ILEM718 Tüketim Kültürü ve Eğilimleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILEM718
Ad Tüketim Kültürü ve Eğilimleri
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi GÜLNUR KAPLAN ESEN


Dersin Amacı

Tüketim, tüketim toplumu ve tüketim kültürünü geleneksel çağdan post-modern çağa kadar öğretmeyi içeren derste; tüketim kültürü ve tüketim toplumunun gelişmesinde etkili olan siyasal, kültürel ve ekonomik faktörler aktarılarak, tüketimde öne çıkan psikolojik ve sosyolojik faktörler incelenip küreselleşme ve medya ortamlarının gelişmesi ile birlikte bireylerin nasıl şekillendirildiğinin ve yaşam tarzlarının nasıl oluşturduğunun eleştirel bakış açısıyla kavratılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Tüketim, tüketim toplumu ve tüketim kültürü kavramları incelenerek, geleneksel çağdan Postmodern çağa kadar gelişimi irdelenecektir. Bilimsel, siyasal, kültürel ve endüstriyel devrim incelenip tüketim toplumunun doğuşu aktarılacaktır. Fordizm ve postfordizm irdelenerek, tüketim ve tüketim kültürü kavramı çerçevesinde klasik, klasik modern ve postmodern düşünürler tartışılacaktır. Kültür endüstrisi ve eleştiriler tartışılacaktır. Tüketimde etkili olan psikolojik ve sosyolojik faktörler aktarılıp tüketimdeki sosyal sınıflar irdelenecektir. Tüketim kültürü çerçevesinde bireyin yeni statüleri, kimliği, tüketim odaklı toplumsallaşma ve birey incelenecektir. Küreselleşme ve iletişim araçlarının gelişmesiyle beraber pekiştirilen tüketim kültürü çerçevesinde yaratılan yeni mekanlar ve simgeler tartışılacak, tüketimde ve tüketim kültüründe serbest zaman, moda ve marka kavramları irdelenecektir. Dijital çağda tüketim kültürü aktarılıp tüketim kültürüne yöneltilen eleştiriler ve bu alanda gerçekleştirilen araştırmalar irdelenecektir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Bocock, R. (1997). Tüketim. İrem Kutluk (Çev.), Ankara: Dost. / Baudrillard, J. (1997). Tüketim Toplumu. Hazal Deliçaylı – Ferda Keskin (Çev.), İstanbul: Ayrıntı. / Featherstone, M. (1996). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. Mehmet Küçük (Çev.), İstanbul: Ayrıntı. / Corrigan, P. (1997). The Sociology of Consumption. London: Sega. / Ritzer, G. (2011). Toplumun McDonaldlaştırılması. Şen Süer Kaya (Çev.), İstanbul: Ayrıntı.

Notlar

Odabaşı, Y. (1999). Tüketim Kültürü: Yetinen Toplumun Tüketim Toplumuna Dönüşümü. İstanbul: Sistem. / Douglas, M. & Isherwood, B. (1999). Tüketimin Antropolojisi. Erden Attila Aytekin (Çev.), Ankara: Dost. / Veblen, T. B. (2005). Aylak Sınıfın Teorisi. Zeynep Gültekin ve Cumhur Atay (Çev.), Ankara: Heretik. / Zorlu, A. (2006). Tüketim Sosyolojisi. İstanbul: Glocal. / Konuyla İlgili Makaleler ve Elektronik Kaynaklar.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tüketim, tüketim toplumu ve tüketim kültürü kavramlarını yorumlar.
ÖÇ02 Tüketimin sosyo-kültürel ve ekonomik boyutlarını tartışır.
ÖÇ03 Tüketim toplumunu şekillendiren bilimsel, siyasal, kültürel ve endüstriyel dönemleri kavrar.
ÖÇ04 Tüketimin kitleselleşmesiyle birlikte değişen toplum ve bireyi tartışıp değerlendirir.
ÖÇ05 Fordizm ve postfordizm kavramlarını tartışır.
ÖÇ06 Alandaki klasik, modern ve Postmodern düşünürleri yorumlar.
ÖÇ07 Tüketimde etkili olan psikolojik ve sosyolojik faktörleri irdeler.
ÖÇ08 Tüketim kültürüyle birlikte şekillen birey, mekan, simge ve ortamları kavrar.
ÖÇ09 İletişim araçlarının içeriğinin tüketim kültürü çerçevesinde şekillendiğini, aynı zamanda da tüketim kültürünü şekillendirdiğini kavrar.
ÖÇ10 Alandaki ulusal ve uluslararası tartışmaları irdeler.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. 5
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenimini bir üst eğitim düzeyine taşır. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tüketim, tüketim toplumu ve tüketim kültürü kavramları. Endüstriyel öncesi toplumsal yapılarda tüketimin ekonomik ve sosyokültürel boyutları ve tüketim kültürünün tarihsel gelişimi. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Moderniteye geçişi belirleyen bilimsel, siyasal, kültürel ve endüstriyel devrim. Tüketim toplumunun doğuşu. Fordizm ve postfordizm. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Tüketim ve klasik düşünürler (Marx, Weber, Veblen, Simmel, Riesman vd.) Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Tüketim, modern ve postmodern düşünürler (Bourdieu, Baudrillard, Featherstone, vd.) Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Frankfurt Okulu, Tüketim Kültürü ve Kültür Endüstrisi. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Endüstriyel kapitalizm, modern tüketim kavramı ve kentleşme, bireyin yeni statüleri. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Tüketim ve sosyal sınıflar. Tüketimi etkileyen psikolojik ve sosyolojik faktörler. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav İşlenmiş Konular Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Tüketim odaklı toplumsallaşma ve birey. Tüketim kültürü ve kimlik. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Küreselleşme ve tüketim. İletişim araçlarının yaygınlaşması ve tüketim kültürünün kitleselleşmesi. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Bireysel iletişim araçları ve yeni tüketim olanakları. Yeni tüketim mekanları. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Tüketimin simgesel kullanımı. Tüketim kültürü ve serbest zaman. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Tüketimde moda ve marka algısı. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Dijital Çağ ve tüketim kültürü. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 McDonaldslaştırma ve Tüketim Karşıtı Eylemler. Yeşil tüketim. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları İşlenmiş Konular Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları İşlenmiş Konular Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS