EEES401 Digital Signal Processing

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EEES401
Ad Digital Signal Processing
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil İngilizce
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SAMİ ARICA


Dersin Amacı

Sayısal (ayrık) işaret ve sistemlerin analizi ve temsilinde kullanılan yöntemler ve araçlar öğretilmektedir.

Dersin İçeriği

Örnekleme ve yeniden oluşturma. Ayrık zamanlı işaretler ve sistemlere giriş. Doğrusal zamanla değişmeyen (LTI) sistemler; konvolüsyon toplamı. Ayrık dönüşümler; DFT, FFT, DCT, DST. Z-dönüşümü ve uygulamaları. Dönüşüm düzleminde LTI sistemlerin analizi. Sonlu dürtü cevabı olan süzgeçlerin tasarımı. Sonsuz dürtü cevabı olan süzgeçlerin tasarımı. Sayısal İşaret İşlemcileri. Sayısal işaret işleme uygulamaları.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Discrete-Time Signal Processing, 3/E. 2010. Alan V. Oppenheim and. Ronald W. Schafer. Pearson Prentice Hall Digital Signal Processing. A Computer-Based Approach. 1998. Sanjit K. Mitra.McGraw-Hill

Notlar

Ek kaynak önerisi yoktur.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ayrık zamanlı işaret ve sistemleri zaman ve frekans düzleminde tanımlayabilir ve analiz edebilir.
ÖÇ02 Ayrık zamanlı işaret ve sistemlerinin analizini yapmak için sayısal işaret işleme yöntemlerini uygular.
ÖÇ03 Ayrık zamanlı sistemlerinin tasarımını yapmak için sayısal işaret işleme yöntemlerini uygular.
ÖÇ04 Sayısal süzgeçleri tasarlar ve uygular.
ÖÇ05 Sayısal işaret işleme problemlerini Matlab kullanarak çözer.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini ve programlama bilgilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Elektrik-Elektronik mühendisliği bilgilerini mesleğe özgü alet ve cihazlar üzerinde uygulayabilme 3
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İçinde yaşadığı toplumun, dünyanın ve çağın, bilimsel, sosyal, tarihi, ekonomik ve politik olguları hakkında farkındalık


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Örnekleme ve yeniden oluşturma. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Ayrık zamanlı işaretler ve sistemler: sınıflama ve özellikler. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Doğrusal zamanla değişmeyen sistemler: konvolüsyon toplamı. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Sabit katsayılı doğrusal fark denklemleri ile tanımlanan LTI-causal sistemler. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Ayrık dönüşümler: DFT, FFT, DCT and DST. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Ayrık dönüşümler: DFT, FFT, DCT and DST (devam). I. Ödev. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Z-dönüşümü ve uygulamaları. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Ders kitabı okuma/Problem çözme. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Z-dönüşümü ve uygulamaları (devam). Ders kitabı okuma/Problem çözme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 LTI sistemlerin dönüşüm düzleminde analizi. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 LTI sistemlerin dönüşüm düzleminde analizi (devam). Ders kitabı okuma/Problem çözme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 II. yarıyıl sınavı. Sonlu dürtü cevabı olan sayısal süzgeçlerin tasarımı. II. Ödev. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Sonsuz dürtü cevabı olan sayısal süzgeçlerin tasarımı. III. Ödev. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Sayısal Sinyal İşlemcileri. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Sayısal sinyal işleme uygulamaları. IV. Ödev. Ders kitabı okuma/Problem çözme. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kitabı okuma/Problem çözme. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders kitabı okuma/Problem çözme. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS