EFMZ302 Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EFMZ302
Ad Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. BETÜL BALKAR


Dersin Amacı

Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi dersinin temel amacı Türk eğitim sisteminin yapısı ve işleyişi hakkında bilgi vermektir. Okul yönetiminin ve okul yöneticilerinin görev ve sorumluluklarını tanıtarak etkili okul yönetiminin niteliği hakkında bir anlayış kazandırılması amaçlanmaktadır. Türk eğitim sisteminin yapısını ve işleyişini etkileyen dinamiklerin öğretilmesiyle eğitim sisteminin yapısındaki değişimin değerlendirilebilmesinin sağlanması da amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Türk eğitim sisteminin yapısı, Türk eğitim sisteminde öğretim kademeleri, sosyal bir sistem ve örgüt olarak okul, yönetim kuramları, okul yönetiminde dinamikler, okul yöneticiliği, okul yöneticisinin liderlik rolleri, insan kaynağının yönetimi, okulda personel ve öğrenci hizmetleri, eğitim ve öğretim ile ilgili hizmetler, okul-çevre ilişkisi, eğitim finansmanı ve okulda kaynak yönetimi, değişen toplum ve okul, okulla ilgili güncel tartışma ve yönelimler

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Cemaloğlu, N. (Ed.). (2021). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi (2. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Özdemir, S. (Ed.). (2019). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi (5.baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.

Notlar

1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Yönetici Seçme ve Görevlendirme Yönetmeliği Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği Milli Eğitim Bakanlığı Personeli Hizmet İçi Eğitim Yönetmeliği Aday Öğretmenlik ve Öğretmenlik Kariyer Basamakları Yönetmeliği Milli Eğitim Bakanlığı Rehberlik Ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği Milli Eğitim Bakanlığı Okul-Aile Birliği Yönetmeliği


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Türk eğitim sisteminin yapısını ve işleyişini açıklar.
ÖÇ02 Yönetim teorilerini okul yönetim süreçlerine etkileri açısından karşılaştırarak değerlendirir.
ÖÇ03 Okulun sosyal bir sistem olarak özelliklerini açıklar.
ÖÇ04 Okul yönetiminin görev ve sorumluluklarını açıklar.
ÖÇ05 Okul yöneticisi olabilmek için gerekli nitelikleri ve şartları açıklar.
ÖÇ06 Türk eğitim sisteminin yapısını ve işleyişini etkileyen faktörleri bilerek eğitim sisteminde zaman içerisinde gözlenen değişimi değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Görsel sanatlar dersinin gerekliliğini savunur.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel sanatlar eğitiminin temel teori, kavram ve ilkelerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin kendilerini farklı yollarla ifade edebilmelerine olanak sağlayan özgürlükçü bir eğitim ortamı hazırlar. 2
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sanat öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve stratejileri kullanır.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin sanatsal gelişim özelliklerini açıklar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına özgü öğretim materyalleri geliştirir.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarihi ve çağdaş kültür-sanat mekânlarını eğitim öğretim sürecinde etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin seviyelerine uygun sanat etkinlikleri tasarlar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel sanatlar dersinde kültürel çeşitliliğin önemine yönelik etkinlikler yapar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Özel eğitime gereksinimi olan öğrencilere yönelik eğitim ortamı sağlar.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İşbirliği, iletişim, eleştirel düşünme, medya ve teknoloji okuryazarlığı gibi 21. yüzyıl becerilerini kullanır. 2
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mesleki ve etik ilkelere uygun davranır. 3
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Millî Eğitim Bakanlığı ilköğretim kurumları yönetmeliği ile ortaöğretim kurumları yönetmeliğini açıklar. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sınıf yönetimiyle ilgili bilgi ve becerileri etkin bir biçimde kullanır.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel sanatlar dersinde farklı ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını uygular.
PÖÇ16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel sanatların çeşitli alanlarında uygulamalarda bulunur.
PÖÇ17 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel sanatlara yönelik üretim süreçlerini farklı disiplinlerle ilişkilendirir.
PÖÇ18 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geçmişten günümüze önemli sanatçıları, sanat hareketlerini ve sanat eserlerini tanır.
PÖÇ19 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı sanat alanlarından eserleri biçimsel, sosyal-kültürel bağlamlar kapsamında analiz eder.
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Programın öngördüğü düzeyde bir yabancı dil kullanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Türk eğitim sisteminin yapısı Ders kitabında ilgili bölümün ve Milli Eğitim Temel Kanununun okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Türk eğitim sisteminde öğretim kademeleri Ders kitabında ilgili bölümün ve Milli Eğitim Temel Kanununun okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Sosyal bir sistem ve örgüt olarak okul Ders kitabında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Yönetim kuramları Ders kitabında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Okul yönetiminde dinamikler Ders kitabında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Okul yöneticiliği Ders kitabında ilgili bölümün ve Yönetici Seçme ve Görevlendirme Yönetmeliğinin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Okul yöneticisinin liderlik rolleri Ders kitabında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ara sınav öncesi işlenen tüm konuların gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İnsan kaynağının yönetimi Ders kitabında ilgili bölümün ve Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği, Milli Eğitim Bakanlığı Personeli Hizmet İçi Eğitim Yönetmeliği ve Aday Öğretmenlik ve Öğretmenlik Kariyer Basamakları Yönetmeliğinin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Okulda personel ve öğrenci hizmetleri Ders kitabında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Eğitim ve öğretim ile ilgili hizmetler Ders kitabında ilgili bölümün ve Milli Eğitim Bakanlığı Rehberlik Ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği, Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği, Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği ve Milli Eğitim Bakanlığı Okul-Aile Birliği Yönetmeliğinin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Okul-çevre ilişkisi Ders kitabında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Eğitim finansmanı ve okulda kaynak yönetimi Ders kitabında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Değişen toplum ve okul Ders kitabında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Okulla ilgili güncel tartışma ve yönelimler Ders kitabında ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl boyunca işlenen tüm konuların gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl boyunca işlenen tüm konuların gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS