ARY708 Yiyecek Üretiminin Başlanagıcı

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ARY708
Ad Yiyecek Üretiminin Başlanagıcı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. BAKİYE EDENS


Dersin Amacı

Ders, Yakın Doğu'da ve Avrasya'nın diğer bölgelerinde gıda üretiminin nasıl, ne zaman ve neden başladığına dair mevcut anlayışı sunmak için farklı bilgi kaynaklarını birleştirmektedir.

Dersin İçeriği

Gıda üretiminin başlangıcı, dünyanın çeşitli yerlerinde bağımsız olarak meydana gelen uzun bir süreçti. Bu sürecin kanıtı arkeolojiden (maddi kültürün analizi), paleobotanik ve palinolojiden, zooarkeolojiden, kimyadan ve diğer destekleyici disiplinlerden gelir. Ders, Yakın Doğu'da ve Avrasya'nın diğer bölgelerinde gıda üretiminin başlangıcına ilişkin kanıtları ve yorumlarını gözden geçirmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Dersin işleyişi sırasında tavsiye edilecek makaleler.

Notlar

Dersin işleyişi sırasında tavsiye edilecek makaleler.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Yakın Doğu'da, yerleşikliğin başlangıcını kavrar.
ÖÇ02 Geçmişteki insanın, yiyecek üretiminin başlangıç sürecindeki günlük yaşam, beslenme gibi aktivitelerini gösteren analizlerden gelen sonuçları kavrar.
ÖÇ03 Yiyecek üretiminin başlangıcında, insanın hayvanları kontrolünün ve evcilleştirmesinin aşamalarını ve nasıl olduğunu bilir.
ÖÇ04 Yiyecek üretiminin başlangıcında, insanın bitkileri kontrol ve evcilleştirmesinin nasıl olduğunu, aşamalarını kavramış olur.
ÖÇ05 Neolitiğin ekonomik değişikliklerin bir süreci olduğunu kavrar.
ÖÇ06 Kültürel devrimi, ekonomik değişikliklerin getirdiğini kavrar.
ÖÇ07 Asya'da, yerleşiklik ve gıda üretiminin başlangıcını kavrar.
ÖÇ08 Yakın Doğu'da, yerleşik başlangı ile dıga arasındaki ilişkiyi kavrar.
ÖÇ09 Yiyecek üretimine temel hazırlayan, Geç Paleolitik ekonomik sistemlerini kavramış olur.
ÖÇ10 Yiyecek üretimine temel hazırlayan, Geç Paleolitik oturum örüntülerini kavramış olur.
ÖÇ11 Neolitiğe temel hazırlayan, Geç Paleolitik oturum örüntüleri ile yiyecek arasındaki bağlantıları kavramış olur.
ÖÇ12 Botanik kanıtlardan yerleşikliğe geçiş sürecindeki sosyal organizasyonları kavrar.
ÖÇ13 Tarımın başlangıcının küresel anlamdaki durumunu kavrar.
ÖÇ14 Hayvancılığa başlangıcın küresel anlamdaki durumunu kavrar.
ÖÇ15 Yiyecek üretimine geçişin iklimsel nedenlerini bilir.
ÖÇ16 Sedentizm ve gıda üretiminin başlangıcı hakkındaki tartışmalı durumları bilir.
ÖÇ17 Yiyecek üretmeyen etnografik toplulukların sosyal ve ekonomik organizasyonlarını kavrar.
ÖÇ18 Yiyecek üretiminin başlangıcındaki mimari özellikleri kavrar.
ÖÇ19 Yiyecek üretiminin başlangıcındaki teknolojik kabiliyeti kavrar.
ÖÇ20 Yiyecek döneminin başlangıcındaki sanat, ölü gömme pratikleri ve ritüel davranış biçimlerine yönelik tartışmaları bilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeoloji alanında lisans eğitiminde edindiği bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili güncel bilgilere sahip olur.
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Arkeoloji ile ilgili temel kavramları açıklar. 3
PÖÇ04 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Arkeoloji alanında disiplinlerarası araştırma ve inceleme yapar.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Arkeoloji alanında edindiği uygulamalı yöntem ve teknikleri kullanır. 1
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında edindiği bilgileri etik kurallar çerçevesinde ele alır.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çukurova bölgesi kültürlerini tanır. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Çukurova ile çevre kültür bölgeleri arasındaki ilişkileri tanımlar. 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çukurova bölgesinin kültürel gelişimini açıklar. 5
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Arkeoloji alanıyla ilgili verileri toplar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Taşınır ve taşınmaz kültür varlıklarını tanımlar. 2
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili edindiği bilgileri eleştirel düzeyde yorumlar. 3
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırma problemlerine uygun çözüm önerileri geliştirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanıyla ilgili edindiği bilgi ve tecrübelerini arazi ve laboratuvar çalışmalarında uzman düzeyinde kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Arkeoloji alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde çalışma ve projeler yürütür.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Derse giriş. Tavsiye edilecek makale okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
2 Kültürel bir devrim ve ekonomik bir süreç olarak Neolitik Tavsiye edilecek makale okunsun Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
3 Geç Paleolitik arka plan – ekonomik sistemler ve yerleşim kalıpları. Tavsiye edilecek makale okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
4 Botanik kanıtlar – bitkilerin kontrolü ve evcilleştirilmesi (1). Tavsiye edilecek makale okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
5 Botanik kanıtlar – bitkilerin kontrolü ve evcilleştirilmesi (2). Tavsiye edilecek makale okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
6 Faunal kanıt – hayvanların kontrolü ve evcilleştirilmesi (1). Tavsiye edilecek makale okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
7 Faunal kanıt – hayvanların kontrolü ve evcilleştirilmesi (2). Tavsiye edilecek makale okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
8 Ara sınav Tutulmuş olan notlar ele alınsın ve çeşitli makaleler okunsun. Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Kalıntı ve kullanım-aşınma analizi (diyet, günlük aktiviteler). Tavsiye edilecek makale okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
10 İzotop analizi (diyet, hareketlilik). Tavsiye edilecek makale okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
11 Sedentizm ve gıda üretiminin başlangıcı hakkında tartışmalar. Tavsiye edilecek makale okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
12 Yakın Doğu örneği. Tavsiye edilecek makale okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
13 Kuzey Çin örneği. Tavsiye edilecek makale okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
14 Güney Asya örneği (Pakistan ve kuzey Hindistan). Tavsiye edilecek makale okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri
15 Öğrenci sunumu Tutulmuş olan notlar ve çeşitli makaleler okunsun. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Bireysel Çalışma
16 Yıl sonu sınavları. Tutulmuş olan notlar ele alınsın ve çeşitli makaleler okunsun. Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yıl sonu sınavları. Tutulmuş olan notlar ele alınsın ve çeşitli makaleler okunsun. Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS