EBL429 Ana Çocuk Sağlığı Hizmetleri

10 AKTS - 3-8 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 7 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EBL429
Ad Ana Çocuk Sağlığı Hizmetleri
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-8 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 10 AKTS
Yerel Kredi 7 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi BURCU AVCIBAY VURGEÇ


Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilerin; doğum öncesi, doğum ve doğum sonrası anne ve yenidoğanın bedensel, ruhsal ve sosyal sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesi için gerekli ebelik bakımını temel sağlık hizmetleri yaklaşımı içinde verebilecek yeterliliğe ulaşmasını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Anne-çocuk sağlığı hizmetlerinin tanımı ,önemi ve kapsamı,dünyada ve Türkiyede anne- çocuk sağlığı sorunları, güvenli annelik,aile ve sağlığa etkisi,toplumu tanıma ve kültür, çevre ve sağlığa etkisi, kayıt sistemi ve istatistik, ev koşullarında doğum öncesi, doğum ve doğum sonu bakım.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Ders notları

Notlar

Anne ve Çocuk Sağlığı. Eds;Diler Aydın, Yılda Arzu Aba. İstanbul Tıp Kitabevi, 2019. Anne Çocuk Sağlığı. Eds; Cömert S, Turan H. Kök yayıncılık, 2005. Anne ve Çocuk Sağlığı İlk 1000 Gün. Eds; Çınar N, Şahin S. Akademisyen Kitabevi, 2020


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Anne ve çocuk sağlığının önemi ve kapsamı hakkında gerekli bilgileri kazanır.
ÖÇ02 Sağlık örgütlenmesi içinde ebenin yerini tanımlar.
ÖÇ03 Doğum öncesi, doğum ve doğum sonrası yeni doğanın bakımına ilişkin görev ve sorumlulukları bilir.
ÖÇ04 Çalıştığı toplumu tanır ve etkili iletişim kurar.
ÖÇ05 Çalıştığı alan ile ilgili kayıt tutar.
ÖÇ06 Çalıştığı alan ile ilgili istatistikleri değerlendirir.
ÖÇ07 Ulusal sağlık politikaları ve temel sağlık hizmetleri hedefleri doğrultusunda anne ve yeni doğan sağlığı hizmetleri verir.
ÖÇ08 Ev ziyaretleri tekniğini bilir ve uygular.
ÖÇ09 Ev koşullarında anne ve yeni doğanın bakımını verir.
ÖÇ10 Her türlü uygulama ortamında anne ve çocuk sağlığı, sorunlarının çözümlenmesinde eğitim ve danışmanlık yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. 5
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. 5
PÖÇ03 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir 3
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. 5
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır. 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Anne ve çocuk sağlığının önemi ve kapsamı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Dünyada ve Türkiye'de anne ve çocuk sağlığı ve sorunları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Maternal mortalite ve morbidite Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Sağlık örgütlenmesi ve ebenin yeri, Anne ve yeni doğan hizmetlerinde ekip kavramı. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Temel sağlık hizmetleri kapsamında anne ve çocuk sağlığı hizmetlerinin verilmesi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Toplumu tanıma Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Ev ziyareti tekniği Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Okuma, tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Kayıt sistemi ve istatistik Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Güvenli annelik Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Çevre sağlığı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Ev koşullarında doğum öncesi, doğum ve doğum sonu izlem, bakım ve ebenin rolü Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 II. ara sınav Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
14 Anne çocuk sağlığı düzeyinde aşı takibi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Yeni doğanın evde bakımı ve izlemi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 11 154
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 7 98
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 1 1
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 255
Toplam İş Yükü / 25 (s) 10,20
AKTS 10 AKTS