MIM440 Sürdürülebilir Mimari Tasarım

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MIM440
Ad Sürdürülebilir Mimari Tasarım
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Ahadollah AZAMI


Dersin Amacı

Sürdürülebilirlik ve Ekoloji ile Mimarlık arasındaki ilişkiyi tanımlanırken, Mimari tasarımda çevre duyarlılığı amacıyla alınabilecek sürdürülebilir tasarım kararlarını tartışmak. Mimari ürünün tasarımı, uygulaması ve kullanım aşamalarında çevre ve enerji duyarlılığı için uygun yöntem ve teknikleri belirlemek. Toplum/Çevre/Ekonomi etkileşiminde, mimari yapay çevre tasarımlarının araştırılması, analizi ve sentezi yapmak. Çevre duyarlı ve Sürdürülebilir tasarımda, tasarımcı için gerekli kuramsal bilgi birikiminin edinilmesi.

Dersin İçeriği

Ekolojik tasarımlar ve Sürdürülebilirlik kavramlarının mimari disiplin alanı içerisindeki yeri tanımlanırken, günümüz koşullarına göre gerekliliği ve öneminin irdelenmektedir. Toplum / Çevre / Ekonomi bileşeninde; çevre, iklim ve coğrafi verilerin kuramsal açıdan nasıl yorumlanacağı ve tasarımda nasıl kullanılacağının öğrenilecektir. Tasarımcı, karar verici, uygulamacı ve kullanıcı için sürdürülebilir mimari tasarımda bölgesel ve küresel ilkelerin analiz edilecektir.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Haftalık Program PPS Sunumlar

Notlar

1. Rawes, Peg. Relational Architectural Ecologies: Architecture, Nature and Subjectivity, 2013. 2. Tanzer, Kim, and Rafael Longoria. The Green Braid: Towards an Architecture of Ecology, Economy, and Equity. London; New York: Routledge, 2007. 3. Tilder, Lisa, Beth Blostein, and Jane Amidon. Design Ecologies: Essays on the Nature of Design. New York: Princeton Architectural Press, 2010. 4. Zeiher, Laura C. The Ecology of Architecture: a Complete Guide to Creating the Environmentally Conscious Building. New York: Whitney Library of Design, 1996. 5. Almusaed, Amjad, Biophilic and Bioclimatic Architecture, Analytical Therapy for the Next Generation of Passive Sustainable Architecture, Springer-Verlag London, 2011 6. Bart R. Johnson and Kristina Hill, Ecology and Design: Frameworks for Learning, Island Press-University of Oregon, Washington, Oregon, 2002. 7. Thomas, Randall; Garnham, Trevor, The Environments of Architecture: Environmental design in context, Taylor & Francis, New York, 2007. 8. Flannery, John A., Smith, Karen M., Eco-Urban Design, Springer, London, New York, London, 2011. 9. Williams, Daniel, and Knovel (Firm). Sustainable Design Architecture, Planning, and Ecology. Hoboken, N.J.; Chichester: Wiley ; John Wiley [distributor], 2007. 10. Stitt, Fred A. Ecological Design Handbook: Sustainable Strategies for Architecture, Landscape Architecture, Interior Design, and Planning. London: McGraw-Hill, 1999. 11. Broome, Jon. The Green Self-build Book: How to Design and Build Your Own Eco-home. Totnes: Green Books, 2007. 12. Todd, Nancy Jack, John Todd, and Nancy Jack Todd. From Eco-cities to Living Machines: Principles of Ecological Design. Berkeley, Calif.: North Atlantic Books, 1994. 13. Anker, Peder. From Bauhaus to Ecohouse a History of Ecological Design. Baton Rouge: Louisiana State University Press, 2010. 14. Chiras, Daniel D. The New Ecological Home: The Complete Guide to Green Building Options. White River Junction, Vt.: Chelsea Green Pub. Co., 2004. 15. Guastalla, Viviana, and Sarah K Rich. Ecological houses. Kempen, Germany; New York, NY: TeNeues, 2008. 16. Hensel, Michael, and Achim Menges. Versatility and Vicissitude: Performance in Morpho-ecological Design. London: Wiley, 2008. 17. Horden, Richard. Micro Architecture: Lightweight, Mobile and Ecological Buildings for the Future. London: Thames & Hudson, 2008. 18. Johnson, Bart R, and Kristina Hill. Ecology and Design: Frameworks for Learning. Washington, D.C.: Island Press, 2002. 19. Massó, Patricia. Cool Hotels: Ecological. Germany: TeNeues, 2006. 20. McHarg, Ian L. Design with Nature. New York: J. Wiley, 1994. 21. Moro, Marco, and Beatrice Spirandelli. The Ecological House: Sustainable Architecture Around the World. Vercelli, Italy: White Star Publishers, 2011. 22. Nicholas Grimshaw and Partners. The Architecture of Eden. London: Eden Project Books in association with Grimshaw, 2003. 23. Orr, David W. The Nature of Design: Ecology, Culture, and Human Intention. New York; Oxford: Oxford University Press, 2004. 24. Papanek, Victor. The Green Imperative: Ecology and Ethics in Design and Architecture. London: Thames and Hudson, 1995. 25. Richards, I. G. Hamzah & Yeang: Ecology of the Sky. Mulgrave, Vic.; Woodbridge: Images ; Antique Collectors’ Club, 2001. 26. Hamzah & Yeang: Ecology of the Sky. Mulgrave, Vic.; Woodbridge: Images ; Antique Collectors’ Club, 2001. 27. Roth, Manuela. Ecological Design. Kempen, Germany; New York: TeNeues, 2008. 28. Schröpfer, Thomas, and Limin Hee. Ecological Urban Architecture: Qualitative Approaches to Sustainability. Basel: Birkhäuser, 2012. 29. Serrats, Marta. 150 Best Eco House Ideas. New York: Collins Design, 2010. 30. Stang, Alanna, Christopher Hawthorne, and National Building Museum (U.S.). The Green House: New Directions in Sustainable Architecture. New York; Washington, D.C.: Princeton Architectural Press ; National Building Museum, 2005. 31. Torres Moskovitz. Greenest Home. Superinsulated and Passive House Design. New York: Princeton Architectural Press, 2013. 32. Toy, Maggie. The Architecture of Ecology. London; Lanham, Md.: Academy Editions ; Distributed to the trade in the U.S.A. by National Book Network, 1997. 33. Uffelen, Chris van. Ecological architecture. [Berlin]: Braun, 2009. 34. Vakili-Ardebili, Ali, and Halim Boussabaine. Ecological Building Design; Fuzzy Approach: An Eco-design Model. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller, 2010. 35. Yeang, Ken. Designing with Nature: The Ecological Basis for Architectural Design. New York [NY] [etc.]: McGraw-Hill, 1995.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ekolojik tasarımlar ve Sürdürülebilirlik kavramlarının mimari disiplin alanı içerisindeki yerinin araştırır ve tanımlar
ÖÇ02 Toplum / Çevre / Ekonomi bileşeninde örnek sürdürülebilir mimari yapay çevre tasarımlarının analiz eder, yorumlar
ÖÇ03 Sürdürülebilir tasarımda çevre, iklim ve coğrafi verilerin kuramsal açıdan yorumlar ve tasarımda kullanır
ÖÇ04 Tasarımcı, karar verici, uygulamacı ve kullanıcı için sürdürülebilir mimari tasarımda bölgesel ve küresel ilkeleri analiz eder ve öneri sunar
ÖÇ05 Sürdürülebilir bilginin edinilmesi, kavranması ve problemlerin çözümünde disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar kurar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tasarım fikrini uygun yöntemlerle ifade amacıyla mimari teknik çizim ve sunumda, dijital teknolojileri, üç boyutlu modelleri, uygun yöntemlerle kullanır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yapı elemanları, yapı bileşenleri ve yapı malzemelerinin özelliklerine dayanarak tasarımda bir araya gelişlerinin temel ilkelerini bilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Düşey ve yatay sirkülasyon elemanları, tesisat, altyapı, iletişim, güvenlik ve yangın sistemlerinden oluşan servis sitemlerinin temel ilkelerini açıklar.
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlık alanı ile ilgili bireysel olarak planını, teknik şartnamesini ve projesini hazırladığı bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tasarımda işlev biçim ilişkisinde çevre, insan, kültür gibi unsurlara ait bilgiye dair mimari tasarım ilkelerini bina, iç mekan, yapı yakın çevresi ve kentsel tasarım düzeyinde kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Geniş kapsamlı programı olan bir mimari projeyi eskiz aşamasından uygulama projesi aşamasına kadar (strüktürel ve çevresel sistemler, güvenlik, bölücü sistemler, yönetmelikler vb.) geliştirir..
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çevresel sistemlerin tasarımında aydınlatma, akustik, yalıtım, iklimlendirme ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerine dayanarak çözümler üretir. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve taşıyıcı sistem uygulamalarına ait bilgiyi, strüktürün düşey ve yanal yükler karşısında davranış ilkelerine dayanarak strüktür sisteminin seçiminde kullanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sürdürülebilirliğin mimari tasarım kararlarında doğal ve kültürel açıdan önemli bina ve alanları da kapsayan yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasında ilkeleri kullanır. 5
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mimarlık alanında veri araçlarına, örnek uygulamalara, veri toplama yöntemlerine, değerlendirmelere, tanımlara, karşılaştırmalara dayanarak ürettiği tasarım bilgisini kullanır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarihi çevrenin karakteristiğine uygun olarak, tarihi yapıları ve anıtları belgeleme çalışmalarını ve restorasyon projelerini gerekli tekniklerle hazırlar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alarak , sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayarak yönetir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yapı üretim sürecinde; yapı metrajı, yapı maliyeti tahmini ve iş programı ile birlikte yapı maliyetinin hazırlanması konusunda, mesleki çalışmalar-uygulamalar yapılırken tarafların menfaatlerini koruyabilecek belgeler hazırlar (İhale, sözleşme vb.).
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme motivasyonuyla mesleki, kültürel ve sanatsal gelişimi bağlamında, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, bilgiye ulaşmak için ilgili veri tabanlarını kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç temelinde tasarım verilerini sürdürülebilirlik amacıyla kullanır. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mimarlık alanıyla ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, mimarlık ile ilgili seminer ve toplantıları izleme, düzenleme, proje hazırlama ve yabancı dil bilgilerine dayanarak yurtdışı kaynaklı yayınları takip etme konusunda yetkindir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimarlıkta etik değerleri anlama konusunda, toplum yararına, tarihe ve kültüre saygılı, doğaya karşı mesleki ve insani bakımdan sorumluluklarını bilerek tasarım yapar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mimari tasarım ve planlama süreçlerinde insani, toplumsal, çevresel koşulların etkisini gözeterek topladığı veriyi sentezleyebilir.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişimde stajın rolünü ve işveren ve stajyerin hak ve sorumluluklarını anlar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma ve Dersin İçeriği Hakkında Genel Bilgi Paylaşımı İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Yapılı Çevredeki İklimsel Unsurlar (Climate Consultant Programı Temel Alınarak- Bölüm 1) İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
3 Ödev 01: Örnek Çalışma Olarak Mevcut bir Binanın ve Yapılı Çevrenin İklimsel Analiz Sunumu İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
4 Sürdürülebilir Mimari Tasarımda İklim Unsurlarının Uygulanması (Climate Consultant Programı Temel Alınarak-Bölüm 2) İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
5 Ödev 02: Örnek Alınan Mevcut Bina ve Yapılı Çevrede İklimsel Unsurların Kullanımının Analitik Sunumu (Climate Consultant Programı Temel Alınarak-Bölüm 2) İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
6 Sürdürülebilirlik İlkeleri: Sürdürülebilirliğin Doğası, Gelecek Nesillerin Refahı, Sürdürülebilir Ortamlar Yaratma, İklim Değişikliği İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
7 Küresel Kaynaklara Saygı: Malzemeler, Enerji ve Su; Atık; Kaynak Yaşam Döngüsü İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
8 Ara Sınav İlgili Okuma ve Araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 İnsan Sağlığı için Tasarım: İnsan Konforu (Termal, Görsel); Sağlıklı, Uyarıcı Binalar ve Şehirler Oluşturma İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
10 Sürdürülebilir Binalar ve Sehirler İçin Stratejiler: - Sürdürülebilir İyileştirme; Sürdürülebilir Mimarlık; Sürdürülebilir Şehirler İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
11 Mimari Verimlilik: Cephe Performansı İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
12 Mimari Verimlilik: Çözümler - Malzeme Seçimi İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
13 Ödev 03: Sürdürülebilir Bina ve Analizle İlgili Örnek Sunumlar (2010 Sonrası) İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
14 Sıfır Enerjili Bina Tasarım Konsepti İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
15 İnceleme/Tartışma/Önerilerin Değerlendirilmesi İlgili Okuma ve Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili Okuma ve Araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili Okuma ve Araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 3 5 15
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 75
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,00
AKTS 3 AKTS