HML442 Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Uygulaması

8 AKTS - 1-8 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 5 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod HML442
Ad Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Uygulaması
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-8 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 8 AKTS
Yerel Kredi 5 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SEVBAN ARSLAN


Dersin Amacı

Cerrahi Hastalıkları Hemşireliğinin temel kavramları ve uygulamaları hakkında bilgi vermek, cerrahi hastasının temel gereksinimleri, sistemlerin cerrahi girişim gerektiren hastalıkları , cerrahi tedavinin başarısını etkileyen etmenler, cerrahi hemşiresinin nitelikleri, cerrahi hastalıkları hemşireliği alanında edinilen bilgilerin hemşirelik sürecinde kullanılabilmesi, fiziksel, psikolojik ve sosyal olarak bireye bütüncül yaklaşımı kullanma becerisini kazandırmak ,yapılan uygulamaları kaydetme ve rapor etmenin önemini kazandırmaktır. Öğrenciye; öğrendiği teorik bilgiyi uygulamaya aktarabilme yeteneği kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste cerrahi öncesi,sırası,sonrası uygulanacak genel hasta bakımı ve sistemlerle ilgili ameliyatlarda uygulanacak hemşirelik bakımı yer alır.

Dersin Ön Koşulu

Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği dersini almış ve başarmış olmak

Kaynaklar

- Akyolcu N, Kanan N, Güler A. (Ed.) (2021, 3. baskı). Cerrahi Hemşireliği I. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri. - Akyolcu N, Kanan N, Güler A. (Ed.) (2021, 4. baskı). Cerrahi Hemşireliği II. Ankara: Nobel Tıp Kitabevleri.

Notlar

Arslan S. (Ed.) (2021). Cerrahi Hemşireliğinde Temel Kavramlar ve Bakım. Ankara: Akademisyen Kitabevi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Cerrahi tedavi sürecindeki hastanın bakım gereksinimlerini bilir ve uygular.
ÖÇ02 Cerrahi hastasının evde bakım gereksinimlerine uygun hasta eğitimini verir.
ÖÇ03 Cerrahi tedavi geçirecek hastanın ameliyathaneye transfer sürecini bilir ve uygular.
ÖÇ04 Postoperatif dönemdeki hastanın klinikte karşılar ve bakımını gerçekleştirir.
ÖÇ05 İntraoperatif dönemdeki hastanın ameliyathanedeki güvenliğini sağlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlık ve-veya hastalık durumlarında hemşirelik bakım uygulamalarını etkileyebilecek faktörleri bilir 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelik bakımına temel oluşturan kavram ve kuramları bilir, etkili iletişim tekniklerini de kullanarak sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik girişimini planlar ve değerlendirir 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. Toplum sağlığı konusuna duyarlı sağlığı koruma ve geliştirmeye yönelik proje ve etkinliklerde yer alır 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. En az bir yabancı dil kullanır
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Üroloji klinik uygulaması Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
2 Ear nose throat clinical practice Okuma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
3 Göz cerrahisi klinik uygulaması Okuma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
4 Göğüs cerrahisi klinik uygulaması Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
5 Yanık hasta birimi uygulaması Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
6 beyin ve sinir cerrahisi klinik uygulaması Vaka analizi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
7 Kalp-damar cerrahi klinik uygulaması Vaka analizi Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar Vaka analizi Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Klinik uygulama Okuma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
10 Ameliyathane uygulaması Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
11 Preoperatif alan uygulaması Okuma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
12 İntraoperatif alan uygulaması Okuma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri
13 Postoperatif alan uygulaması Okuma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma
14 Ortopedik cerrahi klinik uygulaması Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
15 Plastik ve rekonstrüktif cerrahi klinik uygulaması Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Vaka analizi Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Vaka analizi Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 8 112
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 4 10 40
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 16 32
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 2 8 16
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 202
Toplam İş Yükü / 25 (s) 8,08
AKTS 8 AKTS