HMS459 Toplam Kalite Yönetimi

6 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HMS459
Ad Toplam Kalite Yönetimi
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN


Dersin Amacı

Bu derste öğrencilere; Sağlık hizmetlerinde kalite yönetimi ile ilgili kavramların tanıtılması, uluslar arası kalite ve akreditasyon standartları ile ilgili temel bilgilerin verilmesi amaçlanır.

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında: Sağlık hizmetlerinde kalite kavramı, kalitenin ölçülmesi, hizmetin iyileştirilmesi, kalitede ekip çalışması, sağlık hizmetlerinde kalite belgelendirme- akreditasyon ve hasta güvenliği konuları yer alır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Tatar Baykal Ü, Ercan Türkmen E. (2022). Hemşirelikte Yönetim. Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul.

Notlar

Marriner-Tomey (2008) Guide to Nursing Management and Leadership (Guide to Nursing Management & Leadership, Mosby. Marquis BL, Huston CJ (2000) Leadership Roles and Management Functions in Nursing, Lippincott. Eren E (2007) Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, Beta Basım, İstanbul. Eroğlu F (2007) Davranış Bilimleri, Beta Basım, İstanbul. Baysal AC, Tekarslan E (1998) Davranış Bilimleri, İ.Ü. İşletme Fakültesi Yayın No: 275, İstanbul.l


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kalite ile ilgili temel kavramları bilir.
ÖÇ02 Kalitenin tarihsel gelişimini açıklar.
ÖÇ03 Sağlık hizmetlerinde kalitenin önemini kavrar ve sağlık hizmetlerinde kalitenin özelliklerini tanımlar.
ÖÇ04 Standart ve akreditasyon kavramlarını tanımlar.
ÖÇ05 Uluslararası ve Ulusal Standartlar ve Akreditasyon Kuruluşlarını bilir ve kapsamını açıklar.
ÖÇ06 Hemşirelik duyarlı kalite göstergelerini tanımlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır 1
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır 1
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır 1
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanıtımı Anlatım, Soru-Cevap Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
2 Kalite Yönetimi İle İlgili Temel Kavramlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Toplam Kalite Yönetimi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Sağlık Hizmetlerinde Kalite Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Uluslar arası Akreditasyon Sistemleri-ISO 9001 Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Uluslar arası Akreditasyon Sistemleri-ISO Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Sağlık kuruluşları akreditasyon sistemleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav ders kaynaklarının okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Uluslar arası Akreditasyon Sistemleri-JCI Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Uluslar arası Akreditasyon Sistemleri-EFQM Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Kurumsal Akreditasyon süreçleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Uluslar arası Akreditasyon Sistemleri - Magnet Onaylama Programı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Magnet hastane özellikleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Ulusal Akreditaston Sistemleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Türk Standartları Enstitüsü Kalite süreçleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları ders kaynaklarının okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları ders kaynaklarının okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 6 12
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 142
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,68
AKTS 6 AKTS