TMT705 Tekstil Tasarımında Moda ve Endüstri İlişkileri I

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TMT705
Ad Tekstil Tasarımında Moda ve Endüstri İlişkileri I
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HAVVA HALAÇELİ METLİOĞLU


Dersin Amacı

Sanayi Devrimi’nden 1950’lere kadar kumaş tasarımını etkileyen tasarım hareketleri ve teknolojik gelişmelerin araştırılması. Bahsedilen dönemde kumaş tasarım trendlerini belirleyen unsurların incelenmesi ve kullanılan, teknik ve malzemelerin desen ve motif özelliklerinin araştırılmasıdır.

Dersin İçeriği

Sanayi Devrimi’nden 19050'lere kadar kumaş tasarımını etkileyen tasarım hareketleri ve teknolojik gelişmelerin araştırılmasını kapsar.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

HELD, Shirley E., Weaving A Handbook Of The Fiber Arts, Rinehart And Winston, USA,1999. Marnie Fogg, Modanın Tüm Öyküsü,Hayalperest yayınevi, 2014 Gertrud Lehnert, Fashion an illustrated historical overview, Barron's, 1998 Susannah Handley, Nylon, A history of fashion Revolution, The John Hopkins University Press, 1999 The Kyoto Costume Institute Fashion : From the 18th to the 20th Century, Editor: Tamami Suoh, Taschen, 2004 Issey Miyake Making Things, Scalo, Paris, 1998. The Illustrated History of Textiles, Editor: Madeleine Ginsburg, Studio Editions,1993

Notlar

LEHNERT, Gertrud., A History Of Fashion İn The 20th Century, Könemann, Germany, 2000.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dersi alan öğrenci Sanayi Devrimi’nden itibaren sosyal ve teknolojik gelişmelerle birlikte kumaş tasarım eğilimleri hakkında bilgi sahibi olup, yorumlayarak akademik bir araştırma yapar
ÖÇ02 Bir kumaşın desen ve motif özellikleri ile hangi döneme ait olduğu ve üretim tekniği ile ilgili yorum yaparak tasarım yapar
ÖÇ03 Tasarım kavramını etkileyen kriterler hakkında yorum yapar
ÖÇ04 Tekstil tasarımı ve moda arasındaki ilişkiyi analiz eder
ÖÇ05 Tasarım üzerine tarihsel bakış açısı kazanır


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenciler, sanat ve tasarıma ilişkin yenilikçi tasarımların ne olduğunu açıklar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenciler, alanı ile ilgili ürünler oluşturma ve geliştirme için teknik ve teknolojik bilgileri açıklar. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenciler, tekstil ve moda tasarımında kullanılan bilgisayar destekli tasarım yazılımlarının nasıl kullanıldığını bilir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenciler, mesleği ile ilgili uluslararası gelişmeleri takip edebilmek için en az bir yabancı dil bilir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrenciler, uzmanlık alanında kazanılan bilgilerin analizleri yapılarak iki boyutlu yüzey ve üç boyutlu sanat ve tasarım nesneleri oluşturur. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrenciler, estetik, teknik ve pazarlama ölçütlerine uygun tekstil ürünleri tasarlar.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrenciler, dokuma- örme- baskı teknikleri ile giysilik ve ev tekstili alanında oluşturdukları özgün ürünleri sergiler. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenciler, araştırma yöntemlerini kullanılarak uzmanlık alanında edindiği bilgileri tez, bildiri, makale, seminer ve portfolyö şeklinde sunar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenciler, sanat ve tasarım alanında uzmanlık düzeyinde analiz- yorum- eleştiri yapar. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Öğrenciler, mesleki diyalektik becerisini kullanarak çalışmalarını özgün bir dille sunar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenciler, alanı ile ilgili üretim yöntemlerini kullanarak ürünleri endüstriyel ya da sanatsal alanda değerlendirir. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğrenciler, telif hakkı ve tasarım hukukuna uygun davranma alışkanlığı edinir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğrenciler, alanı ile ilgili tasarım, sanatsal ve kültürel bilgi birikimine uzmanlık düzeyinde sahip olur. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğrenciler, ürün geliştirme sürecinin yapısına hakim olarak, tasarımlarını güncel moda eğilimleri doğrultusunda analiz edip, renk, biçim, doku, malzeme ögelerini tekstil ürünlerinin tasarımına aktarır. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Öğrenciler, farklı disiplinlerle iş birliğinde bulunarak uzmanlaştığı dokuma, baskı ve giysi alanlarında takım çalışması yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş, kumaş tasarımı hakkında genel bilgiler verilmesi. Araştırma konularının ve tasarım temaların belirlenmesi Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Sanayi Devrimi Sonrası Tekstil endüstrisindeki gelişmeler Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Arts&Crafts Hareketi, William Morris ve Sanatçı birliklerinin kurulması Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 20. yy' daki gelişmeler, sanat hareketleri Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Bauhaus, Art Deco hareketleri, 1925 Paris fuarı Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Sanat, Endüstri ve Modernizm Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Yapay liflerin ortaya çıkışı, lif çeşitleri hakkında genel bilgiler verilmesi Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Konuların Tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Zanaatın yeniden yükselişi Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Örme, tapestry, yüzey tasarım hareketlerinin yükselişi Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 1950’lar, Jack Lenor Larsen ve etnik desenler Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Ödev sunumları 1 Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Ödev sunumları 2 Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
14 Ödev sunumları 3 Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
15 Ödev sunumları 4 Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sunum Hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sunum Hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS