KON273 Menü Planlama

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod KON273
Ad Menü Planlama
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. OYA BERKAY KARACA


Dersin Amacı

Dersin Amacı; menü planlama ilke ve yöntemlerini, menü yönetimi ve denetimini, çeşitli gruplara yönelik menü özelliklerini öğreterek her kuruluş ve hedef tüketicinin ihtiyaçlarına uygun menüler planlayabilme becerisini kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Menü kavramı, gelişimi ve menü planlama ilkeleri, Menü türleri, Menü planlamanın önemi ve yararları, menü planlamada göz önünde bulundurulması gereken etmenler, menü modeli geliştirmenin amaçları, aşamaları ve ilkeleri, Besin grupları ve öğeleri, Yeterli ve dengeli beslenme, Özel Gruplara Yönelik Menü Planlama İlkeleri (Okul Dönemi Çocukları, Adölesanlar, Yaşlılar, Hastalıklar, Sporcular ve Vejeteryanlar vs) planlamayı etkileyen etmenler konularını kapsamaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

1) Baysal A., Küçükaslan N. Beslenme İlkeleri ve Menü Planlama. Ekin Kitabevi, Bursa, 2003. 2) Ciğerim N., Beyhan Y. Toplu Beslenme Sistemlerinde Menü Yönetimi ve Denetimi. Kök Yayıncılık, Ankara, 1995. 3) Sandra J. F. Menu Solution, Quantity Recipes for Regularand Special Diets. John Wiley

Notlar

4) Menü Mühendisliği. Murat Doğdubay, Gencay Saatci. Detay Yayıncılık. 2014.1. 5) Bulduk, S. 2006. Beslenme İlkeleri ve Menü Planlaması. Detay Yayıncılık, Ankara. 6) Türkan, C. 2007. Turizmde Beslenme İlkeleri ve Menü Planlama. Detay Yayıncılık, Ankara


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Menü planlamanın yeterli ve dengeli beslenme için önemi yorumlar.
ÖÇ02 Menü planlama ilke ve yöntemlerini anlatır.
ÖÇ03 Menü planlama aşamalarını açıklar.
ÖÇ04 Menü çeşitlerini ve özelliklerini anlatır.
ÖÇ05 Özel gruplar için menü planlar.
ÖÇ06 Menü performansını ölçme yöntemlerini uygular.
ÖÇ07 Çeşitli gruplara yönelik menüler planlar.
ÖÇ08 Menü kartlarını geliştirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İşletmeciliğin temel kavramları ile işletme yönetiminin stratejik, taktik ve operasyonel boyutlarını açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İş alanını kapsayan temel hukuki, toplumsal ve ahlaki kuralları ve ilgili mevzuatı açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Konaklama işletmeleri yönetiminin planlama, örgütleme, yürütme, koordinasyon ve kontrol işlevlerini kavrar.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sayısal ve istatistiki bilgileri araştırma, düşünme, analiz etme, sebep-sonuç ilişkilerini kurma, karar verme ve strateji kurmada kullanabilir. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili yenilik ve değişimleri takip ederek becerilerini günceller. 5
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alana yönelik proje ve işleri kalite süreçleri çerçevesinde yürütebilir, bağımsız ve bir ekip ile uyum içinde çalışabilme becerilerini geliştirir. 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Otel işletmeciliği, seyahat işletmeciliği ve diğer turistik işletme türleri ile ilgili olarak karşılaşılabilecek öngörülemeyen karmaşık durumlarda, diğer ülkelerdeki, yabancı kaynaklardaki iyi örnekleri de incelemek suretiyle, sorumluluk alarak çözüm üretir. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bir turizm işletmesinin belli bir alanında uzmanlaşmış olmakla birlikte işletmenin diğer bölümlerine destek olmaya ve ani gelişen durumlara uyum sağlamaya yönelik becerilerini geliştirir. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Farklı özellikteki ve yabancı dillerdeki kaynaklardan bilgi elde edebilir, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe ve yabancı dillerde yazılı ve sözlü olarak doğru ve etkili iletişim kurabilir, alanla ilgili bilgileri ve düşünceleri başkalarının anlayabileceği şekilde iletebilir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sağlık, güvenlik, kalite ve risk değerlendirmesi yapar; yasalar, meslek şartları, etik, temel kişi hak ve hürriyeti, özel hayatın gizliliği, sosyal sorumluluk ve çevrenin korunmasına yönelik tedbirler alarak çalışır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Turizm işletmeciliği alanındaki esnek talep koşullarına bağlı konjonktürel dalgalanma ile baş edebilecek düzeyde ulusal ve uluslararası dış çevresel ve sektörel şartları takip eder, bir turizm işletmesini iç ve dış çevresi ile analiz edecek araçları kullanır, bulguları değerlendirir ve karar verir. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Otel işletmelerinde kullanılan bilgi sistemlerini tanır, alanı ile ilgili temel bilgi teknolojileri ve yazılımlarını kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Turizm işletmeciliği alanındaki yerli ve yabancı kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Turizmin sosyo-ekonomik yapısını ve bu yapı kapsamında ülke ve dünya açısından önemini kavrar ve turizm ve hizmet sektörünün diğer alanlarında kurulacak yeni bir işletmenin yatırım aşamasıyla ilgili tasarımı yönlendirir. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Yiyecek Hizmetleri Endüstrisine Giriş Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
2 Toplu beslenmenin tanımı ve önemi, yeterli ve dengeli beslenmede menü planlamanın önemi Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
3 Menü Planlama Tanımı ve Menü Planlama ve Geliştirmenin Önemi Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
4 Menü Tanımı ve Türleri Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
5 Menü Planlama Süreci, Aşamaları ve Menü Planlama İlkeleri Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
6 Beslenme Tanımı, Yeterli ve Dengeli Beslenme ve Beden Kitle İndeksi Kavramları Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
7 Besin Grupları Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sağlıklı Beslenmede Öğünlerin Önemi ve Besin Öğeleri Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
10 Menü Planlama ve Geliştirmenin Amaçları Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
11 Menü Planlama Aşamaları, Menü Listesi Hazırlamada Yiyecek ve Yemek Seçimi Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
12 Standart Reçete, Standart Verim, Standart Porsiyonlama, Standart satın alma şartnameleri Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
13 Yiyecek içecek işletmelerinin kuruluş ve işletme aşamalarında menü, Menü Hazırlama Kriterleri, Menü Mühendisliği Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
14 Özel Gruplara Yönelik Menü Planlama İlkeleri (Okul Dönemi Çocukları, Adölesanlar, Yaşlılar, Sporcular ve Vejeteryanlar vs) Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
15 Menü Kartları ile ilgili Biçimsel Çalışmalar Kitaplarda ilgili bölümler, ders notu, konuyla ilgili makaleler, sunular, ödevler, web içeriği, örnek sorular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 15 15
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 5 5
Toplam İş Yükü (Saat) 81
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,24
AKTS 3 AKTS