RTV201 Belgesel Film

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod RTV201
Ad Belgesel Film
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. BERİN YOCA


Dersin Amacı

Belgesel sinemanın sanatsal ve toplumsal rolünü, tarihsel gelişimini ve belgesel film türlerini teorik bilgi olarak vermek ve belgesel film yapma becerisi geliştirmek amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Belgesel sinemanın doğuşu ve gelişimi. Türkiye'de belgesel film çalışmaları. Teknik ve sanatsal olarak belgesel film film yapım süreci.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur

Kaynaklar

Bilgin ADALI, Belgesel Sinema, İstanbul, Hil Yayınevi, 1986 Prof. Dr. Alim Şerif ONARAN, Sinemaya Giriş, Filiz Kitabevi, İstanbul, 1986

Notlar

Belgesel Film Ders Notları, Berin YOCA


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Belgesel film ve kurmaca film arasındaki farkı ve belgesel filmin toplumsal rolünü açıklar.
ÖÇ02 Belgesel film akımlarını tanımlar ve o akımların çıktığı dönemin sanatsal, kültürel, politik koşullarıyla bağlantısını kurar.
ÖÇ03 Haber film ve propaganda belgeseli akımlarının farklı ülkelerdeki gelişimi ve öne çıkan yönetmenlerini açıklar.
ÖÇ04 İngiliz Belge Okulunun oluşumunu ve önemli filmlerini tanımlar.
ÖÇ05 Türkiye'de çekilen ilk belgesel filmleri ve bir tür olarak belgesel filmin gelişim sürecini açıklar.
ÖÇ06 Türkiye'de, 1950-1980 arası yapılan belgesel film çalışmalarını ve yönetmenlerini tanımlar.
ÖÇ07 Türkiye'de,1980 sonrası yapılan belgesel film çalışmalarını ve yönetmenlerini tanımlar.
ÖÇ08 Belgesel film projesi için araştırma yapar.
ÖÇ09 Belgesel film tasarımı yapar.
ÖÇ10 Belgesel film treatmanı ve senaryosu yazar.
ÖÇ11 Belgesel film çekim senaryosu yazar.
ÖÇ12 Belgesel film dilinin kendine has tekniklerini (çekim, kurgu vb.) kullanır.
ÖÇ13 Belgesel film yönetir.
ÖÇ14 Çekim sonrası yapım işlemlerini (kurgu,seslendirme vb.) yapar.
ÖÇ15 Belgesel film analizi ve değerlendirmesi yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo ve televizyon programcılığı ile ilgili genel kavramları, mesleki terimleri, ilkeleri ve yapım özelliklerini açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Medya kuruluşlarında haber üretim aşamasında geçerli temel kavramları, ilkeleri ve yöntemleri kavrar. 3
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Medya sektöründe üretilen haber, haber röportaj, köşe yazısı-fıkra, sohbet, makale, eleştiri, portre, biyografi, hatıra,gezi yazısı, radyo program metni, televizyon program metni, senaryo yazma ve çeşitli türde radyo ve televizyon programları oluşturabilecek temel bilgilere sahiptir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel tasarım, grafik-animasyon- film çekme, fotoğraf, ses ve video dosyalarını işleyebilmek ve kurgu yapabilmek için gerekli mesleki kazanımlara sahiptir. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo ve televizyon programı öneri formu hazırlar, radyo ve televizyon program metni yazar, çeşitli formatlarda radyo ve televizyon programlarının nasıl yapılacağının açıklar. 2
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Medya sektöründe her çeşit haberi (radyo-televizyon-internet -gazete ve dergi haberi) toplar, yazar, yazınsal türleri (köşe yazısı-fıkra, makale, eleştiri, , portre, röportaj, biyografi-otobiyografi, hatıra, gezi yazısı vb.) üretir, radyo ve televizyon programları hazırlar.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Fotoğraf, ses ve video dosyalarını işler, kurgu tekniklerini uygular, kurgu yapar, reklam, dizi ve film senaryosu yazar, grafik tasarım-animasyon konularını ve çekim tekniklerini bilir, film çeker, teknolojik araçları etkin kullanır. 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo Tv. alanında iyi tanımlanmış problemlerin çözümü için gerekli olan verileri tanımlama, toplama ve kullanmayı etkin bir biçimde yapabilmek adına eleştirel ve yaratıcı düşünme; uygulamalarda ise gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri hayata nasıl geçirebileceğini göstermek için uygun yöntem, araç ve teknikleri kullanır. 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo Tv. alanında Alanı ile ilgili konularda, mesleki yasal mevzuatı dikkate almak suretiyle , etik değerler ve sosyal sorumluluk bilinciyle hareket ederek medya sektöründe (gazete,internet, dergi, radyo ve televizyon kuruluşları vb.) üretilen ürünlerin içeriklerini hazırlar. 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Radyo Tv. alanında, medya ve iletişim sektöründe (yazılı-görsel -işitsel-internet vb.) çeşitli uzmanlık alanlarına uygun ürün ortaya koyarken mesleki açıdan teknolojik araçları ve donanımları (telefon, kamera , bilgisayar, fotoğraf makinesi, kayıt cihacı vb.) etkin kullanır. 4
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Radyo Tv. alanı ile ilgili tasarım ve uygulamaları çalışma arkadaşlarına, üstlerine ve hizmet verdiği kişi ve gruplara açık bir biçimde anlatabilmek ve disiplinlerarası da dahil ilgili takımlarda çalışma becerisine sahip olur.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gerektiğinde Sorumluluğu bizzat üstlenmek ve diğer çalışanların performanslarını objektif olarak değerlendirmek, denetlemek ve mesleki ihtiyaçları karşılayacak şekilde bir süreci yönetir.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenme becerisi kazanarak, mesleği ile ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini (kurs, seminer, araştırma, hizmet içi ve hizmet dışı eğitim vb.yöntemlerle) sürekli geliştirmek suretiyle çalışma hayatında kullanabilir. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Medya sektöründe, gerçek ve doğru bilgiye ulaşabilmenin tek yolunun sağlıklı, etkin, doğru ve güçlü bir iletişim kurmaktan geçtiğini bilir ve bunu gerçekleştirirken etkili bir Türkçe ve diğer yabancı dillerden bir veya birkaçını kullanması gerekliliğini kavrar. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Radyo Tv. alanında ve medya sektöründe meslektaşlarla, diğer kişilerle ve ilgili hedef kitlelerle iletişimde internetin gücünü bilir ve aktif olarak sosyal paylaşım sitelerini ve twiterı kullanabilmek için bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Cemiyet hayatında Protokol ve sosyal davranış kurallarını açıklar, yerine göre kararlar verir ve insiyatif kullanır. 2
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Radyo ve Televizyon Programcılığı ile ilgili temel, uygulamalı ve teorik bilgilere sahiptir. 5
PÖÇ18 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Medya sektöründe her çeşit haberi (radyo-televizyon-internet -gazete ve dergi haberi) toplar, yazar, yazınsal türler (köşe yazısı-fıkra, makale, eleştiri, , portre, röportaj, biyografi-otobiyografi, hatıra, gezi yazısı vb.) üretir, radyo ve televizyon programları hazırlar, fotoğraf, ses ve video dosyalarını işler, senaryo yazar ve kurgu yapar.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanda hizmet verirken, insan hak ve özgürlüklerini dikkate alarak ve demokrasi çerçevesinde; toplumsal, bilimsel, kültürel değerlere ve meslek etiğine önem vererek, özel ve kamusal alan ayrımı kapsamında bilinçli şekilde hizmet verir..


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders içeriğinin tanıtılması ve belgesel kavramına giriş Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Belgesel sinemanın doğuşu ve gelişimi. Doğalcılar ve Gerçekçi Akım. Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
3 Haber Filmciler ve Propagandacılar Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
4 Grierson ve İngiliz Belge Okulu Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
5 Türkiye'de belgesel film çalışmaları (1914-1937 arası) Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
6 Türkiye'de belgesel film çalışmaları (1950-1980 arası) Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
7 Türkiye'de belgesel film çalışmaları (1980 ve sonrası) Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
8 Ara Sınav Araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Belgeselde araştırma ve konu belirlemesi Araştırma,uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
10 Belgesel film tasarımı Araştırma,uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Belgesel film treatmanı ve senaryosu Araştırma,uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Belgesel film çekim senaryosu Araştırma,uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 Belgesel film dilinin kendine özgü teknikleri (çekim, kurgu vb.) Araştırma,uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Belgesel film çekimi Araştırma,uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Çekim sonrası yapım işlemleri Araştırma,uygulama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS