Trans504 Hücre İçi Sinyal İletim Yolakları

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod Trans504
Ad Hücre İçi Sinyal İletim Yolakları
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Yasemin SAYGIDEĞER


Dersin Amacı

Dersi alan tüm öğrencilerin hücreler arası haberleşme ve hücre içi sinyal yolakları ilgili temel bilgileri edinmesi, bu bilgilerin Translasyonel Tıpta kullanım alanlarını öğrenmesi ve bu konuda yapılan araştırmaları takip edebilmesi.

Dersin İçeriği

Reseptör ve sinyal ile ilgili tanımlar, reseptör tipleri, hücreler arası haberciler, hücre içi sinyal iletim mekanizmaları, reseptör aktivasyon ve inaktivasyon mekanizmaları, sinyal kaskadı prensipleri, onkojenik ve tümör baskılayıcı sinyaller ve mutasyonları, kanserde tedavi amaçlı sinyal yolaklarının hedeflenmesi yöntemleri, makale incelenmesi ve sunumu.

Dersin Ön Koşulu

Kaynaklar

Notlar



Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bu derste öğrenciler hücrelerin biyolojik davranışlarının mekanizmasını, bu davranışları etkileyen reseptörler, sinyaller ve iletimin nasıl yapıldığını anlar.
ÖÇ02 Sinyal iletiminin DNA onarımından hücre bölünmesine kadar her aşamada rol oynaması ve hastalıkların tedavilerinde sinyal iletim yolaklarının hedeflenme yöntemleri ve biyoteknoloji alanında kullanımları hakkında interaktif ve araştırma içerikli öğrenme yöntemlerini kullanarak bilgi sahibi olur.
ÖÇ03 Konuyla ilgili bilimsel araştırmaların incelenmesini ve makale sunumunu öğrenir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak Translasyonel Tıp alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir, bunları geliştirir ve derinleştirir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Translasyonel Tıp ve ilişkili olduğu disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve kullanır. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Translasyonel Tıp alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Translasyonel Tıp alanına yönelik yapılan çalışmalarda sürekli olarak kullanılan bir araç olarak istatistik hakkında bilgi sahibidir, ilgili yazılımları etkili kullanır. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Translasyonel Tıp alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanır. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Translasyonel Tıp alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlar, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir. 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Translasyonel Tıp alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri ve sorunları çözümler. 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Translasyonel Tıp alanıyla ilgili problemleri araştırma yöntemlerini kullanarak çözüme ulaştırır. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Deneysel araştırma planlar, yapar. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Translasyonel Tıp alanı ile ilgili uygulamalarda beklenmedik sorunları çözmek için bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve yeni stratejik çözüm önerileri getirir, elde edilen sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Translasyonel Tıp veya ilişkili alanlardaki bilimsel çalışmaları bağımsız veya ekip üyesi olarak yürütür. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilimsel bir makaleyi ulusal düzeyde bir dergide yayınlar ya da bilimsel bir toplantıda sunar. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Translasyonel Tıp alanı ile ilgili bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Translasyonel Tıp alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalarda uygular. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Translasyonel Tıp alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını aynı alandaki veya dışındaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B2 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Translasyonel Tıp alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri ve etik ilkeler çerçevesinde değerlendirir. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Hücresel sinyal iletim yolaklarının Translasyonel Tıp açısından önemi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Bir Olgu ile büyüme faktörü reseptörlerine giriş, Reseptör tipleri – Araştırma ödevleri Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
3 Tirozin kinaz ailesi reseptörleri Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
4 G protein-coupled reseptör ailesi Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
5 Hücreler arası haberleşme tipleri –sitokinler ve peptid yapıdaki haberciler Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
6 Hücreler arası haberleşme tipleri – genomik haberciler Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
7 Sinyal İletiminin sonlandırılması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
8 Ödevlerin belirlenmesi Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
9 Öğrenci ödev sunumları Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
10 Onkojenik sinyal yolakları Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
11 Tümör baskılayıcı sistem sinyalleri Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
12 DNA hasar ve onarım sinyalleri Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
13 küçük RNA'lar ve sinyal iletimine etkileri Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
14 Makale üzerinden sinyal yolakları inceleme yöntemleri Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 Öğrenci makale sunumları Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
16 Öğrenci makale sunumları Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Dönem sonu değerlendirme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS