FBE702 Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri I

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FBE702
Ad Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri I
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SEDAT UÇAR


Dersin Amacı

Bu derste sosyal bilimlerde araştırma yöntemlerinin temelleri ve sosyal bilimlerde özellikle eğitim bilimleri alanında yapılan araştırmalar ile ilgili temel kavramlar uygulamalı olarak öğrenilecektir.

Dersin İçeriği

Araştırma yöntem ve teknikleri

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yok

Kaynaklar

Cresswell,W. J. (2012). Educational Research. Pearson. Makaleler.

Notlar

How to Design and Evaluate Research in Education, 10th Edition Jack Fraenkel, Norman Wallen, Helen Hyun


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilim ve araştırma kavramlarını açıklar.
ÖÇ02 Bilimsel araştırmanın basamaklarını listeler ve tanımlar.
ÖÇ03 Bilimsel araştırmada etiğin önemini açıklar
ÖÇ04 Farklı araştırma türlerini isimlerini ve özeliklerini söyle.
ÖÇ05 Literatür taramasının önemini bilir ve bir uygulama yapar.
ÖÇ06 Nitel ve nicel araştırma türlerini karşılaştırabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen Bilimlerinde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar ve uygular 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen Eğitimine ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen eğitimi kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde tasvir eder.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen eğitimi konu alanlarındaki bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Fen eğitimi bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirir. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde uygular 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası düzeydeki fen eğitimine yönelik uygulamaları eleştirir. 5
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. 5
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. 5
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. 3
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel ve sosyal konuları yeni bakış açılarıyla sorgular. 3
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
PÖÇ16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Teknolojik gelişmeleri takip eder.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Fen eğitimi alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır
PÖÇ19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyündeki dilleri kullanır 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bilimsel araştırma nedir Ön hazırlık yok. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Bilimsel araştırmanın doğası 1.Pears, D. (2004). Bilgi nedir Çev. A. Güçlü. Bilim se Sanat. 2. Bilimsel Araştırma Nedir 3.Gürbüz ve Şahin, 1. Bölüm 4. Yıldırım ve Şimşek 21-29 5. Neuman ch1 6. Neuman ch 4 (92-125) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
3 Araştırma Desenleri Nitel, Nicel Ary ch2 (22-42) Frankel ch1 (2-24) Cresswell ch1(2-56) Neuman ch2 (25-55) Şahin ve Gürbüz B4 (99-124). Selçuk Beşir Demir ch1 (1-22). Şenel Büyüköztürk B1(2-34). Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
4 Araştırma problemi Ary ch3 (43-61) Frankel ch2 (26-36) Creswell ch2 (57-78). Şahin ve Gürbüz B2(51-67) Karasar s81-105 Selçuk Beşir Demir ch5 (107-121). Şenel Büyüköztürk B2 (38-74) Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
5 Araştırma amacı Creswell ch4 (109-139). Selçuk Beşir Demir ch6 (123-138). Karasar s96-105. Büyüköztürk B2 (38-74) Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Problem Çözme
6 Araştırma sorusu/hipotezi Değişkenler ve kuramlar Ary ch5 (81-100) Frankel ch3 (37-51) Creswell ch4 (109-139). Şahin ve Gürbüz B3 (68-96) Selçuk Beşir Demir ch3 (51-76). Selçuk Beşir Demir ch7 (139-154). Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
7 Karma yöntem Selçuk Beşir Demir 215-239 Selçuk Beşir Demir 14-18 Selçuk Beşir Demir 68-75 Selçuk Beşir Demir 132-137 Selçuk Beşir Demir 148-151 Creswell ch16 Frankell ch23 Ary ch19 Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
8 Ara Sınav sınav Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
9 Örnekleme Frankell ch.6 Cresswell ch 7 Neuman ch 8 Ary ch7 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
10 Literatür taraması ve Etik Cresswell, ch3 (79-108) Frankel ch5 (66-88) Ary ch4 (61-80) Neuman ch5 Selçuk Beşir Demir ch2 (25-50). Frankel ch4 (52-65) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
11 Ölçme araçları Frankel ch7 Creswell ch5 Neuman ch7 Ary ch 8 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
12 Güvenirlik ve geçerlik Frankel Ch8 Frankel ch 9 Ary ch9 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
13 Araştırma değerlendirmesi Gay ch. 17 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
14 Araştırma önerisi Frankel ch. 24 Gay ch.16 Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
15 Projeler Frankel ch. 24 Gay ch.16 Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS