SOSZ208 Türkiye'nin Beşeri ve Ekonomik Coğrafyası

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SOSZ208
Ad Türkiye'nin Beşeri ve Ekonomik Coğrafyası
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi ABDULLAH BALCIOĞULLARI


Dersin Amacı

Türkiyenin beşeri ve ekonomik coğrafya özelliklerinin kavratmak, Türkiye'nin başlıca beşeri ve ekonomik coğrafya sorunlarının belirlenmesi ve çözüm yolları üretilmesinin sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Nüfus ve özellikleri, göçler, nüfus sayımları, yerleşme, kentleşme ve sorunları, kentlerin sınıflandırılması. Tarım, hayvancılık, ormancılık, madenler ve enerji kaynakları, sanayi, ulaşım, ticaret, turizm.

Dersin Ön Koşulu

Genel Beşeri ve Ekonomik Coğrafya ve Türkiye Fiziki Coğrafya derslerini almış olmak

Kaynaklar

Baykal, F. (2019). Türkiye'nin Beşeri ve Ekonomik Coğrafyası. Nobel Yay. İstanbul

Notlar

Yılmaz, M. (2019). Türkiye Nüfus Coğrafyası. Nobel Yay. İstanbul Yavaş, K. H. Türkiye'de Sanayileşme ve Sanayi Politikaları. Der Yay. İstanbul


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Türkiye'nin jeopolitik önemini farkına varır.
ÖÇ02 Yerleşmenin tarihi süreçteki gelişim özelliklerini harita kullanarak değerlendirir..
ÖÇ03 Türkiye'de devamlı yerleşmeler ile ilgili temel kavramları ve olguları coğrafi ilkelere göre açıklar.
ÖÇ04 Geçici yerleşmeler ile ilgili temel kavramları ve olguları coğrafi ilkelere göre açıklar.
ÖÇ05 Türkiye tarımı etkileyen faktörleri açıklar
ÖÇ06 Türkiyede tarım ürünlerinin dağılışını açıklar.
ÖÇ07 Türkiyede nüfusun sosyal sorunlarının farkına varır.
ÖÇ08 Türkiyede nüfusun ekonomik niteliklerini arkına varır.
ÖÇ09 Türkiyede tarımın genel özelliklerini açıklar.
ÖÇ10 Türkiyede Tarımın gelişimini ve tarımsal alanların sınıflandırılmasını açıklar.
ÖÇ11 Türkiyede tarımındaki bitkisel ürünlerin üretimini değerlendirir.
ÖÇ12 Türkiyede tarım pazarlamasındaki mevcut durum değerlendirir
ÖÇ13 Türkiyede hayvancılığın mevcut durumu ve sorunlar konusunda açıklama yapar.
ÖÇ14 Türkiyede hayvansal ürün üretimini değerlendirir.
ÖÇ15 Türkiyede madenciliği açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitimin bilimsel temellerini tanır
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. 2
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanı sıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmeye değer verir
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Türkiyenin Coğrafi Konum ve Sınırları Kitaptaki ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Türkiye'de yerleşmeler Kitaptaki ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
3 Türkiye'de geçici yerleşmeleri. Kitaptaki ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
4 Türkiye'de devamlı yerleşmeler Kitaptaki ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
5 Türkiye'de kırsal yerleşmeler Kitaptaki ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
6 Türkiye'nin Nüfusu Kitaptaki ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
7 Türkiye'de tarım faaliyetleri ve özellikleri. Kitaptaki ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
8 Ara Sınav Kitaptaki ilgili bölümün okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım
9 Türkiye'de ulaşım Kitaptaki ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
10 Türkiye'de ulaşım faaliyetleri özellikleri. Kitaptaki ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
11 Türkiye'de hayvancılık faaliyetleri Kitaptaki ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
12 Türkiye'de hayvancılığın dağılışı Kitaptaki ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
13 Türkiye'de madencilik 1 Kitaptaki ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
14 Türkiye'de madencilik 2 Kitaptaki ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
15 Türkiye'de madenciliğin dağılışı Kitaptaki ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Kitaptaki ilgili bölümün okunması Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav, Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Kitaptaki ilgili bölümün okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS