MT569 Lie Cebirlerinde Özel Konular I

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MT569
Ad Lie Cebirlerinde Özel Konular I
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ZERRİN GÜL ESMERLİGİL


Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilerin, özdeşlik bağıntılarını sağlayan Lie cebirlerini ve uygulamalarını öğrenmelerini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Halkalar, Modüller, Cebirler, yarıdiekt Çarpım,Direkt Toplam,İdealler Serisi, Lie cebiri üzerinde modül,yarıbasit seriler, Nilpotent Lie cebirleri, Çözülebilir Lie cebirleri,Serbest cebir, serbest Lie cebiri

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Lie Algebras Theory And Algorithms Willem A. de Graaf

Notlar

Ders Notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Lie cebirleri teorisini modern yolla açıklamayı öğrenir.
ÖÇ02 Özdeşlik bağıntısına sahip Lie cebirlerinin varlığını öğrenir.
ÖÇ03 Özdeşlik bağıntısına sahip Lie cebirlerinin ugulamalarını yapar.
ÖÇ04 Birim elemanlı ve değişmeli halkalar üzerindeki cebirlerin yapısını bilir.
ÖÇ05 Lie cebirlerinde idealler serisini kullanarak bazı önemli sonuçların ispat tekniklerini öğrenir.
ÖÇ06 Serbestlik kavramını, serbest Lie cebirlerinin bazlarını ve önemini kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematiğin özel bir alanında daha önce yapılmış olan araştırmaların sonuçlarını bilir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sahip olduğu uzmanlık alanındaki sonuçların matematiğin diğer alanları ile ilişkisini ayrıntıları ile bilir. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Uzmanlık alanında edindiği bilgiler yardımıyla yeni matematiksel modeller kurar. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematiğin her alanında temel düzeyde bilgi birikimine sahiptir. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematiğin farklı alanlarında edindiği bilgileri birbirleriyle ilişkilerini en sade ve anlaşılır bir biçimde sunar. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematiğin ifade edilmesinde ihtiyaç duyulan teknik donanımları etkin bir biçimde kullanır. 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili konuda orijinal problemler kurar ve değişik çözüm teknikleri sunar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili konuda özgün ve nitelikli bilimsel çalışmalar yapar.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mevcut matematik kuramlarını analiz eder ve yeni kuramlar geliştirir. 4
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Matematiğin uzmanlık gerektiren alanlarındaki öğrenme-öğretme tekniklerini bilir ve bu teknikleri eğitim-öğretimin her aşamasında etkin olarak kullanır. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili yabancı kaynakları takip edebilecek ve yabancı paydaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmak. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yapmış olduğu özgün çalışmaları paydaşlarının da yararlanması amacıyla bilimsel etik kurallar çerçevesinde sunar ve yayınlar. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sahip olduğu bilimsel ünvanın gerektirdiği etik kurallara bağlı kalır 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Halkalar, Modüller, Cebirler Ders kitabının ilgili kısımlarını okumak ve problem çözmek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Yarıdirekt çarpım,direkt toplam,idealler serisi Ders kitabının ilgili kısımlarını okumak ve problem çözmek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Modüller,,Lie cebiri üzerinde modül,yarıbasit seriler Ders kitabının ilgili kısımlarını okumak ve problem çözmek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Nilpotent Lie cebirleri,Frattini alt cebiri,Nilpotent endomorfizmlerin Lie cebiri Ders kitabının ilgili kısımlarını okumak ve problem çözmek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Çözülebilir Lie cebirleri, Engel Lie cebirleri Ders kitabının ilgili kısımlarını okumak ve problem çözmek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Sonlu uzunluklu Lie cebirleri için Frattini Teorisi,Derecelendirilmiş cebirler Ders kitabının ilgili kısımlarını okumak ve problem çözmek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Homogen alt cebirler, Kısıtlanmış Lie cebirleri Ders kitabının ilgili kısımlarını okumak ve problem çözmek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Önerilen kaynaklardaki 7. haftaya kadar işlenen tüm konular Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Özdeşlik bağıntılarını sağlayan Lie cebirleri, Serbest grupoid Kaynak Kitaplardaki konu ile ilgili sayfalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Serbest cebir, serbest Lie cebiri Kaynak Kitaplardaki konu ile ilgili sayfalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Serbest asosyatif cebir,özdeşlikler Kaynak Kitaplardaki konu ile ilgili sayfalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Serbest Lie cebirlerinin bazları Kaynak Kitaplardaki konu ile ilgili sayfalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Serbest Lie cebirlerinin alt cebirleri Kaynak Kitaplardaki konu ile ilgili sayfalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Serbest üreteçler, Evrensel enveloping cebir ve Poincare- Birkhof- Witt Teoremi Kaynak Kitaplardaki konu ile ilgili sayfalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Serbest çarpım Kaynak Kitaplardaki konu ile ilgili sayfalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Önerilen kaynaklardaki işlenen tüm konular Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Önerilen kaynaklardaki işlenen tüm konular Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS