SNFZ303 Matematik Öğretimi I

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SNFZ303
Ad Matematik Öğretimi I
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi EMEL ÇİLİNGİR ALTINER


Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğretmen adaylarına ilköğretim ilkokul matematik programını tanıtmak, matematik öğrenme-öğretme yaklaşımlarını, yöntem ve tekniklerini etkinlik temeline dayalı çalışmalarla kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Bu dersin içeriği ,Matematiğin yapısı, matematik öğretiminde uyulması gereken temel ilkeler, öğrenme öğretme süreçleri, ilkokul matematik öğretim programının yapısı, kazanımları ve içeriği konularından oluşmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

İlkokulda Matematik Öğretimi, Veli TOPTAŞ, Sinan OLKUN, Sıtkı ÇEKİRDEKÇİ, Mehmet Hayri SARI, Editör, Vize Yayıncılık, 2020

Notlar

Ders notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Matematik öğretiminin amacını açıklar.
ÖÇ02 Matematik öğretiminin temel ilkelerini açıklar.
ÖÇ03 Türkiye de matematik öğretimini açıklar.
ÖÇ04 İlkokul matematik programının yapısını açıklar.
ÖÇ05 İlkokul matematik programının kazanımlarını açıklar.
ÖÇ06 İlkokul matematik programının içeriğini açıklar.
ÖÇ07 Matematik öğreniminde yararlanılacak öğretim stratejilerini açıklar
ÖÇ08 Matematik öğreniminde yararlanılacak öğrenme yöntemlerini açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği kapsamında yer alan derslerle (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) ilgili kavram ve ilkeleri açıklar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul döneminde (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğrenim gören öğrencilerin gelişim özelliklerine göre özgün öğrenme ortamları oluşturur. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişi (bilim insanları, gazeteci, ressam, yazar vb.), olay ve olguları, eğitim uygulamaları ile ilişkilendirir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul dönemi (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğretim programında yer alan derslerin (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) öğretiminde uygun öğretim strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanatsal eser ve çalışmaların, öğrenci gelişimine katkısının farkında olur ve öğretim uygulamalarına yansıtır. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde, bilimsel süreç becerilerini kullanır. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim süreçlerinin ve öğrenme ürünlerinin değerlendirilmesinde, farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. 5
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili öğretme-öğrenme süreçlerini oluşturmak için uygun materyalleri geliştirir ve bu süreçte bilişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır. 5
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim süreçlerini yürütürken karşılaşılan sorunların çözümünde, hem bireysel hem de ilgili diğer kişilerle (aile, öğretmen, yönetici vb.) birlikte sorumluluk alır. 4
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öz değerlendirme yaparak mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir. 5
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel öğrenme becerisi ile edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 4
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal, sosyal ve teknolojik alanlarda eğitim gereksinimlerini karşılar. 2
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paylaşır. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitsel süreçteki paydaşları (öğrencileri, öğretmen arkadaşları, okul yönetimi ve veli) ile etkili iletişim kurar ve aile katılımını sağlamak için stratejiler geliştirir. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim-öğretim sürecinde, eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun davranır. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme kapsamında öğrencilerini, içinde bulunduğu sosyal çevresini ve toplumu geliştirmek için proje ve etkinlikler tasarlar. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yakın çevresinde, ülkesinde ve dünyada ortaya çıkan bilimsel, sanatsal, sosyal, ekonomik ve teknolojik olgu ve olayları takip ederek eğitsel uygulamalarına yansıtır. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirmede, sınıf öğretmenliği alanının çok disiplinli ve disiplinler arası olma özelliğini dikkate alır. 5
PÖÇ21 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Birleştirilmiş sınıflarda, öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olur.
PÖÇ22 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili gelişmeleri yabancı/uluslar arası kaynaklardan takip eder. 2
PÖÇ23 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Evrensel ve kök değerleri benimseyerek öğrencilerine ve çevresine rol model olur. 2
PÖÇ24 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Günlük ve mesleki yaşamında, Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanarak model olur. 2
PÖÇ25 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İlkokul öğretmeni olarak insan ve çocuk haklarının evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü, çevre, sağlık ve iş güvenliği konularında bilgili ve duyarlıdır.
PÖÇ26 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eğitim felsefeleri ile eğitim programları arasındaki ilişkiyi analiz ederek öğretim uygulamalarına yansıtır. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Matematik öğretiminin amacı Altun, M. (2005). s .1-12 Gür, H. (2006). 1 s.11-17 MEB (2017) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
2 Matematik öğretiminin temel ilkeleri Altun, M. (2005). s .15-48 Gür, H. (2006). 1 s.19-88 MEB (2017) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
3 İlkokul matematik programının yapısı Altun, M. (2005). s .52-78 Gür, H. (2006). 1 s.19-88 MEB (2017) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
4 İlkokul matematik programının kazanımı ve içeriği Altun, M. (2005). s .52-78 Gür, H. (2006). 1 s.19-88 MEB (2009) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
5 Matematik eğitiminde etkili olan öğretim stratejileri ve uygulamaları I Altun, M. (2005). s .151-163 Gür, H. (2006). 1 s.113-153 MEB (2017) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
6 Matematik eğitiminde etkili olan öğretim stratejileri ve uygulamaları II Altun, M. (2005). s .151-163 Gür, H. (2006). 1 s.113-153 MEB (2017) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Problem Çözme
7 Matematik eğitiminde etkili olan öğrenme kuram ve yöntemleriyle ilgili genel açıklamalar Altun, M. (2005). s .164-237 Gür, H. (2006). 1 s.155-220 MEB (2017) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Matematik eğitiminde yapılandırmacı yaklaşım ve uygulamaları I Altun, M. (2005). s .81-120 Gür, H. (2006). 1 s.89-110 MEB (2017) Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme
10 Matematik eğitiminde yapılandırmacı yaklaşım ve uygulamaları II Altun, M. (2005). s .81-120 Gür, H. (2006). 1 s.89-110 MEB (2017) Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması, Problem Çözme
11 Gerçekçi matematik eğitimi ve uygulamaları I Altun, M. (2005). s .81-120 Gür, H. (2006). 1 s.89-110 MEB (2017) Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme
12 Gerçekçi matematik eğitimi ve uygulamaları II Altun, M. (2005). s .81-120 Gür, H. (2006). 1 s.89-110 MEB (2017) Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme
13 Bruner'e göre buluş yoluyla öğrenme ve uygulamaları Altun, M. (2005). s .81-120 Gür, H. (2006). 1 s.89-110 MEB (2017) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
14 Anlamlı öğrenme ve uygulamaları Altun, M. (2005). s .81-120 Gür, H. (2006). 1 s.89-110 MEB (2017) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
15 Yapılan uygulamaların genel değerlendirmesi Altun, M. (2005). s .81-120 Gür, H. (2006). 1 s.89-110 MEB (2017) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS