TE309 Eski Türk Edebiyatı III

6 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TE309
Ad Eski Türk Edebiyatı III
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM


Dersin Amacı

Bu dersin amacı XVI. Yüzyıl Eski Türk Edebiyatının önemli şair ve yazarlarının edebi kişiliklerini, eserlerini ve dönemin özelliklerini örnek metinlerden yola çıkarak tanıtmaktır. Anılan döneme ait metinleri anlama ve değerlendirme yeteneği kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste XVI. Yüzyıl Divan Edebiyatına genel bakış, XVI. yüzyıl Çağatay, Azeri ve Osmanlı Sahası Edebiyatı, örnek metin incelemeleri, XVI. yüzyıl padişah şairleri, XVI. yüzyıl kadın divan şairleri ve şiirlerinden örnekler, XVI. yüzyıl mesnevileri konuları işlenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

A. Atilla Şentürk; Ahmet Kartal, Üniversiteler İçin Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Dergah Yay. İst. 2005. Mine Mengi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi (Edebiyat Tarihi- Metinler),Akçağ Yay. Ank. 2007. H.Dilek Batislam, Divan Şirinin Benzetme ve Hayal Dünyasından, Kesit Yayınevi, İst. 2016. H. Dilek Batislam, Divan Edebiyatı Bahçesinden (Örneklerle Türler), Doğu Kütüphanesi, İst. 2016. Nihat Öztoprak, Sebahat Deniz, İbrahim Demirkazık, Hasan Kaya, Ümran Ay, Bünyamin Ayçiçeği, Üniversiteler İçin Eski Türk Edebiyatı Metin Şerhi, C I (14-16.Yüzyıllar), C II (17-19. Yüzyıllar), İdeal Kültür Yayıncılık, İst. 2019.

Notlar

Mustafa İsen, Muhsin Macit, Osman Horata, Filiz Kılıç, İ.Hakkı Aksoyak,Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay., Ank. 2002; A. Atilla Şentürk, Osmanlı Şiiri Antolojisi, YK.Yay., İst. 2004; Ahmet Talat Onay, Eski Türk Edebiyatında Mazmunlar, ME.Yay.İst. 1994, İskender Pala, Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, Akçağ Yay. Ank. 1990; Büyük Türk Klasikleri, C. 14, Ötüken Yay. İst.; İslam Ansiklopedisi, MEB. Yay., C. 13, İst.; İslam Ansiklopedisi, Diyanet Vakfı Yayını, C. 1, 2, 44, İst; Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi, Dergah Yay. C. 8, İst.; XVI. yüzyıl Divan şairleriyle ilgili biyografi ve monografiler.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Osmanlı devrine ait Arap harfli Türkçe metinleri kavrar.
ÖÇ02 XVI. yüzyıl Çağatay, Azeri ve Osmanlı sahası Türk kültür ve edebiyatını tanır.
ÖÇ03 XVI. yüzyıl mesnevileri ve mesnevicilerini tanır.
ÖÇ04 XVI. yüzyıl mensur eserlerini tanır.
ÖÇ05 Tarihler ve tezkireler gibi eski kaynakları ayırt eder.
ÖÇ06 XVI. yüzyıl padişah şairlerini tanır.
ÖÇ07 XVI. yüzyıl kadın şairlerini tanır.
ÖÇ08 Yüzyılın mesnevi yazar ve eserlerini kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihî ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bağımsız veya grupla birlikte edebî metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur. 4
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili temel başvuru kaynaklarını tanır. 4
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatı alanına ilişkin literatür bilgisini kullanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatına ilişkin bilgi ve becerisiyle eleştirel düşünce yetisini kullanır. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat yöntemlerini kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen, bilgi aktarabilen, meslektaşları ile iletişim kurabilen, entelektüel birikime sahip olur. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel ve yaratıcı düşünce yetisiyle akademik dürüstlük ilkelerine uygun davranır. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşamı boyunca gerekli olabilecek temel bilgi ve beceriyi kullanarak geliştirir. 4
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel değişim ve gelişim sürecine hâkim olur. 2
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkolojinin sorunlarına çözüm üreterek gelişmesine katkı sağlar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yeri ve önemini kavrar.
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Okuma, dinleme, konuşma, akıcı ve estetik yazı yazma becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerini kullanır. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 XVI. Yüzyıl Divan Edebiyatına genel bakış, XVI. yüzyıl Çağatay Sahası Edebiyatı; Babür Şah hayatı ve eserleri. Kaynak Okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 XVI. Yüzyıl Azeri Sahası Edebiyatı; Şah İsmail (Hatayî), İbrahim Gülşenî, Basîrî ve eserleri. Kaynak Okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
3 Fuzûlî’nin hayatı, edebî kişiliği ve eserleri. Kaynak Okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 XVI. Yüzyıl Osmanlı Sahası Divan Şairleri, Zâtî ve Hayâlî’nin hayatı, edebî kişiliği ve eserlerinden örnek metinlerin incelenmesi. Kaynak Okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
5 Bâkî’nin hayatı, edebî kişiliği ve eserlerinden örnek metinlerin incelenmesi. Kaynak Okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
6 Nev‘î, Emrî ve Lâmi‘î Çelebi’nin hayatı, edebî kişiliği ve eserlerinden örnek metinlerin incelenmesi. Kaynak Okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Bağdatlı Rûhî ve Kemalpaşazâde’nin hayatı, edebî kişiliği ve eserlerinden örnekler. Kaynak Okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 XVI. yüzyıl padişah şairleri II. Bayezit (Adlî), Yavuz Sultan Selim (Selimî)’nin hayatı, edebî kişiliği ve eserlerinden örnek metinlerin incelenmesi. Kaynak Okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Kanuni Sultan Süleyman (Muhibbî), II. Selim (Selimî), III. Murat (Murâdî), III. Mehmet’in hayatı, edebî kişiliği ve eserlerinden örnek metinlerin incelenmesi. Kaynak Okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 XVI. yüzyıl kadın divan şairi Ayşe Hubbî Hatun ve şiirlerinden örnekler. Kaynak Okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
12 XVI. yüzyıl mesnevileri ve XVI. yüzyıl mesnevilerinin konularına göre tasnifi. Kaynak Okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 XVI. yüzyıl mesnevi yazarları ve eserleri. Kaynak Okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 XVI. yüzyıl nesir üslupları ve nesir üsluplarının tasnifi. Kaynak Okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 XVI. yüzyılın mensur eser türleri ve örnekleri, radyo konuşmalarıyla divan edebiyatında atasözü kullanımı. Kaynak Okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 28 28
Toplam İş Yükü (Saat) 152
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,08
AKTS 6 AKTS