TDE779 Tarih Boyunca Türkçede Yazı ve Yazım I

5 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TDE779
Ad Tarih Boyunca Türkçede Yazı ve Yazım I
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Melek ÇUBUKCU


Dersin Amacı

Bu dersin amacı tarih boyunca Türkçede alfabe, yazı ve yazım meselesi ile yazım özellikleri arasındaki benzerlik ve farklılığın nedenlerini kavramaktır.

Dersin İçeriği

Bu dersin içeriğini Tarih boyunca Türkçede alfabe, yazı ve yazım oluşturur.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Tekin,Talat (1997) Tarih Boyunca Türkçenin Yazımı, Simurg Yayınları, İstanbul. Ercilasun, Ahmet Bican (2018) Örneklerle Bugünkü Türk Alfabeleri, Akçağ Yayınları, Ankara. Tekin, Şinasi (1993) Eski Türklerde Yazı, Kağıt, Kitap ve Kağıt Damgaları, Eren Yayıncılık, İstanbul. Agop Dilaçar, Türk Yazısının Geçirdiği Evreler, Türk dili, c. XXIX/257, Ankara, 1973 Şirin User, Hatice (2006) Başlangıçtan Günümüze Türk Yazı Sistemleri, Akçağ Yayınları, Ankara. Annemarie von Gabain, "Eski Türkçenin Yazı Dili", Çeviren: Sabit S. Paylı, TDAY Belleten 1959, Ankara 1988, s. 320. Caferoğlu, Ahmet (1984) Türk Dili Tarihi I- II, Enderun Kitabevi, İstanbul. Ercilasun, Ahmet Bican ( 2013) Türk Dili Tarihi, Akçağ Yayınları, Ankara. Porzig, Walter ( 1995) Dil Denen Mucize, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.

Notlar

Tekin,Talat (1997) Tarih Boyunca Türkçenin Yazımı, Simurg Yayınları, İstanbul. Ercilasun, Ahmet Bican (2018) Örneklerle Bugünkü Türk Alfabeleri, Akçağ Yayınları, Ankara. Tekin, Şinasi (1993) Eski Türklerde Yazı, Kağıt, Kitap ve Kağıt Damgaları, Eren Yayıncılık, İstanbul. Agop Dilaçar, Türk Yazısının Geçirdiği Evreler, Türk dili, c. XXIX/257, Ankara, 1973 Şirin User, Hatice (2006) Başlangıçtan Günümüze Türk Yazı Sistemleri, Akçağ Yayınları, Ankara. Annemarie von Gabain, "Eski Türkçenin Yazı Dili", Çeviren: Sabit S. Paylı, TDAY Belleten 1959, Ankara 1988, s. 320. Caferoğlu, Ahmet (1984) Türk Dili Tarihi I- II, Enderun Kitabevi, İstanbul. Ercilasun, Ahmet Bican ( 2013) Türk Dili Tarihi, Akçağ Yayınları, Ankara. Porzig, Walter ( 1995) Dil Denen Mucize, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. Soru sorar, gözlem yapar, eleştirisel ve yapıcı düşünerek, akademik dürüstlük ilkelerine uyar, girişimcidir.
ÖÇ02 Lisans öğrenimi boyunca ve daha sonraki iş hayatı için gerekli olabilecek temel bilgi teknolojilerini kullanmayı öğrenir ve uygulama kapasitesini yükseltir.
ÖÇ03 Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir.
ÖÇ04 Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
ÖÇ05 Türkolojinin temel kavramlarının önemini bilir ve fark eder.
ÖÇ06 Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir.
ÖÇ07 Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar.
ÖÇ08 Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler.
ÖÇ09 Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir.
ÖÇ10 Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözer.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eski ve yeni metinleri değerlendirir. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin gelişimini destekler. 3
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. 4
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. 3
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkolojiyle ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. 3
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. 4
PÖÇ18 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Alfabenin doğuşu ve kaynağı Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
2 Alfabenin doğuşu ve kaynağı 1 Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Alfabe, yazı ve yazım ilişkisi Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
4 Alfabe değişikliklerinin nedenleri Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 Göktürk alfabesinin özellikleri Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Göktürk alfabesi ile yazılan metinler üzerinde yazım özelliklerinin nedenleriyle incelenmesi Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Mani alfabesinin özellikleri Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Mani alfabesi ile yazılan metinler üzerinde yazım özelliklerinin nedenleriyle incelenmesi Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Sogd alfabesinin özellikleri Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Sogd alfabesiyle yazılan metinler üzerinde yazım özelliklerinin nedenleriyle incelenmesi Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Uygur alfabesinin özellikleri Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 Uygur alfabesi ile yazılan metinler üzerinde yazım özelliklerinin nedenleriyle incelenmesi Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Brahmi ve Tibet alfabelerinin özellikleri Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Brahmi ve Tibet alfabeleri ile yazılan metinler üzerinde yazım özelliklerinin nedenleriyle incelenmesi Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 7 98
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 8 4 32
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 1 1
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 133
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,32
AKTS 5 AKTS