MIM338 Çevre ve Enerji Duyarlı Tasarım

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MIM338
Ad Çevre ve Enerji Duyarlı Tasarım
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Ahadollah AZAMI


Dersin Amacı

Ekoloji ile Mimarlık arasındaki ilişkiyi tanımlarken, Mimari tasarımda enerji duyarlılığı amacıyla alınabilecek tasarım kararlarını tartışmak. Bina formu ve mekan organizasyonunda çevre ve enerji duyarlılığı için uygun yöntem ve teknikleri belirlemek. Ekoloji - Enerji - Mimari Yapay Çevre etkileşiminin araştırılması, analizi ve sentezinin yapılması. Çevre ve enerji duyarlılığı konularında tasarımcı için gerekli kuramsal bilgi birikiminin edinilmesi.

Dersin İçeriği

Mimaride, çevre ve enerji duyarlı tasarımların günümüz koşullarına göre gerekliliği ve önemi irdelenirken, Ekolojik Tasarımlar ve Enerji Sakınımı konuları Mimari disiplin alanı içerisinde tanımlanmaktadır. Bölgesel iklim özelliklerine bağlı olarak örnek tasarımlar analiz edilirken, mekan organizasyonu, bina kabuğu, yapı malzemesi gibi aşamalarda yenilenebilir enerji kaynaklarından mimari yapay çevrede yararlanma potansiyelinin kuramsal açıdan nasıl yorumlanacağı ve tasarımda nasıl kullanılacağının öğrenilecektir.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Haftalık Program PPS Sunumlar

Notlar

1. OLGYAY, V. (1976). Design With Climate, Princeton Uni. Press, Princeton-New Jersey. 2. Baker, N. (2005). Human Nature, in Environmental Diversity and Architecture (Steemers, K., and Steane, M. A., eds). Spon Press, Abingdon. 3. Bokalders, V. and Block, M. (2010). The Whole Building Handbook: How to Design Healthy, Efficient and Sustainable Buildings. Earthscan (co-published with RIBA Publishing), London. 4. Bougdah, H. and Sharples, S. (2010). Environment, Technology and Sustainability. Taylor & Francis, Abingdon. 5. Brown, G. Z. and DeKay, M. (2014). Sun, Wind and Light: Architectural Design Strategies. Wiley, New York. 6. Henson, R. (2007). The Rough Guide to Weather. Rough Guides, London. 7. Heschong, L., (1979). Thermal Delight in Architecture. MIT Press, Cambridge, MA.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ekolojik tasarımlar ve enerji sakınımı konularının mimari disiplin alanı içerisindeki yerini yorumlar ve tanımlar
ÖÇ02 Bölgesel iklim özelliklerine bağlı olarak örnek tasarımları analiz eder.
ÖÇ03 Çevresel ve iklimsel verileri kuramsal açıdan yorumlar ve tasarımda kullanır.
ÖÇ04 Mekan organizasyonu, bina kabuğu, yapı malzemesi gibi aşamalarda enerji duyarlı alternatifleri ve detayları tasarlar
ÖÇ05 Yenilenebilir enerji kaynaklarından mimari yapay çevrede yararlanma potansiyelini analiz eder ve özgün tasarımlar yapar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini bilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar.
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tasarımda işlev biçim ilişkisinde çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait bilgiye dair mimari tasarım ilkelerini bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir..
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. 5
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır. 4
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.).
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezleyebilir.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders tanıtımı ve ders içeriğinin sunulması İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Arazi ve Yerle Çalışma (Güneş, Rüzgar, Yağmur, İklim ve Mikroiklim) İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
3 İklim Verilerinin ve Tasarım Stratejilerinin Uyarlanması (Climate Consultant Program Kullanımı) İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
4 Ödev 01: İklim Unsurlarının ve Tasarım Stratejilerinin Analizi ve Değerlendirilmesi (Climate Consultant Programı Temel Alınarak) İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
5 Yönelim ve Biçimin Değiştirilmesi İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
6 Düşük Enerjili Yapı Kabuğu (Yapı ve Isı Kaybı) İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
7 Enerji ve İç Ortam (Karbonsuz Isıtma/Soğutma/Aydınlatma) İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
8 Ara Sınav İlgili Okuma ve Araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Farklı İklim Bölgeleri için Kurallar ve Stratejiler İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
10 Biyoklimatik Grafik ve Tasarım Stratejileri İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
11 Ödev 02: Biyoklimatik Grafik Analizleri ve Değerlendirilmesi İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
12 Isıl İletkenlik ve Isı Kaybı Hesabı Analizi ve Değerlendirmesi İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
13 Binalarda Güneş Kontrolü: Güneş Geometrisi ve Güneş Gölgeleme Araçlarının Tasarımı İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
14 Ödev 03: Enerjiye Duyarlı Örnek Bina için Bütünsel Analiz ve Değerlendirme İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
15 İnceleme/Tartışma/Önerilerin Değerlendirilmesi İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavı İrdeleme / Tartışma / Öneri Değerlendirmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavı İrdeleme / Tartışma / Öneri Değerlendirmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 3 5 15
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 75
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,00
AKTS 3 AKTS