JZ414 Mühendislik Etiği

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod JZ414
Ad Mühendislik Etiği
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ATİKE NAZİK


Dersin Amacı

Yer bilimleri ile ilgili mesleki etik ilkeleri tanımlamak, etik-ahlak-normların günlük yaşam ve mesleki uygulamalarda farklı tarafların hak ve sorumlulukları ile mesleğe ilişkin etik davranış gelişmeleri sağlamak ve karşılaşılabilecek etik dışı davranışlar konusunda bilgi vermektir.

Dersin İçeriği

Etik, mühendis, mühendislik etiği, mühendislik standartları, mühendislerin hakları ve sorumlulukları, mühendislik etik kuralları, Jeoetik, Yerbilimi Meslekleri, Profesyonellik, Mühendislik Etiği Vakaları.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşulsuz ders

Kaynaklar

1.GENÇOĞLU, M.T. MÜHENDİSLİKTE ETİK, Fırat Üniversitesi, Müh. Fak. Elektrik-Elektronik Müh. Böl. ELAZIĞ 2.MESLEK ETİĞİ 224TF0001, 2011, Milli Eğitim Bakanlığı, 57s 3.İoanna Kuçuradi, Etik ve Etikler, imo.org.tr, ekutuphane Bilim Etiği El Kitabı, TÜBA yayını 4.Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunları, TÜBA yayını 5.Teaching geoethics Resources for higher education, GOAL-eBook-v4, Clara VasconcelosSusanne Schneider-VoBSilvia PeppoloniSilvia Peppoloni 6.Defining geoethics, Giuseppe Di CapuaSilvia PeppoloniSilvia Peppoloni Geoethics: ethical, social and cultural implications in geosciences, SILVIA PEPPOLONI, GIUSEPPE DI CAPUA, ANNALS OF GEOPHYSICS, 60, Fast Track 7, 2017

Notlar

Ders sorumlusu sunumları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Etik kavramını öğrenir.
ÖÇ02 Mühendislik etiği ve Jeoetik hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ03 Mühendislerin haklarını ve topluma, doğaya ve meslek odasına karşı sorumluluklarını öğrenir.
ÖÇ04 Mesleki Uygulamalarda karşılaşılan durumlarda yasal sınırlılıkları kavrayabilme


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar. 3
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yeraltı ve yer üstü doğal kaynakların aramasını yapar.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. 2
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. 2
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Girişimcilik, yenilikçilik konularıyla çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Jeolojik problemleri ve Mühendislik problemlerini tanır ve bunlara çözüm üretir.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki etik, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre, iş güvenliği konularında ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kayaçların oluşumunu, kayaç türlerini, mineralleri bilir.
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanarak harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma / Ders planı, Mühendislik Etiği, Giriş, Tanımlar ve Kavramlar Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Etiğin Tarihsel Gelişimi Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Etik Kuramlar ve İlkeler Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Mühendislik Etiği (Ahlaki Konular, Gizlilik ve Global Konular Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Mühendislerin Hakları, Mühendislerin Sorumlulukları ve Meslek Örgütleri Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Jeoetik, Yerbilimlerinde Profesyonellik, Jeoetiğin değerleri, Jeoetik söz Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Etik Kodlar Jeoloji Mühendisliği Mesleki Etik İlkeleri Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Jeoetik ve Jeolojik Miras Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 JJeoetik ve Yeraltıkaynakları Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Jeoetik ve Su Yönetimi Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Jeoetik ve Jeoriskler Arazi Gezilerinde Jeoetik Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Mühendislik Uygulamasında Etik Sorunlar Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Mühendislik Etiği Vakaları I Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
15 Mühendislik Etiği Vakaları II Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Önerilen ders kitabındaki ilgili bölümlerin okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 13 13
Toplam İş Yükü (Saat) 75
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,00
AKTS 3 AKTS