SRT340 Cam Teknolojisi 2

3 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SRT340
Ad Cam Teknolojisi 2
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi SUNA ÇETİN


Dersin Amacı

Camın ergime süreci öncesinde ve sonrasında uygulanan süreçlerini tanıyarak, camlarda, cam yapısı ve ısısal genleşme arasındaki ilişkiye yönelik fırın diyagramı belirlemek, Isısal genleşmesi ile camın ısıl şok direncine göre ısıl süreci düzenlemek, cam ergitme ve şekillendirme sonrasında, ısıl genleşme ile ilgili ortaya çıkabilecek problemleri betimlemek, camların fiziksel özelliklerinin, cam bileşimi ile olan ilişkisini açıklayabilmek, cam bileşenlerine bağlı olarak camın yoğunluğunun değişimini yorumlamak, camın kimyasal dayanımını bileşime bağlı olarak yorumlayabilmektir.

Dersin İçeriği

Cam oluşumunun temellerini, cam oluşumunun basamaklarını saptama, Cam yapıcılar, düzenleyiciler ve koşullu cam yapıcılar arasındaki ilişkileri araştırma ve bunların miktarlarının camın yapısına olan etkilerini saptama, temel cam yapıcıları ve cam yapılarını belirleme, kompozisyon , cam yapısı ve camın özellikleri arasındaki ilişkileri değerlendirirme ve cam ergitme yöntemlerini adlandırabilmek.

Dersin Ön Koşulu

Dersin önkoşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

CAM TEKNOLOJİSİ-BEKİR KARASU / NURAN AY, Cam Teknolojisi- Güner Sümer, SERAMİK VE CAM TEKNOLOJİSİ-Megep

