IHS208 Hadislerle İslam

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod IHS208
Ad Hadislerle İslam
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MUHAMMET YILMAZ


Dersin Amacı

Hadis tenkidinin aşamalarını kavrar Hadis arama ve bulma yollarını öğrenir Hadis tenkidi ve isnad analiz yöntemlerini listeler Elektronik ortamda hadis ve rical araştırma yöntemlerini analiz eder Modern isnad ve metin tenkid yöntemlerini tahlil eder

Dersin İçeriği

Hadis tenkidi, hadis tenkidinin aşamaları, tahric, hadis arama yolları, hadis içerisinde geçen kelimelerden hareketle hadis bulma yöntemi, Concordance, alfabetik hadis arama yöntemi, hadisi konusuna göre arama, hadisi metin ve senedine ait özelliklerine göre arama, hadisi sahabi ravisine göre arama, isnad analizi, metinlerin lafız farklılıklarına göre gruplandırılması, metin tenkidi, bilgisayar ortamında hadis ve rical araştırmaları

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Hadislerle İslam Türkiye Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları

Notlar

Kütüb-i Sitte


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İslam Dininin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar.
ÖÇ02 Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar.
ÖÇ03 İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar.
ÖÇ04 Müslüman toplumların sosyokültürel, dini, siyasi ve iktisadi yapısını tanımlar.
ÖÇ05 Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar.
ÖÇ06 Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır.
ÖÇ07 Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dini problemleri tespit eder ve çözüm üretir.
ÖÇ08 İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır.
ÖÇ09 Bilimsel ve felsefi alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır.
ÖÇ10 İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular.
ÖÇ11 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelat açısından İslam dinini doğru olarak açıklar.
ÖÇ12 Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder.
ÖÇ13 İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler.
ÖÇ14 Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler.
ÖÇ15 Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 1
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 2
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular. 1
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 5
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Hadis tenkidi, hadis tenkidinin aşamaları, tahriç ve tenkid Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Proje Temelli Öğrenme
2 Hadis içerisinde geçen kelimelerinden hareketle hadis bulma yöntemi Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Concordance ve Concordancın kullanımı Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Hadisin birinci kelimesinden hareketle hadis bulma yöntemi Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Halk dilinde meşhur olan rivayetleri toplayan kitaplar,Sehavi ve elMekasidül hasene, Acluni ve Keşful hafa Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Hadisleri harf sırasına göre tertipleyen kitaplar, Suyutinin elCamiusSağiri, Gümüşhanevinin Ramuzul ehadisi Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Hususi fihristler ve kullanım kılavuzları Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Hadisi konusuna göre arama Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Bütün konuları ihtiva eden kitaplar Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Fıkhi konularla ilgili hadisleri ihtiva eden kitaplar Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Belirli konularla ilgili hadisleri ihtiva eden kitaplar Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Hadisi metin ve senedine ait özelliklerine göre arama Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 İlk ravisine göre hadis arama Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Bilgisayar ortamında hadis ve rical araştırmaları Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS