ECS552 Eczacılık Uzmanlığında Analitik Problem Çözümleri

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 10. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ECS552
Ad Eczacılık Uzmanlığında Analitik Problem Çözümleri
Yarıyıl 10. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Merve NENNİ


Dersin Amacı

Analitik kimyadaki temel kavramların ve prensiplerini öğrendikten sonra analizde uygulanan kalitatif ve kantitatif işlemlerin nasıl yapılabileceğini, gerekli hesaplamaları yapabilmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca elde ettikleri analiz sonuçlarının anlamlılığının belirlenmesi ve istatiksel olarak değerlendirebilmektedir.

Dersin İçeriği

Analitik kimya, maddenin yapısını inceleyen ve açıklayan, diğer bir ifade ile maddeyi oluşturan bileşenleri ve miktarlarını inceleyen uygulamalı bir bilim dalıdır. Bu dersin kapsamında öğrenciler, Analitik Kimyadaki temel kavramları, derişim birimleri, denge sabitleri, aktiflik, çözünürlük, asit - bazlar, pH, tamponlar, gravimetri, volumetri ve titrasyonlar konularında sahip olduğu teorik bilgiyi kullanarak problemleri çözer. Teorik de öğrendikleri bilgiler ışığında çeşitli titrasyon (asit-baz titrasyonları, karbonat-bikarbonat titrasyonları, indirgenme-yükseltgenme titrasyonu (permanganimetri) ve kompleksometrik titrasyonlar) teknikleri ile nicel analiz eder.

Dersin Ön Koşulu

ön koşul yoktur

Kaynaklar

Skoog, D.A., West, D.M., Holler, F.J. ve Crouch, S.R. (2013). Analitik kimyanın temelleri. Cengage learning.

Notlar

Skoog, D.A., West, D.M., Holler, F.J. ve Crouch, S.R. (2013). Analitik kimyanın temelleri. Cengage learning.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Analitik Kimya ile ilgili temel kavramları açıklar.
ÖÇ02 Temel Hesaplamaları hesaplar
ÖÇ03 Kimyasal Analizde Hataları kavrar ve istatiksel analiz eder ve değerlendirir
ÖÇ04 Sulu çözeltiler, asit baz ve pH kavramlarını öğrenir ve hesaplar
ÖÇ05 Tampon çözeltilerin mantığını kavrar ve tampon çözeltileri hesaplar.
ÖÇ06 Aktiflik katsayısı ve dengeye elektrolitlerin etkisini değerlendirir.
ÖÇ07 Çözünürlük, Çözünürlük çarpımı hesaplamalarını ayrımsal çöktürmeyi açıklar.
ÖÇ08 Gravimetri ve Titrimetri ile ilgili temel prensipleri açıklar.
ÖÇ09 Farklı titrimetri uygulamalarını kavrar ve hesaplar.
ÖÇ10 Elektrolit etkisinin kimyasal denge üzerine etkisini kavrar.
ÖÇ11 Kompleks sistemlerde denge problemlerini hesaplar.
ÖÇ12 Nötralizasyon Titrasyonlarının Ana İlkelerini kavrar.
ÖÇ13 Zayıf asit ve bazların iyonlaşma sabitlerini hesaplar.
ÖÇ14 Kompleks oluşum reaksiyonlarını ve titrasyonlarını açıklar.
ÖÇ15 Çöktürme Reaksiyonlarını ve Titrasyonlarını hesaplar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 2
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. 5
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. 1
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. 1
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. 1


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Analitik Kimyada Temel Hesaplamalar - I Ders kitapları, güncel literatürler Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Problem Çözme
2 Analitik Kimyada Temel Hesaplamalar - II Ders kitapları, güncel literatürler Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Problem Çözme
3 Analizlerde İstatiksel Hesaplamaları Ders kitapları, güncel literatürler Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Problem Çözme
4 İstatiksel verilerin çeşitli programlar aracılığıyla bilgisayarda işlenmesi ve değerlendirilmesi Ders kitapları, güncel literatürler Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Problem Çözme
5 Sulu Çözelti problem çözümleri Ders kitapları, güncel literatürler Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Problem Çözme
6 Kimyasal Denge problem çözümleri Ders kitapları, güncel literatürler Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Problem Çözme
7 Asit, Baz problem çözümleri Ders kitapları, güncel literatürler Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Problem Çözme
8 Ara Sınavlar Konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev, Sözlü Sınav
9 Tampon problem çözümleri Ders kitapları, güncel literatürler Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Problem Çözme
10 Nötralleşme Titrasyonu hesaplamaları Ders kitapları, güncel literatürler Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Problem Çözme
11 Yükseltgenme İndirgenme Titrasyonu hesaplamaları Ders kitapları, güncel literatürler Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Problem Çözme
12 Çöktürme Titrasyonu hesaplamaları Ders kitapları, güncel literatürler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
13 Kompleksleşme Titrasyonu hesaplamaları Ders kitapları, güncel literatürler Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
14 Kimyasal Dengelere Elektrolit Etkisi ve Karmaşık Sistemlerde Denge Problemleri Ders kitapları, güncel literatürler Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
15 Gravimetrik Analiz hesaplamaları Ders kitapları, güncel literatürler Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 68
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,72
AKTS 3 AKTS