İTS714 Şehir Tarihçiliği ve İslam Şehirleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod İTS714
Ad Şehir Tarihçiliği ve İslam Şehirleri
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ


Dersin Amacı

Çeşitli şehir tipolojileri ışığında İslam şehirlerinin temel niteliklerini kavramak.

Dersin İçeriği

Çeşitli şehir tipolojileri ışığında İslam şehirlerinin temel nitelikleri.

Dersin Ön Koşulu

Zorunlu ve seçmeli dersleri almış olmak.

Kaynaklar

Ali Hatalmış'ın ders notları.

Notlar

1. Can, Yılmaz, İslam Şehirlerinin Fiziki Yapısı, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 1995. 2. İslam Tarih Kültür ve Medeniyeti, Ed. Prof. DR. M. Hol, Ann K.S. Lambton, Bernard Lewis, , yayın yön. İsmail Kıllıoğlu, Hikmet Yayınları, İstanbul, 1988. 3. Hitti, Philip 1989: Siyasi ve Kültürel İslam Tarihi, İstanbul: Boğaziçi Yayınları. 4. Wycherley, R.E., Antik Çağda Kentler Nasıl Kuruldu, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul 1983. 5. Mez, Adam, Onuncu Yüzyılda İslam Medeniyeti İslam Rönesansı, çev. Salih Şaban, İstanbul, 2000. 6. Nasr, S. Hüseyin, İslam ve İlim, çev. İlhan Kutluer, İstanbul, 1989. 7. Abdülcebbar, Naci, Dirasat Fi Tarihil Müdünil Arabiyye el İslamiyye, Şeriketül Metbuat lit Tevzi ve n Neşr, Beyrut 2001 8. Laborit, Henri, İnsan ve Kent, Payel Yayınevi, İstanbul 1990.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Çeşitli şehir tanımlarından haberdar olur.
ÖÇ02 Şehir kuramları ve tipolojileri hakkında fikir üretir.
ÖÇ03 İslam şehrinin özgünlüğünü fark eder.
ÖÇ04 İslam şehirlerinin temel özelliklerini kavrar.
ÖÇ05 İslam şehirlerini farklı özelliklerine göre tasnif eder.
ÖÇ06 Başlıca İslam şehirlerini tanır.
ÖÇ07 İslam şehirlerinin fiziki özelliklerini kavrar.
ÖÇ08 İslam şehirlerinin iç dinamiklerini analiz eder.
ÖÇ09 Modern şehirlerin problemleri hakkında eleştirel düşünür.
ÖÇ10 Çağdaş İslam şehirleri üzerinde özgün fikirler ortaya koyar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları Ana Bilim Dalının alt bilim dalları ile ilgili klasik kaynakları tanır ve kullanır. 3
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. 4
PÖÇ03 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. 3
PÖÇ04 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yüksek lisans seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. 2
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yüksek lisans seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Şehrin Klasik ve Modern Tanımları. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
2 Modern Şehir Kuramları. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
3 Çeşitli Şehir Tipolojileri. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 İslam Şehri Kavramı Üzerine Tartışmalar. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 İslam Şehirlerinin Ortak Özellikleri. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
6 İslam Şehirlerinin Fiziki Yapısı. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
7 Medeniyete Yön Veren İslam Şehirleri. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
8 Şehirlerin Karakteri. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
9 Ara Sınav İşlenen konulardan ödevlendirme Ölçme Yöntemleri:
Ödev
10 Şehir ve Ulema. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
11 Şehir ve Saray. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
12 Şehir ve Toplum. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
13 Modern Şehirler ve Problemleri. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 Çağdaş İslam Şehirleri ve Problemleri Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
15 İslam Şehirlerinin Geleceği Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
16 Dönem Sonu Sınavları Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Dönem Sonu Sınavları Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS