SOSS201 Sosyal Bilgiler Öğretiminde Tarihsel Kanıt, Yerel ve Sözlü Tarih

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SOSS201
Ad Sosyal Bilgiler Öğretiminde Tarihsel Kanıt, Yerel ve Sözlü Tarih
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi NEVAL AKÇA BERK


Dersin Amacı

Bu dersin amacı yeni dönem tarih yazımında kullanılan sözlü ve yerel tarihin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve kullanımına yönelik çeşitli uygulamalar yapmaktır. Böylece öğrencilerin çevreye iliskin farkindaliklarin oluşması sağlanarak bir sosyal bilgiler ogretmeni olarak etkili bir öğrenme ortamına bu tur uygulamaların nasıl dahil edilebilecegi hakkında bilgiler edinmesi sağlanacaktır.

Dersin İçeriği

Sosyal Bilgiler öğretiminde kanıt kullanımı, kanıt olarak kullanılabilecek unsurlar, sözlü tarih, sözlü tarihin gelişimi, kullanım amaçlarına göre sözlü tarih, sözlü tarih uygulamaları, yerel tarih, yerel tarihin gelişimi, yerel tarihle ilgili uygulamalar. Bu derste, konunun içeriğine, göre öğrencilere temel bilgiler verilecek ve öğrencilere kanıt kullanımı, yerel ve sozlu tarih uygulamaları yaptırılarak sosyal bilgiler dersinde nasıl kullanilacagi tartisilacaktir. .

Dersin Ön Koşulu

Derse ön koşul gerekmemektedir.

Kaynaklar

Kimlik Belirleyen Derslerde Kanıt Temelli Öğrenme Editör: Yücel KABAPINAR

Notlar

Ders notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kanıt temelli öğrenmenin tanımını, kapsamını ve kanıt temelli öğrenme yaklaşımlarını açıklar.
ÖÇ02 Sosyal bilgiler öğretim programında ve ders kitaplarında kanıt temelli öğretime yönelik kullanılabilecek materyallere örnekler verir.
ÖÇ03 Kanıt temelli öğrenme yaklaşımlarını kullanarak sosyal bilgiler dersine yönelik ders planı hazırlar.
ÖÇ04 Sözlü tarihin tanımını, kapsamını ve Sosyal bilgiler öğretimi ile ilişkisini açıklar.
ÖÇ05 Sözlü tarihin uygulama alanlarına dünyadan ve Türkiye'den örnekler verir.
ÖÇ06 Sosyal bilgiler öğretim programından hareketle ders planı olarak kullanılabilecek bir sözlü tarih çalışması hazırlar.
ÖÇ07 Yerel tarihin tanımını, kapsamını ve Sosyal bilgiler öğretimi ile ilişkisini açıklar.
ÖÇ08 Yerel tarihin uygulama alanlarına dünyadan ve Türkiye'den örnekler verir.
ÖÇ09 Kullanım amaçlarına göre yerel tarih araştırmalarının çeşitliliğini değerlendirir.
ÖÇ10 Sosyal bilgiler öğretim programından hareketle ders planı olarak kullanılabilecek bir yerel tarih çalışması hazırlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitimin bilimsel temellerini tanır
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. 1
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanı sıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmeye değer verir
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir
PÖÇ19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kanıt temelli öğrenmenin tanımı ve kapsamı İlgili makalelerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Sosyal bilgiler öğretim programında kanıt temelli öğretim ve yansımaları Sosyal bilgiler öğretim programının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Sosyal bilgiler ders kitaplarında kanıt temelli öğretim ve yansımaları Sosyal bilgiler ders kitaplarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Kanıt temelli öğrenmeye yönelik etkinlik örneğinin sınıfta uygulanması İlgili makalelerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Üstün zekalı ve yetenekli öğrenciler ve diğer öğrenciler için kanıt temelli sosyal bilgiler öğretimi İlgili makalelerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Kanıt temelli sosyal bilgiler öğretiminde internet kaynaklarınının kullanılması, yararlılık ve sınırlılıkları İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Sözlü tarihin tanımı ve kapsamı İlgili makalelerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav tüm kaynakların gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sözlü tarihin Sosyal bilgiler öğretimi ile ilişkisi, sosyal bilgiler öğretim programı ve ders kitaplarındaki yeri ve önemi Sosyal bilgiler öğretim programının ve ders kitabının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Sözlü tarihin uygulanmasına yönelik dünyadan ve Türkiye'den uygulama örneklerinin incelenmesi İlgili internet sitelerinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Sözlü tarih çalışmalarının planlanması, bu çalışmalara yönelik planlamaların yapılması (sözlü tarih yapılacak konuların belirlenmesi, literatür taramasının yapılması, görüşülecek kişilerin belirlenmesi,çalışma kağıdının hazırlanması, soru havuzunun oluşturulması...vb) İlgili makalelerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Yerel tarihin tanımı ve kapsamı İlgili kaynakların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Yerel tarihin Sosyal bilgiler öğretimi ile ilişkisi, sosyal bilgiler öğretim programı ve ders kitaplarındaki yeri ve önemi Sosyal bilgiler öğretim programının ve ders kitabının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Kullanım amaçlarına göre yerel tarih araştırmaları ve uygulama örnekleri ilgili internet sitelerinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Yerel tarih çalışmalarının planlanması (yerel tarih uygulaması yapılacak konuların belirlenmes, literatür taramasının yapılması, ilgili konunun kapsamına giren gazete, dergi gibi arşiv malzemelerinin belirlenmesi, değerlendirme kağıdının hazırlanması...vb) Plan değerlendirme formunun hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları tüm kaynakların gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları tüm kaynakların gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS