FAR644 Biyoeşdeğerlilik

5 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FAR644
Ad Biyoeşdeğerlilik
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. EDA KUMCU


Dersin Amacı

Dersin amacı temel farmakolojik bilgi bütünlüğü aracılığıyla biyoyararlanımda, biyoeşdeğerliliğin önemini kavratmaktır.

Dersin İçeriği

Farmakoloji, farmakokinetik, farmakodinamik, biyoyararlanım, eşdeğerlilik kavramı ve çeşitleri, kimyasal eşdeğerlilik, farmasötik eşdeğerlilik, biyoeşdeğerlilik, teröpatik eşdeğerlilik, biyoeşdeğerlilikte önemli parametreler, plazma konsantrasyonu-zaman eğrisi.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji Prof. Dr. Oğuz Kayaalp, Goodman & Gilmans The Pharmacological Basis of Therapeutics, B.G. Katzung Basic and Clinical Pharmacology.

Notlar

Güncel ve temel literatürler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Temel farmakolojik bilgileri kavrar
ÖÇ02 Temel farmakolojik bilgileri tartışır
ÖÇ03 Temel farmakokinetik parametreleri açıklar
ÖÇ04 Farmakokinetik ile biyoeşdeğerliliği ilişkilendirir.
ÖÇ05 Farmakokinetik ile biyoyararlanım kavramını ilişkilendirir.
ÖÇ06 İlaca ait plazma konsantrasyonu - zaman eğrisini göz önünde bulundurarak ilaçların biyoyararlanımını yorumlar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlaçların etki mekanizmaları, yan tesirleri, toksik tesirlerini tartışır. 3
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlaç etkilerini, ilaç etkileşmelerini ve organ sistemleri üzerindeki etkilerini sistematik bir yaklaşımla açıklar 3
PÖÇ03 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bilimsel bir projeyi planlar, uygular ve sonlandırır
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farmakolojinin araştırma alanlarını ve araştırma tekniklerini tanır
PÖÇ05 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farmakoloji alanındaki bilimsel makaleleri karşılaştırmalı olarak inceler ve derler.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği In vitro veya in vivo farmakolojik bir araştırma için deney düzeneğini hazırlar ve sorunları çözer.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Araştırma projesinden elde ettiği verileri bilimsel araştırma makalesi haline getirir.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İlaç konusundaki bilgileri nedeni ile toplumda ilaç kullanımını ve etkilerini değerlendirir. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlaç geliştirmede klinik faz çalışmalarını açıklar.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çalışma verilerini istatistiksel olarak değerlendirir ve yorumlar. 3
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Akılcı ilaç kullanımı konusundaki farkındalığı ile toplum sağlığına katkıda bulunur. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Temel Farmakoloji Ders kitabından ilgili bölüm okunur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Temel Farmakoloji Ders kitabından ilgili bölüm okunur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Farmakokinetik Ders kitabından ilgili bölüm okunur Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
4 Farmakokinetik Ders kitabından ilgili bölüm okunur Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
5 Farmakokinetik Ders kitabından ilgili bölüm okunur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Farmakokinetik Ders kitabından ilgili bölüm okunur Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Farmakokinetik Ders kitabından ilgili bölüm okunur Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
8 Ara Sınavlar Genel tekrar Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav, Ödev
9 Doz-konsantrasyon ilişkisi Ders kitabı ve ilgili literatürler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Plasma konsantrasyonu-zaman ilişkisi Ders kitabı ve ilgili literatürler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Eşdeğerlilik kavramı ve sınıflandırılması Ders kitabı ve ilgili literatürler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Kimyasal ve farmasötik eşdeğerlilik Ders kitabı ve ilgili literatürler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Biyoeşdeğerlilik Ders kitabı ve ilgili literatürler Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
14 Biyoeşdeğerlilikte önemli parametreler, Ders kitabı ve ilgili literatürler Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
15 Biyoeşdeğerlillikte önemli parametreler, Ders kitabı ve ilgili literatürler Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel tekrar Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Genel tekrar


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS