslerle öğretilir ve acil tedavi yaklaşımları verilir.

Dersin Ön Koşulu

-

Kaynaklar

-

Notlar

Nelson Rudolph Çocuk Sağlığı Pröpedötik Kitabı, Temel Pediatri (Türkiye Milli Pediatri Derneği), Pediatrik Öykü Alma ve Fizik Muayene Uygulaması Rehberi Kitabı, Temel Pediatri (Türkiye Milli Pediatri Derneği), Pediatrik Öykü Alma ve Fizik Muayene Uygulaması Rehberi


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 1. Toplumsal çocuk sağlığı göstergelerini kavrar, açıklar
ÖÇ02 2. Probleme yönelik ayrıntılı öykü alır
ÖÇ03 3. Çocuğu evrelerine göre iyi bir muayene yapma (rutin baş-boyun, solunum, kardiyovasküler, gastrointestinal sistem ve nörolojik muayene dışında çocukluk çağına özgün değerlendirmeleri yapar)
ÖÇ04 4. Yaşa göre antropometrik ölçümleri yapmayı bilir ve yorumlar.
ÖÇ05 5. EKG ve pediatri için temel olan grafileri değerlendirir
ÖÇ06 6. Toplumda sık görülen çocuk hastalıklarının tanı ve tedavi yaklaşımını bilir, sıvı- elektrolit tedavisini düzenleyebilir, öncelik ve önemlilikleri sıralayabilir, çocukluk çağında koruyucu hekimliği örneklerle açıklar
ÖÇ07 7. Sorumluluğunu aldığı hastayı sunar, ekip ile tartışır, hastalıkları ve acil tedavilerini değerlendirir, probleme yönelik yaklaşım yapar ve epikriz yazar
ÖÇ08 8. Sık kullanılan ilaçların yaşa göre dozlarını, etki ve yan etkilerini sıralar ve neden kullanıldıklarını izah eder
ÖÇ09 9. Hastaneye sevk etme kriterlerini ve koşullarını bilir
ÖÇ10 10. Tanı ve tedavi işlemlerinin etik ve yasal yönlerini bilir ve ülke için ekonomik yükünü değerlendirir
ÖÇ11 11. Hasta ve hasta yakını ile duyarlı ve etkili iletişim kurar, aileyi bilgilendirme becerisini kazanır, çocuk ve aileye bütünsel, duyarlı ve saygılı yaklaşır, çalışma arkadaşları ve sağlık personeli ile uyum içinde çalışma gösterir
ÖÇ12 Sürekli mesleki gelişim becerilerini uygular ve geliştirir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralayabilir ve açıklayabilir. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlayabilmeli. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz edebilir ve değerlendirebilir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek, etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşabilir, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. 5
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurabilir, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarabilir. 2
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. 4
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini,kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. 3
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır. 3
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlığın, sosyal çevre ve davranışsal ilişkisini ve etkileşimini anlar, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, toplumun ve dünyanın gündemindeki sağlıkla ilgili olayları-gelişmeleri izler ve değerlendirir. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki otonomisini kullanır, ulusal standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir ve Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Öykü alma ve sistem muayeneleri, Sosyal pediatri Hasta dosyası hazırlama, Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme
2 Acil ve sık görülen çocukluk çağı hastalıkları ve durumlarına yaklaşım Hasta dosyası hazırlama, Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
3 Yenidoğan hastalıkları Hasta dosyası hazırlama, Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
4 Çocukluk çağı enfeksiyon hastalıkları Hasta dosyası hazırlama, Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
5 Çocukluk çağının nefrolojik ve hematolojik hastalıkları Hasta dosyası hazırlama, Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
6 Çocukluk çağında immunolojik, endokrinolojik, beslenme ve metabolizma hastalıkları Hasta dosyası hazırlama, Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
7 Çocukluk çağında kardiyolojik ve nörolojik hastalıklar Hasta dosyası hazırlama, Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
8 Çocukluk çağı kanserleri Hasta dosyası hazırlama, Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
9 Pratik uygulamalar ve sınav Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi, Yazılı Sınav, Sözlü Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 90 1 90
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 90 1 90
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 55 3 165
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü (Saat) 349
Toplam İş Yükü / 25 (s) 13,96
AKTS 14 AKTS