Notlar

Konuyla ilgili araştırma makaleleri ve internet veri tabanlı kaynaklar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 silikat esaslı camların şekillendirme açısından hangi temel özelliklerin bilinmesi gerektiğini açıklar.
ÖÇ02 Camda viskoziteyi tanımlar.
ÖÇ03 Camın çalışma aralığı hakkında bilgi edinir.
ÖÇ04 ısısal genleşme katsayısının önemini açıklar.
ÖÇ05 nihai camdan beklenen belli başlı fiziksel özelliklerini açıklar.
ÖÇ06 cam bileşiminin fiziksel özellikler açısından önemini kavrar.
ÖÇ07 ısı kapasitesi ve özgül ısıyı tanır.
ÖÇ08 ısıl iletkenliği değerlendirir.
ÖÇ09 camın elektriksel özelliklerini açıklar.
ÖÇ10 camın mekanik özelliklerini açılkar.
ÖÇ11 Hook Yasası ve Elastik Modülün etkilerini açıklar.
ÖÇ12 camın dayanıklılığı ve sertliğinin önemini kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumsal, bilimsel, sanatsal, mesleki, etik ve sorumluluk bilincine sahiptir
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgiye ulaşır, yönetir ve kurgular
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanının gerektirdiği en az Avrupa bilgisayar kullanma lisansı düzeyinde, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Zamanı verimli ve planlı kullanır
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel ve grup halinde etkin çalışma, sorumluluk alma becerisi vardır 4
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurma özgüveni ve becerisine sahiptir
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı El becerisi ve göz koordinasyonu gelişmiştir
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sanat ve tasarım ile ilgili toplumsal, evrensel etkileri ve değişimleri takip eder
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Uzmanlık alanında ve projesinde ihtiyaç duyduğu farklı disiplinlerle uyumlu çalışır
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çok boyutlu algılar, duyusal algıyı somutlaştırabilir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme bilinci ile gelişmeleri izleme ve kendini sürekli olarak yenileme becerisine sahiptir
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sanat kuramı, estetik ve sanat felsefesi konularında yetkindir
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eleştirel düşünebilme, yaratıcı ve özgün fikirler geliştirme yetisi gelişmiştir 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Uzmanlık alanına ve konusuna uygun teorik ve uygulamalı bilgiyi verimli şekilde kullanır 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kavramları özgün sanat yapıtlarına dönüştürür
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sorunu doğru şekilde tanımlar ve yorumlar, soruna yaratıcı, özgün, estetik, sanatsal ve teknik çözümler bulur 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Farklı malzemeler, üretim yöntemleri ve tekniklerini kullanma konusunda bilgi, beceri ve tecrübe sahibidir 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tasarladığı projenin teknik ve teknolojik olarak üretilebilirliğini değerlendirir 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders İşleyişi ve İçeriği hakkında bilgilendirme Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Giriş; cam, cam çağı, fırında çalışma, standart diyagramların nasıl kullanıldığı diyagramların temelleri Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar (CAM TEKNOLOJİSİ BEKİR KARASU / NURAN AY, Cam Teknolojisi Güner Sümer, CAM FIRINLARI - malzemeler teknolojiler prosesler DURAN KOCABAĞ) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Fırınlar; Gazlı/elektrikli, tuğla/fiber, önden yüklemeli/üstten yüklemeli, boyut/şekil, hızlı/yavaş Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar(CAM TEKNOLOJİSİ BEKİR KARASU / NURAN AY, Cam Teknolojisi Güner Sümer, CAM FIRINLARI - malzemeler teknolojiler prosesler DURAN KOCABAĞ) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Fırınların çalışma prensipleri Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar (CAM TEKNOLOJİSİ BEKİR KARASU / NURAN AY, Cam Teknolojisi Güner Sümer, CAM FIRINLARI - malzemeler teknolojiler prosesler DURAN KOCABAĞ) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Fırın Kontrolörleri; Isıtma hızı ve süresi, basamak sayısı, özellikleri, dijital kontrolün bazı faydaları Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar (CAM TEKNOLOJİSİ BEKİR KARASU / NURAN AY, Cam Teknolojisi Güner Sümer, CAM FIRINLARI - malzemeler teknolojiler prosesler DURAN KOCABAĞ) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Isıl İşlemin Temel Prensipleri; Yüksek sıcaklık aşamaları, en yüksek sıcaklık aşaması, hızlı soğutma aşaması, tavlama aşaması, düşük sıcaklık aşamaları, tipik ısıl işlem diyagramı grafiği, ısıl işlem aşamalarının sırası Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar (CAM TEKNOLOJİSİ BEKİR KARASU / NURAN AY, Cam Teknolojisi Güner Sümer, CAM FIRINLARI - malzemeler teknolojiler prosesler DURAN KOCABAĞ) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Isıl İşlem Parametreleri; cam kalınlığı, cam formu, cam tipi (tavlama sıcaklıkları, düşük sıcaklık ayarları) Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar (CAM TEKNOLOJİSİ BEKİR KARASU / NURAN AY, Cam Teknolojisi Güner Sümer, CAM FIRINLARI - malzemeler teknolojiler prosesler DURAN KOCABAĞ) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Camın fiziksel ve kimyasal özellikleri Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar (CAM TEKNOLOJİSİ BEKİR KARASU / NURAN AY, Cam Teknolojisi Güner Sümer, CAM FIRINLARI - malzemeler teknolojiler prosesler DURAN KOCABAĞ) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 Camın optik özellikleri, camın kimyasal dayanımı Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar (CAM TEKNOLOJİSİ BEKİR KARASU / NURAN AY, Cam Teknolojisi Güner Sümer, CAM FIRINLARI - malzemeler teknolojiler prosesler DURAN KOCABAĞ) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Cam şekillendirme tekniklerinin ayrıntılı incelenmesi Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar (CAM TEKNOLOJİSİ BEKİR KARASU / NURAN AY, Cam Teknolojisi Güner Sümer, CAM FIRINLARI - malzemeler teknolojiler prosesler DURAN KOCABAĞ) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 Cam kaplama yöntemleri Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar (CAM TEKNOLOJİSİ BEKİR KARASU / NURAN AY, Cam Teknolojisi Güner Sümer, CAM FIRINLARI - malzemeler teknolojiler prosesler DURAN KOCABAĞ) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
13 Teknik Faktörler; Camın doğası, camda renk, yüzey gerilimi, termal genleşme katsayısı, viskozite, viskozite aralığı. Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar (CAM TEKNOLOJİSİ BEKİR KARASU / NURAN AY, Cam Teknolojisi Güner Sümer, CAM FIRINLARI - malzemeler teknolojiler prosesler DURAN KOCABAĞ) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 camın termik özellikleri Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar (CAM TEKNOLOJİSİ BEKİR KARASU / NURAN AY, Cam Teknolojisi Güner Sümer, CAM FIRINLARI - malzemeler teknolojiler prosesler DURAN KOCABAĞ) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Camda renk oluşumu Konuyla ilgili ders kitapları ve yardımcı kaynaklar (CAM TEKNOLOJİSİ BEKİR KARASU / NURAN AY, Cam Teknolojisi Güner Sümer, CAM FIRINLARI - malzemeler teknolojiler prosesler DURAN KOCABAĞ) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 86
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,44
AKTS 3 AKTS