TUR717 Türkçe Eğitiminde Konuşme ve Dinleme Becerileri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TUR717
Ad Türkçe Eğitiminde Konuşme ve Dinleme Becerileri
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA


Dersin Amacı

Dinleme ve konuşma eğitiminin temel amacı; öğrencilerin düşünce ve duygularını doğru ve etkili biçimde anlatmalarını, anlamlandırmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Dinleme ve konuşma becerilerinin içeriği ve kapsamı, konuşma ve dinleme becerilerine yönelik yöntem ve tekniklerin tespiti, Türkçe öğretim programında konuşma ve dinleme becerilerinin yeri ve önemi, konuşma ve dinleme becerilerinin diğer dil becerileriyle ilişkisi, Türkçe öğretiminde ihmal edilen becerilere yönelik ölçme ve değerlendirme faaliyetleri.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Kara, Ö. T. (2021). Dinleme ve Konuşma Eğitimi Ders Notları. Adana.

Notlar

DOĞAN, Yusuf (2012). Dinleme Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. ÖZBAY, Murat (2005). Bir Dil Becerisi Olarak Dinleme Eğitimi. Ankara: Akçağ Yayınları. ŞENBAY, Nuzhet (2006). Söz ve Diksiyon Sanatı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. VURAL, Birol (2005), Doğru ve Güzel Konuşma, İstanbul: Hayat Yayıncılık Özgür, İ. (2003) Konuşma Bozuklukları ve Sağaltımı. Adana: Nobel Kitabevi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dinlediği / izlediği bir konuşmayı eksiksiz ve doğru anlar ve çözümler.
ÖÇ02 Dinleme / izleme amacına göre en uygun dinleme türünü belirler ve uygular.
ÖÇ03 Dersine girdiği öğrencilerin dinleme / izleme bilgi ve becerilerini kazanması için program yapar ve uygular.
ÖÇ04 Dinleme / izleme eğitimine yönelik bir ders için uygun materyaller geliştirir ve bunları dersinde kullanır.
ÖÇ05 Dinleme / izleme dersinin içeriğine yönelik uygun ölçme araçları geliştirir ve kullanır
ÖÇ06 Konuşma becerisinin kuramsal boyutlarını bilir.
ÖÇ07 Konuşma becerisini ölçme ve değerlendirme tekniklerini uygular.
ÖÇ08 Konuşma becerisi bakımından Türkçe ders kitaplarını değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe Eğitimi alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanın ilişkili olduğu dil bilim, kullanımbilim ve felsefe gibi disiplinlerin arasındaki etkileşimi kavrayabilir. 2
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgiler ile bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilir. 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türkçe Eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe Eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışı gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarabilir. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sosyal ilişkileri ve bu ilişkilendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değişmek üzere harekete geçebilir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az B2 düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe Eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimi ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimi alanında özümsediği bilgiyi problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dinleme becerisinin önemini kavratma Ders notu (1. Bölüm) okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Dinleme becerisini geliştirici çalışmaların yapılması Ders notu (2. Bölüm) okunacak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
3 Dinleme becerisinin psikolojik ve anlamsal boyutu Ders notu (3. Bölüm) okunacak Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası, Tartışma
4 Yenilikçi dinleme türleri Ders notu (4. Bölüm) okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Eleştirel dinleme Ders notu (4. Bölüm) okunacak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
6 Yaratıcı dinleme Ders notu (4. Bölüm) okunaca Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
7 Dinleme becerisi üzerine yapılan akademik çalışmalar Literatür taraması yapılacak Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Konuşma becerisinin önemini kavratma Ders notu (5. Bölüm) okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Konuşma becerisini geliştirici çalışmaların yapılması Ders notu (6. Bölüm) okunacak Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap
11 Konuşma ve beden dili ilişkisi Ders notu (7. Bölüm) okunacak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
12 Konuşma becerilerini geliştirebilmeleri için uygulama ortamlarının hazırlanması Ders notu (8. Bölüm) okunacak Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
13 Konuşma biçimleri Ders notu (9. Bölüm) okunacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Konuşma ve dinleme ilişkisi Literatür taraması Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası, Anlatım
15 Genel değerlendirme Ders notlarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 26 26
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS