TDE1884 Yenileşme Dönemi Osmanlı Türkçesi II

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TDE1884
Ad Yenileşme Dönemi Osmanlı Türkçesi II
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MUNA YÜCEOL ÖZEZEN


Dersin Amacı

Osmanlı Türkçesi üzerine verilen klasik dillbilgisi bilgilerinin dışına çıkarak, 18., 19. ve 20. yüzyıl Osmanlı Türkçesinin genel özelliklerini kavratmak

Dersin İçeriği

18. yüzyıl Türkçesinin genel özllikleri, 19. yüzyıl Türkçesinin genel özellikleri, galatat defterleri, Lugat-ı müvellide Tanzimat döneminde dil tartışmaları, 20. yüzyıl Türkçesinin genel özellikleri: Yeni Lisan Hareketi, Arap alfabesinden Latin alfabesine geçiş çalışmaları.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Zuhal Kültüral, Galatat Sözlükleri, Simurg Yayınları, İstanbul

Notlar

Osmanlılar Ansiklopedisi, Cilt 9, Yeni Türkiye Yayınları, Ankara, 1999.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Osmanlı Türkçesinin dilbilgisi bakımından homojen bir görüntüde olmadığını anlama
ÖÇ02 Osmanlı Türkçesinin yazım bakımından homojen bir görüntüde olmadığını anlama
ÖÇ03 Osmanlı Türkçesinin sesbilgisi bakımından homojen bir görüntüde olmadığını anlama
ÖÇ04 Osmanlı Türkçesinin sözvarlığı bakımından homojen bir görüntüde olmadığını anlama
ÖÇ05 Osmanlı toplumunun çok uluslu ve çok kültürlü bir yapıda olduğunu anlama


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eski ve yeni metinleri değerlendirir. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. 5
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin gelişimini destekler. 5
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. 4
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. 4
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. 3
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 18. yüzyıl Türkçesinin genel özellikleri (I). kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 18. yüzyıl Türkçesinin genel özellikleri (II). kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 19. yüzyıl Türkçesinin genel özellikleri (I). kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 19. yüzyıl Türkçesinin genel özellikleri (II). kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 19. yüzyıl Türkçesinin genel özellikleri (III). kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 19. yüzyıl Türkçesinin genel özellikleri (IV). kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Galatat defterleri kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar kaynak okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Lugat-ı müvellideler kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Tanzimat döneminde dil tartışmaları: Yazım kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Tanzimat döneminde dil tartışmaları: Alfabe değişikliği kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 20. yüzyıl Türkçesinin genel özellikleri, Yeni Lisan Hareketi (I). kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 20. yüzyıl Türkçesinin genel özellikleri, Yeni Lisan Hareketi (II). kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Türk dili tarihinde ilk yapma dil: Baleybelen kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Arap alfabesinden Latin alfabesine geçiş çalışmaları kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları (I). kaynak okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları (II). kaynak okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS