EBS319 Prekonsepsiyonel Bakım

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EBS319
Ad Prekonsepsiyonel Bakım
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. Ayseren ÇEVİK


Dersin Amacı

Öğrencilerin prekonsepsiyonel bakım konusunda bilgi sahibi olmalarını sağlamak ve prekonsepsiyonel döneme yönelik ebelik danışmanlık becerilerini geliştirmek.

Dersin İçeriği

Prekonsepsiyonel dönem, bu dönemin önemi, uygulanması gereken ebelik bakım ve danışmanlık hizmetleri

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Demirel, G., Sayıner, FD. Prekonsepsiyonel Bakım ve Danışmanlık. Akademisyen Kitabevi: Ankara, 2020.

Notlar

Moos MK. Preconception care. JOGNN 2003; 32(4): 514-515. Green-Raleigh K, Lawrence JM, Chen H, et al. Pregnancy planning status and health behaviors among nonpregnant women in a California managed health care organization. Perspectives on Sexual and Reproductive Health 2005; 37(4): 179-183. Postlethwaite D. Preconception health counseling for women exposed to teratogens: the role of the nurse. JOGNN 2003; 32 (4): 523-532.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Prekonsepsiyonel bakımın, danışmanlığın kapsamı, yararları ve önemini açıklayabilir.
ÖÇ02 Prekonsepsiyonel bakımı ve danışmanlığı destekleyen kanıtları tanımlayabilir.
ÖÇ03 Risk değerlendirme, tarama ve prekonsepsiyonel bakıma dair bilgi sahibi olur.
ÖÇ04 Ebelikte iletişim ve danışmanlık bilgi ve becerisi gelişir.
ÖÇ05 Genetik geçişli hastalıklar, akraba evliliğinde prekonsepsiyonel bakım ve danışmanlığını açıklayabilir.
ÖÇ06 Kronik hastalıklarda prekonsepsiyonel bakım ve danışmanlığını açıklayabilir.
ÖÇ07 Cinsel yolla bulaşan hastalıklarda prekonsepsiyonel bakım ve danışmanlığını açıklayabilir.
ÖÇ08 Madde bağımlılığında prekonsepsiyonel bakım ve danışmanlığını açıklayabilir.
ÖÇ09 Beslenme ve takviye kullanımında prekonsepsiyonel bakım ve danışmanlığı açıklayabilir.
ÖÇ10 Kilo durumu, yaş, bağışıklama ve ilaç kullanımına uygun prekonsepsiyonel bakım ve danışmanlığı açıklayabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. 5
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. 5
PÖÇ03 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 2
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. 5
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Prekonsepsiyonel Bakımın, Danışmanlığın Kapsamı, Yararları ve Önemi Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması
2 Prekonsepsiyonel Bakımı ve Danışmanlığı Destekleyen Kanıtlar Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması
3 Risk Değerlendirme, Tarama ve Prekonsepsiyonel Bakım Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması
4 Ebelikte İletişim ve Danışmanlık Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması
5 Genetik Geçişli Hastalıklar, Akraba Evliliği ve Prekonsepsiyonel Bakım, Danışmanlık Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması
6 Kronik Hastalıklarda Prekonsepsiyonel Bakım, Danışmanlık Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması
7 Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar ve Prekonsepsiyonel Bakım, Danışmanlık Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması
8 Ara Sınav Okuma, tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Beslenme, Demir ve Folik Asit Kullanımı ve Prekonsepsiyonel Bakım, Danışmanlık Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması
10 Kilo Durumu ve Prekonsepsiyonel Bakım, Danışmanlık Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması
11 Yaş, Çalışma Koşulları ve Prekonsepsiyonel Bakım, Danışmanlık Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması
12 Aşılama Durumu ve Prekonsepsiyonel Bakım, Danışmanlık Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması
13 İlaç Kullanımı ve Prekonsepsiyonel Bakım, Danışmanlık Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması
14 Prekonsepsiyonel Danışmanlık Rolplay Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması
15 Genel tekrar Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS