EBL136 Ebelikte Temel İlke ve Uygulamalar

14 AKTS - 10-8 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 14 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EBL136
Ad Ebelikte Temel İlke ve Uygulamalar
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 10-8 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 14 AKTS
Yerel Kredi 14 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi MELİKE ÖZTÜRK


Dersin Amacı

Ebeliğin temel kavram, kuram, ilke, yöntem ve tekniklerini öğreterek öğrencilerinin temel insan gereksinimleri doğrultusunda bireyi ve toplumu bütüncül bir anlayışla görebilmesini sağlamaktır

Dersin İçeriği

Ebelik süreci; hasta kabulü ve taburculuk; enfeksiyon kontrolü; sıvı elektrolit dengesi ve dengesizlikleri; öz-bakım ve hijyen; yaşam bulguları; ilaç uygulamaları; uyku ve uyku sorunu olan hastanın bakımı; vücut mekaniği, hareket ve pozisyonlar; solunum sistemi uygulamaları; sindirim sistemi ve uygulamaları; üriner sistem uygulamaları, ameliyat önce-sonrası bakım, ağrı, ölüm ve ölümü yaklaşan bireyin bakımını kapsamaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

1.Oran NT., Can HÖ., Türkmen H., Yeşil Y., Yüksel E., Ünal İ.(2021). Klinik Ebelik Ebenin Etkinliği - Cep Rehberi (A Pocket Guide to Clinical Midwifery : The Efficient Midwife), Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara. 2.Johnson R., Taylor W. (2006). Skills for Midwifery Practice, 2nd Edition. Edinburg London New York Oxford Toronto Philadelphia St Louis Sydney 3.Karaçam Z., Çoban A., Taşpınar A. Temel Ebelik Uygulamaları Rehberler ve Değerlendirme, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara, 2019

Notlar

Coşkun A. (2020). Hemşire ve Ebeler için Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Temel insan gereksinimlerini açıklar
ÖÇ02 Hastanın öz -bakım gereksinimlerini değerlendirir ve uygular
ÖÇ03 Hasta bakımında ebelik sürecini uygular
ÖÇ04 Yaşam bulgularını ölçer ve değerlendirir
ÖÇ05 Enteral ve parenteral ilaç uygular
ÖÇ06 Ebelik girişimleri ile günlük yaşam aktivitelerini ilişkilendirir.
ÖÇ07 Sistemlere (solunum, GİS, üriner) özgü uygun ebelik becerilerini uygular
ÖÇ08 Hareketsizliğin organizmaya etkileri bilir ve problemlerin gelişmesini önlemeye yönelik uygun ebelik bakımını geliştirir ve hareketsizliğe ilişkin problemleri yönetir
ÖÇ09 Asepsi, antisepsi, dezenfeksiyon, sterilizasyon yöntemleri ve uygulamalarını kavrar
ÖÇ10 Hasta- sağlıklı bireyin / kadının bakımı ile ilgili temel kavramları, ilke ve yöntemleri, bilimsel gerekçesiyle öğrendiği bilgileri uygulayabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. 5
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. 5
PÖÇ03 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder.
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma ve Giriş Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
2 Temel insan gereksinimleri Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
3 Sağlık, Hasta, Çevre, Ebe kavramları Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
4 Hastanın öz -bakım gereksinimleri Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
5 Hasta bakımında ebelik süreci Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
6 Asepsi, antisepsi, dezenfeksiyon, sterilizasyon yöntemleri ve uygulamaları Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
7 Yaşam bulguları Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama
8 Ara Sınav Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Enteral ilaç uygulamaları Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
10 Parenteral ilaç uygulamaları Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
11 Solunum sistemine yönelik uygulamalar Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
12 Gastrointestinal sisteme yönelik uygulamalar Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
13 Üriner sisteme yönelik uygulamalar Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
14 Ebelik bakımı Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
15 Ebelik bakımı planlama, uygulama ve değerlendirme Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 18 252
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 7 98
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 354
Toplam İş Yükü / 25 (s) 14,16
AKTS 14 AKTS