P265 Şehir ve Bölge Planlama

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod P265
Ad Şehir ve Bölge Planlama
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. Tolga ÜNLÜ


Dersin Amacı

Şehir ve Bölge Planlama ile ilgili temel kavramların öğretilmesi ve peyzaj mimarlığı ile ilişkilendirilmesinin sağlanması

Dersin İçeriği

Şehir planlamada kuramlar, Şehir bölge kavramları, Ölçek ve mekan ilişkisi, Şehir planlama tarihi, Yerel planlama, Türkiyede yerel planlama süreci, plan tipleri, planlama hiyerarşisi

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur

Kaynaklar

Erkün S (1999) Türk İmar Hukukunun Ana Çizgileri, Yem Yayınları. Gehl J (2020) İnsan İçin Kentler, KÜY, İstanbul. Mengi A and Keleş R (2003) İmar Hukukuna Giriş, İmge. Mumford L (2007) Tarih Boyunca Kent, Ayrıntı, İstanbul

Notlar

Ersoy M (2007) Kentsel Planlama Kuramları, İmge, Ankara. Şengül H.T. (2002) Planlama Paradigmalarının Dönüşümü Üzerine Eleştirel Bir Değerlendirme, Planlama 2002/2-3, s.8-30. Özdemir S.S., Özdemir Sarı Ö.B., Uzun N. (2017) Kent Planlama, İmge, Ankara


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Şehir ve Bölge planlama ile ilgili temel kavramları kavrar.
ÖÇ02 Farklı ölçeklerdeki mekan kavramlarını günlük hayatla ilişkilendirebilir.
ÖÇ03 Planlama hiyerarşisinin öneminin farkına varır.
ÖÇ04 Mekansal plan tiplerini öğrenir.
ÖÇ05 Fiziksel planlama ve peyzaj mimarlığı arasındaki ilişkiyi kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurlarını, insan gereksinimlerini karşılamada sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanır. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini öğrenir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek bilgileri edinir ve peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgisini kullanır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama ve uygulma becerisi edinir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi edinir. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi edinir. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanıtımı, amacı ve içeriği ile ilgili bilgiler, kaynak tanıtımı. Ön hazırlık gerekmemektedir Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Şehir ve Bölge Planlama disiplininin çalışma alanları, peyzaj mimarlığı ile ilişkilendirilmesi Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
3 Mekan kavramına kuramsal bakış Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
4 Mekan ve ölçek kavramına kuramsal bakış Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
5 Şehir ve kent kavramları Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
6 Şehir planlamanın tarihçesi Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
7 Şehir planlama kuramları I Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Anlatılan tüm konuları çalışarak sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Şehir planlama kuramları II Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
10 Günümüz kent planlama yaklaşımları I Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
11 Günümüz kent planlama yaklaşımları II Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
12 Türkiyede Mekansal planlama, Plan tipleri Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
13 Yerel Plan tipleri ve ölçekleri Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
14 Yerel plan tipleri ve peyzaj mimarlığı ilişkisinin incelenmesi Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
15 Genel Değerlendirme Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
16 Yıl Sonu Sınavı Anlatılan tüm konuları çalışarak sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yıl Sonu Sınavı Anlatılan tüm konuları çalışarak sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS