HML443 Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği Uygulaması

8 AKTS - 1-8 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 5 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HML443
Ad Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği Uygulaması
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-8 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 8 AKTS
Yerel Kredi 5 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. EVŞEN NAZİK


Dersin Amacı

Kadın sağlığı ve üreme sağlığı kavramlarını inceleyerek, tüm yaşam dönemlerinde kadın ve ailesinin üreme sağlığını koruyup geliştirmek, bozulduğu durumlarda bütünsel yaklaşımla bakım gereksinimlerini karşılama ve bunun için gerekli bilgi /beceri kazandırmak.

Dersin İçeriği

Bu derste sağlıklı/hasta kadın ve ailenin hemşirelik bakımı ve üreme sağlığı ile ilgili konular yer alır

Dersin Ön Koşulu

HML 222 Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği dersini almak ve başarılı olmak.

Kaynaklar

Nazik, E. D(2022). Doğum, Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği. Akademi Yayınevi. Murray, S. S., & McKinney, E. S. (2014). Foundations of maternal-newborn and women's health nursing-e- book: Elsevier Health Sciences. Ricci, S. (2016). Study Guide for Essentials of Maternity, Newborn and Women' s Health Nursing: Lippincott Williams & Wilkins. Schuiling, K. D., & Likis, F. E. (2016). Women’s gynecologic health: Jones & Bartlett Learning. Johnson, K. A . (2017). The Fourth Trimester: A Postpartum Guide to Healing Your Body, Balancing Your Emotions, and Restoring Your Vitality: Shambhala. Huggins, K . (2017). The Nursing Mother's Companion, 7th Edition, with New Illustrations: The Breastfeeding Book Mothers Trust, from Pregnancy Through Weaning: Harvard Common Press. Covington, S. N. (2015). Fertility Counseling: Cambridge University Press. Kantrowitz, B., & Wingert, P. (2018). The Menopause Book: The Complete Guide: Hormones, Hot Flashes, Health, Moods, Sleep, Sex: Workman Publishing Company. Thomson, G., & Schmied, V. (2017). Psychosocial Resilience and Risk in the Perinatal Period: Implications and Guidance for Professionals: Taylor & Francis. Jordan, R. G., Farley, C. L., & Grace, K. T. (2018). Prenatal and postnatal care: a woman-centered approach: John Wiley & Sons. Kabukcuoğlu,K. (2017). Kadın Sağlığı Sorunlarının Psikosomatik Yansımaları. İstanbul: Detay Yayıncılık. Davidson, M. C ., London, M. L., & Ladewig, P. W. (2015). Olds' Maternal-newborn Nursing & Women' s Health Across the Lifespan: Pearson. Han, H. C., Lee, L . C., & Tseng, A. L. A. (2010). Urogynaecology and You: A Handbook for Women with Bladder Disorders, Womb and Vaginal Prolapse: World Scientific. Beckmann, C. R. B., & Gynecologists, A. C. O. (2010). Obstetrics and Gynecology: Lippincott Williams & Wilkins. Thomson, G., Dykes, F., & Downe, S. (2012). Qualitative Research in Midwifery and Childbirth: Phenomenological Approaches: Taylor & Francis Taşkın,L. (2017). Doğum ve KAdın Hastalıkları Hemşireliği.Ankara: Özyurt Matbaacılık. Okumuş,H., Mete, S.(2014). Anne Babalar için Doğuma Hazırlık. İstanbul: Deomed Yayıncılık. Gilbert, E. S., & Harmon, J. S. (2003). Manual of High Risk Pregnancy & Delivery: Mosby.

Notlar

Google scholar, Pubmed, Cochrane library, Çukurova Üniversitesi kütüphanesi veri tabanları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dünyada ve Türkiye’de kadının konumunu kavrayabilir.
ÖÇ02 Kadının, fetüsün ve yenidoğanın sağlığını koruma ve geliştirmede hemşirenin rolünün önemini kavrayabilir, uygun anlayış ve tutum geliştirebilir.
ÖÇ03 Kadının, fetüsün ve yenidoğanın sağlığında normalden sapma durumlarında uygun hemşirelik yaklaşımlarında bulunabilir.
ÖÇ04 Üreme sağlığı konusunda birey, aile ve topluma eğitim ve danışmanlık yapabilir.
ÖÇ05 Klimakterik dönemde birey, aile ve topluma eğitim ve danışmanlık yapabilir.
ÖÇ06 Birey, aile ve ekip üyeleriyle etkili iletişim tekniklerini kullanarak iletişim kurabilir.
ÖÇ07 Üreme sağlığı sorunu olan bireye hizmet verirken uygulamaya yol gösteren yasal ve etik konuları ve sorunları tanımlayabilir.
ÖÇ08 Doğum ve kadın hastalıkları dersinde öğrendiği bilgi ve becerileri kendi yaşantısında kullanabilir.
ÖÇ09 Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramlar doğrultusunda, bilgi ve becerilerini uygulamaya aktarabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kadın Sağlığı ile ilgili tanımlar, kavramlar, Dünyada ve Ülkemizdeki durum ve göstergeler konu ile ilgili literatürün okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
2 Doğum öncesi döneme yönelik vaka tartışması hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Doğum öncesi dönemde görülen kanamalara yönelik vaka tartışması hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Gebelikte preeklampsi vakası tartışması hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Riskli gebeliklere yönelik vaka tartışması hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Gebeliği etkileyen sağlık sorunlarına yönelik vaka tartışması hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Doğum eylemine yönelik vaka tartışması hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Doğum sonu bakıma yönelik vaka tartışması hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Doğum sonu döneme yönelik vaka tartışması hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Doğum sonu dönemde riskli durumlara yönelik vaka tartışması hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Kadının yaşam dönemlerine yönelik hemşirelik bakımı hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Üreme sistemi enfeksiyonlarına yönelik vaka tartışması hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
14 Kadın sağlığı sorunlarına yönelik vaka tartışması hemşirelik bakım planı hazırlama, hemşirelik sürecini uygulama Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
15 Dersin değerlendirilmesi sınav hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınavla ilgili kaynaklara çalışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınavla ilgili kaynaklara çalışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 11 154
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 22 22
Toplam İş Yükü (Saat) 211
Toplam İş Yükü / 25 (s) 8,44
AKTS 8 AKTS