GM039 Gıda Analizlerinde Kullanılan Temel İstatistiksel Yöntemler

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GM039
Ad Gıda Analizlerinde Kullanılan Temel İstatistiksel Yöntemler
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi MERVE DARICI


Dersin Amacı

İstatistik programları kullanarak gıda analizlerinden elde edilen verilerin değerlendirilmesinde kullanılan temel istatistik yöntemleri öğrenmek, uygulamak ve sonuçlarını yorumlayabilmektir.

Dersin İçeriği

Temel İstatistiksel terimleri, İstatistik programı kullanarak tanımsal amaçlı istatistiksel analizler, Hipotez testleri, tek örneklem t testi, iki örneklem t testi, varyans analizi, non-parametrik testler, korelasyon, temel bileşen analizi.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

İstatistik ( Murray R.Spiegel & Larry J. Stephens), SPSS paket programı ile istatistiksel veri analizi (Prof.Dr.Hamza Erol)

Notlar

XLSTAT KULLANIM NOTLARI ve slaytlar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Temel istatistiksel kavramları öğrenmek
ÖÇ02 Temel istatisksel veri analiz yöntemlerini öğrenmek ve elde edilen verilere uygulamak
ÖÇ03 İstatistiksel analiz sonuçlarını yorumlamak
ÖÇ04 İstatistik program kullanabilmek


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendsiliği alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası ilişkiyi kavrar. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda mühendisliğinde uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinlerarası bilgileri sentezleyerek yorumlar ve yeni bilgi üretir. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümler. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda mühendisliği alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda mühendisliği alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda mühendisliği alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gıda mühendisliği alanındaki edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gıda mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi´nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gıda mühendisliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gıda mühendisliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gıda mühendisliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Temel İstatistiksel terimleri (Mod, Median,Frekans,Ortalama) Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
2 İstatistik programı kullanarak tanımsal amaçlı istatistiksel analizler (Frekans Dağılımları) Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
3 İstatistik programı kullanarak tanımsal amaçlı istatistiksel analizler (ortamalar) Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
4 İstatistik programı kullanarak tanımsal amaçlı istatistiksel analizler (Standart sapma, varyans, standart hata) Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
5 Hipotez testleri Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
6 Tek örneklem t testi ve program ile uygulanışı Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
7 İki örneklem t testi ve program ile uygulanışı Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar Ders notu Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Tek yönlü varyans analizi Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
10 Tek yönlü varyans analizi istatistik program ile uygulanışı, örnek çözümleri Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
11 İki yönlü varyans analizi Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
12 İki yönlü varyans analizi istatistik program ile uygulanışı, örnek çözümlemeler Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
13 Non-parametrik testler ve program ile uygulanışı Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
14 Korelasyon ve istatistik programı ile uygulanışı Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
15 Temel bileşen analizi ve istatistik programı ile uygulanışı Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notu Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notu Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 15 15
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS