EBL424 Ebelikte Yönetim

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EBL424
Ad Ebelikte Yönetim
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ŞULE GÖKYILDIZ SÜRÜCÜ


Dersin Amacı

Ebelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda yer alan yönetim süreçlerine ilişkin bilgi kazandırmaktır

Dersin İçeriği

Yönetim biliminin tanımı ve gelişimi, yönetim süreçleri, yönetim teknikleri, yönetim süreci ve iletişim, zaman yönetimi, problem çözme, motivasyon, liderlik ve değişim süreci, hizmet içi eğitim, sağlık hizmetlerinde kalite, yataklı ve yataksız sağlık hizmetleri, sağlık hizmetleri ile ilgili yasa ve yönetmelikler

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Hemşirelik Hizmetleri Işığında Hastane Süreçleri, Hemşirelikte Liderlik Rolleri ve Yönetim İşlevleri, Hemşirelikte Yönetim

Notlar

https://library.cu.edu.tr/


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Yönetim bilimine ilişkin temel kavramları tanımlar
ÖÇ02 Yönetim sürecinde yer alan planlama, örgütleme, yürütme ve değerlendirmeyi açıklar
ÖÇ03 Ebelik hizmetlerinde liderliğin önemini açıklar.
ÖÇ04 Hizmet içi eğitimin planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesini açıklar
ÖÇ05 İş doyumunu etkileyen faktörleri açıklar
ÖÇ06 Ebelik hizmetlerinin yürütülmesinde maliyet, verimlilik, etkinlik, etkililik kavramlarının önemini açıklar.
ÖÇ07 Sağlık hizmetleri ile ilgili mevzuatı açıklar.
ÖÇ08 Ebelik mesleğinin yasal çerçevesini günümüz sağlık sistemi içinde analiz eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. 2
PÖÇ03 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. 5
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder. 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Yönetim biliminin tanımı ve gelişimi Derse giriş Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Yönetim süreci Okuma, Tekrar, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Yönetim teknikleri Okuma, Tekrar, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Yönetim süreci ve iletişim Okuma, Tekrar, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Problem çözme Okuma, Tekrar, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Sağlık hizmetlerinde kalite Okuma, Tekrar, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 İş doyumu ve motivasyon Okuma, Tekrar, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Okuma, Tekrar, Araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav
9 Liderlik , karar verme süreci ve değişim Okuma, Tekrar, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Zaman yönetimi Okuma, Tekrar, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Hizmet içi eğitim Okuma, Tekrar, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Yataklı tedavi kurumları, amaç, kapsam ve ilgili yönetmelikler Okuma, Tekrar, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Yataksız sağlık hizmetleri Okuma, Tekrar, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Sağlık hizmetleri ile ilgili yasalar Okuma, Tekrar, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Sağlık hizmetleri ile ilgili yönetmelikler Okuma, Tekrar, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, Tekrar, Araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, Tekrar, Araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS