EBL325 Yenidoğan Sağlığı ve Hastalıkları Bilgisi

10 AKTS - 3-8 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 7 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EBL325
Ad Yenidoğan Sağlığı ve Hastalıkları Bilgisi
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-8 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 10 AKTS
Yerel Kredi 7 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. EBRU GÖZÜYEŞİL


Dersin Amacı

Öğrencilerin sağlıklı yenidoğan izlemini yapması, yenidoğan dönemindeki tüm sağlıktan sapma durumlarını tanıması ve sevk etmesine yönelik bilgi ve beceri kazanmasını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Dünya'da ve Türkiye'de çocuk sağlığının durumu, yenidoğan döneminin önemi ve yenidoğan terminolojisi, yenidoğanın fizyolojik özellikleri ve uterus dışı yaşama adaptasyonu, yenidoğanın doğum odasında ilk bakımı ve fizik muayenesi, yenidoğanın doğum odasında ilk bakımı ve fizik muayenesi, yenidoğanda olası sağlık sorunları, yüksek riskli yenidoğan bakımı ve transportu, yenidoğan resusütasyonu, yenidoğan beslenmesi ve yenidoğan beslenmesinde anne sütünün önemi, emzirme teknikleri, sağlık personelinin anne sütüyle beslenme hakkında görevleri, rolleri, yenidoğana yönelik özel uygulamalar, yenidoğan ve ailesinde psikososyal bakım, yenidoğanda sıvı-elektrolit dengesizlikleri, yenidoğan taramaları ve ebenin sevk etmesi gereken durumlar, yenidoğanda nörolojik sistem sorunları ve konvülsiyonlar, yenidoğanda solunum problemleri, yenidoğanda kardiyovasküler sistem anomalileri

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Ekti Genç R, Özkan H.Ebeler için Yenidoğan Sağlığı ve Hastalıkları, 2020

Notlar

https://library.cu.edu.tr/


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ülkemiz ve dünya koşullarına göre yenidoğanın sorunlarını açıklar.
ÖÇ02 Yenidoğana ilişkin terminolojiyi tanımlar.
ÖÇ03 Ekstrauterin yaşama geçişle birlikte yenidoğanda oluşan değişimleri özetler.
ÖÇ04 Yenidoğanın fizik muayenesini yaparak sağlıklı yenidoğan göstergelerini ayrıştırır.
ÖÇ05 Yüksek riskli yenidoğana acil müdahaleleri uygular.
ÖÇ06 Ebeveyn-yenidoğan arasında sağlıklı bir ilişkinin sürdürülmesine yardımcı olur.
ÖÇ07 Ebeveynlerin eğitim gereksinimlerinin tanımlanması ve karşılanmasına katkıda bulunur.
ÖÇ08 Yenidoğan beslenmesini bilir ve aileye danışmanlık yapar.
ÖÇ09 Yenidoğan döneminde sık karşılaşılan sağlık sorunlarını tanılar ve ebenin bakımdaki rolünü kavrar.
ÖÇ10 Yenidoğanda yapılması gereken rutin taramaları açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. 5
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. 5
PÖÇ03 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir 3
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder.
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Türkiye'de ve dünyada yenidoğan sağlığı Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Yenidoğanda Terminoloji ve Yenidoğan Döneminin Önemi Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Yenidoğanın Fizyolojisi,Normal yenidoğan ve özellikleri, Yüksek riskli yenidoğan ve özellikleri Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Yenidoğanın doğum odasında ilk bakımı ve değerlendirilmesi ve uygulama Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma
5 Neonatal resüsitasyon ve uygulama Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma
6 Acil tedavi ve bakım gerektiren durumlar I ve uygulama Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
7 Acil tedavi ve bakım gerektiren durumlar II ve uygulama Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Okuma, araştırma, tekrar gözden geçirme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Yenidoğanda solunum problemleri Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Ebenin tanılaması ve sevk etmesi gereken yenidoğan Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Yenidoğan döneminde beslenme Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Yenidoğan taramaları ve ebenin sevk etmesi gereken durumlar Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
13 Yenidoğanın sıvı ve elektrolit dengesi Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14 Yenidoğanda nörolojik sistem sorunları ve konvülsiyonlar Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Yenidoğanda kardiyovasküler sistem anomalileri Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, araştırma, tekrar gözden geçirme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, araştırma, tekrar gözden geçirme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 12 24
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50 50
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 80 80
Toplam İş Yükü (Saat) 252
Toplam İş Yükü / 25 (s) 10,08
AKTS 10 AKTS